Nebudou se obchodníci a politici přeplácet na reklamním předvánočním trhu?Podle odborníků na reklamu je to možné v situaci, kdy se volby možnáodsunou do hlavního předvánočního času.
Autor: Martin Siebert
Případný posun předčasných voleb z říjnového termínu na pozdější by reklamním agenturám způsobil poměrně velké komplikace. Jak vysvětluje prezident Asociace českých reklamních agentur (AČRA) Pavel Brabec, plánování reklamy není jednoduchý proces z hlediska finančního, ani z pohledu umístění jednotlivých reklam.
„Každá smlouva na reklamní kampaň obsahuje ujednání o případném zrušení či odložení, ale přináší to s sebou zvýšené náklady a ten proces není jednoduchý,“ tvrdí Brabec. Předčasné volby do Poslanecké sněmovny by se nemusely uskutečnit v plánovaném říjnovém termínu, protože Ústavní soud odložil vykonatelnost rozhodnutí prezidenta o jejich vyhlášení. Učinil tak v souvislosti se stížností poslance Miloše Melčáka.
V pozdějším termínu by podle Brabce také mohly být již reklamní plochy pro nové zájemce obsazené, jelikož říjen a listopad jsou velmi exponované měsíce. „Například Vánoce začínají mediálně již v půlce září. Plochy jsou zaplacené a musely by se přeplácet. Pokud si však někdo plánuje reklamní kampaň, tak si místa nerezervuje a nezaplatí proto, aby je později prodal za vyšší cenu,“ vysvětlil Brabec. Náhle uvolněné reklamní prostory by rovněž bylo problematické narychlo obsadit novými zadavateli.
Podle Brabce má každá smlouva o pronájmu reklamního prostoru svá ujednání ohledně poplatků za případné storno podepsaných smluv, tedy i v takovém případě, jako je odklad voleb, by museli objednavatelé zrušených nebo odložených reklam platit penále za odstoupení od smlouvy. „Do určitého termínu je možné reklamu zrušit. Po uplynutí smluvně stanovené doby jsou stanoveny poplatky, které se postupně zvyšují a mohou dosáhnout až 100 procent ceny objednané zakázky,“ dodal Brabec.