Menu Zavřít

Reklamují až po reklamaci

30. 8. 2002
Autor: Euro.cz

Ochrana spotřebitele

MM25_AI

PRAHA (zdf) - Statistika Sdružení obrany spotřebitele (SOS) uvádí, že 35 procent poškozených zákazníků pátrá po informacích o svých právech až po neúspěšné reklamaci. Jen zhruba desetina spotřebitelů konzultuje potíže před uplatněním reklamace v obchodě.
Nejvíce problémů mají zákazníci s obuví (24 procent) a s oděvy (16 procent), zhruba po deseti procentech stížností připadá na mobilní telefony, elektroniku a spotřebiče. Reklamace potravin představují jen dvě procenta. V sektoru služeb přibývá stížností na finanční služby, pohostinství a cestovní kanceláře.
Do začátku srpna vyřídilo letos sdružení 1640 podání. Průměrná cena problematického nákupu je 6653 korun. Osobně přichází do poradny sdružení jen asi čtvrtina klientů, 14 procent z nich již dává přednost internetu, 56 procent vyžaduje radu po telefonu. Proto také SOS v srpnu uvedlo do provozu speciální infolinku 0900/969091, na jejíž specialisty se poškození zákazníci mohou obracet. Minuta hovoru vyjde na šest korun.
Předseda František Lobovský tvrdí, že jeho sdružení nemá možnost, aby místo spotřebitelů podávalo ve sporných kauzách žaloby, jak je to možné v zemích Evropské unie. „Čekáme na změnu legislativy, která by to měla umožnit,“ slibuje Lobovský pomoc i v této oblasti.
Pražské sdružení SOS je jednou z mnoha tuzemských spotřebitelských organizací, které společné zájmy prosazují také prostřednictvím Spotřebitelského poradního výboru České republiky. Stát dotuje 70 procent rozpočtu projektu sdružení. „Spolupráce se sdruženími je jedním z požadavků Evropské unie,“ vysvětluje Josef Tržický, ředitel odboru ochrany spotřebitele ministerstva průmyslu a obchodu. Ministerstvo zjistilo, že tuzemská poradenská centra fungují dobře a skutečně přispívají k lepší ochraně zákazníků, třebaže nemají takové zázemí jako obdobné instituce například v Německu.

  • Našli jste v článku chybu?