AGENTURA MUSÍ VYTVÁŘET ZADAVATELŮM PŘIDANOU HODNOTU, ŘÍKÁ LUDĚK RYCHTAR Po vstupu do EU lze očekávat, že postupně stoupne i potřeba českých firem dát o sobě vědět nejen na českém, ale také na jednotném evropském trhu.
AGENTURA MUSÍ VYTVÁŘET ZADAVATELŮM PŘIDANOU HODNOTU, ŘÍKÁ LUDĚK RYCHTAR
Po vstupu do EU lze očekávat, že postupně stoupne i potřeba českých firem dát o sobě vědět nejen na českém, ale také na jednotném evropském trhu. Českým reklamním či marketingovým agenturám se mohou otevřít nové příležitosti. Zároveň ale musí počítat s novými konkurenčními podmínkami.
Luděk Rychtar vyrostl na malé vesnici na severní Moravě. Vystudoval automobilní průmyslovku a těšil se na kariéru konstruktéra, kterou mělo podpořit také studium vysoké školy v Brně. Vydržel pouhý jeden semestr a znovu se vrátil do regionu, kde byly pracovní příležitosti minimální. Zejména proto začal pracovat jako promotér, jezdil s různými předváděcími týmy po celé České republice. V té době se začal zabývat myšlenkou, že by jej bavilo dělat v reklamě. N astoupil proto v Brně do začínající reklamní agentury ArkAdiA, kterou založili dva studenti ekonomiky. Chopil se tak příležitosti v tomto oboru: Podnikání právě zaznamenávalo prudký rozmach a tomu odpovídal irychlý vzestup firmy. ArkAdiA se postupně stala jednou z největších českých agentur, Rychtar je od roku 2001 jejím výkonným ředitelem. Roční obrat agentury se pohybuje okolo stovky milionů korun. Meziroční nárůst tržeb této střední, ryze české firmy s 25 zaměstnanci odhaduje od 20 do 25 procent.
PARTNER, NE DODAVATEL
V nenávratnu jsou doby, kdy se podniky obracely na reklamní agentury a požadovaly pouhou realizaci nápadů, které vytvořili pracovníci dané společnosti. „Trh se změnil, v současnosti se od nás očekává, že přesně a ekonomicky zajistíme naplnění konkrétního požadavku firmy, například zvýšit odbyt konkrétního výrobku, posílit image firmy nebo loajalitu zákazníků. Ještě před několika lety hledali zadavatelé pouze spolehlivého dodavatele. Dnes hledají partnera,“ konstatuje ředitel. V polovině devadesátých let u nás málokdo věděl, jak mocná vlastně reklama je a jak přesně dokáže působit. Agentury vesměs nabízely pouze kvalitní produkci tiskovin či reklamních předmětů. „V současnosti je vše jinak, my musíme s klienty diskutovat a následně navrhnout řešení. Výsledek investic do reklamy je většinou podroben sofistikovaným metodám měření účinnosti vynaložených prostředků,“ říká Rychtar.
MLADÝ MANAGEMENT DOSTAL PROSTOR
„Samozřejmě bylo období, kdy se firma dostala do jakési krize, což znamenalo ji především zprofesionalizovat, přejít z pozice dodavatele do pozice strategického partnera v oblasti reklamních komunikací. Následovaly další kroky, změna způsobu odměňování agentury, konečně předání řízení a také rozhodovacích pravomocí z rukou majitelů do rukou mladého managementu. Proces transformace trval alespoň dva roky,“ konstatuje Rychtar. Zajímavý je jeho názor na vedení firmy: „Finanční ředitel je zodpovědný za výdaje, obchodní ředitel za příjmy a já za zisk. Jde o funkční model, který mi umožňuje společnost svobodně řídit a jednou za rok skládat účty spolumajitelům.“ (Společníci jsou dnes čtyři, ve firmě z nich pracuje pouze Luděk Rychtar.)
ZŮSTAT ČESKOU ŠPIČKOU, NEBO FÚZOVAT
„Pro další rozvoj máme v současnosti dvě cesty: Buď zůstaneme na špičce českých agentur a počkáme, kam nás nekompromisní trh, tedy konkurence, pustí. Další možností je fúzovat - zřejmě s nějakou evropskou firmou,“ vysvětlujel další postup ve své branži Rychtar. Podle něho se totiž trh brzy více otevře a je otázkou, jak se začnou firmy chovat. Vyjma stále se rozvíjejících nadnárodních agentur na něm zůstanou velcí čeští hráči, řádově dvě či tři desítky agentur. Další skupinu budou pravděpodobně tvořit velké regionální agentury, které zajišťují propagaci pro silné firmy ve velkých městech a jejich okolí. Například v jihomoravském regionu fungují tři velké české agentury - ArkAdiA je jednou z nich. Firma je členem Asociace komunikačních agentur, která sdružuje asi 60 firem působících v ČR, z nichž je zhruba patnáct nadnárodních a zbytek tvoří české firmy. Tato špička reklamního ledovce v současnosti na českém trhu zpracovává téměř 80 procent všech investic do reklamy. Mezinárodní síťové agentury ovládají podstatnou část českého reklamního trhu a jejich obraty se pohybují v miliardách korun. Jednou z příčin je také skutečnost, že pokud naše podniky změní majitele a stanou se součástí mezinárodních firem, musí v rámci globalizace převzít dodavatele nových vlastníků - tedy například nadnárodní reklamní agentury. Připomenout lze příklad T-Mobile (před fúzí RadioMobil), jehož investice do reklamy dosahují astronomických částek.
**EVROPSKÁ UNIE JE VÝZVA
„Firmu vedu vstříc EU,“ říká sebevědomě Luděk Rychtar. Agentura velmi úzce spolupracuje s Obchodní a hospodářskou komorou Brno, je aktivní v mezinárodním projektu Kontakt-Kontrakt, díky kterému je také členem Exportního klubu Czech Trade. Tuto jedinečnou příležitost, jak zvětšit svůj trh, může řada firem promeškat, a tím ztratit ještě více svoji konkurenceschopnost. Na základě postesků, že v EU je českým firmám hůře, podle Rychtara brzy poznáme, kdo byl připraven a kdo ne.
* Název: ArkAdiA, s. r. o., reklama a komunikace * Datum vzniku: 1994 * Forma podnikání: společnost s ručením omezeným * Předmět podnikání: reklamní činnost, komunikační strategie, event marketing (realizace akcí na podporu loajality zákazníků a zaměstnanců, doprovodných programů veletrhů apod.) * Klíčová osoba: Luděk Rychtar, výkonný ředitel * Cíl: poskytovat stávajícím klientům špičkový reklamní servis, intenzivně pracovat na rozšíření činnosti v rámci EU a získávat nové zakázky od středních a velkých společností působících na českém trhu