Nejen na rozum, ale i na emoce a základní lidské motivy konání (pudy, vášně, instinkty) působí reklamní sdělení. Nejčastěji apeluje na jistotu, stabilitu, prosperitu, bezpečnost, zdraví, krásu, rodinu, vlast, rodný kraj, úspěch, štěstí, lásku, pohodu.
Nejen na rozum, ale i na emoce a základní lidské motivy konání (pudy, vášně, instinkty) působí reklamní sdělení.
Nejčastěji apeluje na jistotu, stabilitu, prosperitu, bezpečnost, zdraví, krásu, rodinu, vlast, rodný kraj, úspěch, štěstí, lásku, pohodu. Využívá negativního postoje k jevům, jako jsou: strach, samota, pohrdání, obezita, neúspěch, nemoci, nehody, neštěstí. Audiovizuální sdělení podmalovává někdy působivá hudba, další zvukové a obrazové efekty.
Kompozice (užívaný zkratkový vzorec AIDA) je stereotypně postupně založena:
* na vyvolání pozornosti o existenci zboží (A = atentation);
* na vyvolání zájmu o zboží (I = interes);
* na vyvolání potřeby zboží si opatřit (D = desire);
* na informaci, která vyvolává prestižní snahu zboží vlastnit za každou cenu (A = action).
Reklamní sdělení někdy postrádá etiku novinářského sdělení, dokonce může být i klamavé, v žádném případě není objektivní.V České republice se řídí Zásadami etické reklamní praxe vydanými Radou pro reklamu v listopadu 1994 a Obchodním zákonem. Reklama by neměla v žádném případě porušovat obchodní práva a ohrožovat zdraví obyvatelstva. Měla by chránit děti. Neměla by se tolerovat propagace násilí, pornografie, rasové či náboženské nesnášenlivosti. Měla by naopak být pravdivá, zdvořilá, ctít soukromí, nezneužívat dobrého jména osob nebo institucí (goodwillu), plagiátorství apod. Z iniciativy Asociace reklamních agentur, Sdružení podnikatelů, Svazu průmyslu, Českého sdružení pro české výrobky a dalších subjektů vznikla v roce 1994 Rada pro reklamu, která však nemá jiná práva než možnost doporučujících omezení. V ČR je v tiskovém zákoně 46/2000 jen málo uspokojivě vyřešena otázka, nakolik vydavatelé a šéfredaktoři odpovídají za obsah zveřejněného reklamního sdělení: v § 5 Odpovědnost za obsah reklamy a inzerce stojí: Vydavatel neodpovídá podle tohoto zákona za pravdivost údajů obsažených v reklamě a v inzerci uveřejněné v periodickém tisku. Tato výjimka samozřejmě neplatí pro reklamu a inzerci samotného vydavatele.
profitip
Francouzská agentura Euro RSCG New Europe pořádá vždy na podzim pro odbornou veřejnost „Noc reklamožroutů“, promítání reklam z celého světa v sérii hodinových bloků. První akce tohoto druhu se konala v Paříži v roce 1981. Promítaly se na ní reklamní spoty z let 1935 - 1981. Po celonočním promítání se na ní rovnou servírovala snídaně. Majitelem filmotéky, ze které reklamní spoty pocházejí, je Francouz Jean-Marie Boursicot. Propadl své vášni sbírat reklamní spoty stejně jako jiní sběratelé baží po přírůstcích poštovních známek, mincí či pivních tácků. Jeho sbírka zahrnuje půl milionu spotů ze 70 zemí světa. Řady reklamožroutů se začaly rychle rozšiřovat. Do pražského kina Blaník přišlo v roce 1996 na tisíc diváků. V roce 2000 obsadilo Kongresové centrum na tři tisíce nadšených reklamních gurmánů. Vstupenky byly za 450 korun. Pokud se vážně zajímáte o reklamu, nenechte si tuto akci ujít! Letos na přelomu října a listopadu by se měl konat sedmý ročník. Informace o akci pro fajnšmekry reklamy a ty, kteří se chtějí nechat inspirovat, najdete na internetové stránce www.noc.reklamozroutu@eurorscg.cz.