Kdo sleduje vývoj trhu se smartphony, ten mohl nabít dojmu, že budoucnost jejich reklamního využívání je již pevně zakotvená pouze v rozvoji mobilního internetu.
Autor: Jakub Stadler
I z toho důvodu může tvrzení, že velká část komerčního koláče marketingových aktivit ukousne právě SMS marketing, působit jako značně odtržené od reality. Pojďme se podívat, co vyvrací tento logický názor a proč SMS zprávy ještě neřekly své poslední slovo…
Mobilní marketing – v ČR v podstatě prázdný pojem
Rok 2009 byl optimisticky označen za rok nula českého mobilního marketingu. Nyní se píše polovina roku jedna a situace není příliš odlišná. Zázrak se nekoná. A my zjišťujeme, že nás to nepřekvapuje. Prostě jsme si zvykli.
Přestože český trh není nelukrativní, stále ještě se mu nedaří přivést efektivní mobilní marketingové nástroje v život. A tak, místo toho, abychom se věnovali současnosti, rádi poukazujeme na všespasitelný mobilní internet, který v kombinaci se smartphony bude skutečným startovním výstřelem s náležitým echem. Vždyť se stačí podívat na zprávy z trhu s chytrými telefony:
Celosvětový prodej mobilních telefonů rostl v prvním čtvrtletí tohoto roku nejrychleji za poslední čtyři roky. Přitom smartphony tvořily 55,2 milionů z celkového prodaného objemu. V meziročním srovnání se tak prodávaly o 66,9 % více než v roce 2009. Navíc 56 % zařízení, která se připojí k bezdrátovému internetu za pomoci Wi-Fi spadá do skupiny iPhonů, iPodů, smartphonů nebo herních handheldových konzolí. Za takovéto situace je pak skutečně těžké udělat čelem vzad a zaměřit pozornost na nástroj, který provází mobilní telefony takřka od jejich zrození a jež není přes nános prachu pomalu ani vidět – tedy SMS zprávy.
Co hovoří pro esemesky?
Podívejme se na aktuální pozici SMS zpráv mezi uživateli mobilních telefonů. Přestože Češi byli v esemeskování dlouhou dobu na špici, Západ je pomalu ale jistě dohání. A to díky americkým teenagerům, kteří znovu objevili SMS zprávy. Podle PeW Research center se od roku 2008 prudce zvedl zájem o tuto formu komunikace. Důvod je prozaický - spolu s nástupem sociálních sítí se mladí přeorientovali na stručná a výstižná komuniké, pro která jsou SMS zprávy tím nejlepším kanálem. Roli hraje taky pestřejší nabídka telekomunikačních operátorů, kteří nezřídkakdy nabízí esemesky zdarma anebo za minimální poplatek.
Výzkum ukázal, že dospívající dívky v průměru denně odešlou kolem 80 SMS zpráv, chlapci pak necelou polovinu - 30 zpráv – tedy výrazně více, než průměrný obyvatel Česka.
Navíc je potřeba dát si toto sdělení do souvislosti s celkovou penetrací smartphonů do cílové skupiny 18 - 35 let, která je pro mobilní marketing v podstatě nejdůležitější. Podle dubnové studie společnosti ExactTarget je smartphonů mezi americkými mladými stále ještě méně než 50% a situace se bude v následujících letech měnit poměrně pozvolně.
SMS zprávy tak zůstávají jedním z mála nástrojů, které v současnosti dovedou zasáhnout kompletní spektrum uživatelů mobilních telefonů. A navíc takovým způsobem, že proti nim většina recipientů nic nemá.
Více na MarketingJournal.cz.