Kdyby záleželo na Zuckerbergovi, Facebook by na burzu nevstoupil. Když už ale musí zveřejnit údaje o hospodaření, zisky z akcií se hodí
V květnu si zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg nadělí ke svým 28. narozeninám pěkný dárek. Největší sociální síť světa, kterou s kamarády před sedmi lety založil z pokoje na kolejích Harvardské univerzity, má tou dobou vtrhnout do burzovního světa. A to s velkou pompou, protože pokud se vyplní předpoklady, ocení primární úpis akcií jeho firmu až na 100 miliard dolarů. Z dokumentů, které minulý týden dodala americké Komisi pro cenné papíry (SEC), není jasné, kolik chce v IPO získat. Podle zákulisních spekulací to má být pět a(ž?) deset miliard dolarů. Což by byl rekord mezi technologickými primárními úpisy a výrazné překonání dosavadního rekordu společnosti Google. Té vstup na burzu v roce 2004 vynesl 1,9 miliardy a tržní kapitalizaci společnosti nastavil na 23 miliard dolarů. Facebook měl během loňského roku zisk miliardu dolarů při tržbách 3,71 miliardy. Jeho zisky jen za rok 2011 narostly o 65 procent. O zájem investorů tak během IPO nejspíše nebude nouze. ===== Ztracené tajemství
Ironií osudu je, že podobný dárek by si sám Zuckerberg, který vlastní 28,4 procenta společnosti a díky struktuře firmy má 56,9 procenta rozhodovacích hlasů, nejradši odpustil. Kdyby záleželo na něm, zůstal by Facebook privátní společností, která si nemusí dělat hlavu s reportováním výsledků ani s věčně nespokojenými akcionáři. Jak zdůrazňuje v přihlášce k IPO, mise Facebooku má spíše společenský charakter: „Stručně řečeno, služby nebudujeme s cílem vydělávat peníze, ale vyděláváme, abychom nabízeli lepší služby.“ Ačkoli Zuckerberg nestavěl Facebook jako veřejně obchodovanou firmu, nemá ohledně vstupu na burzu prakticky jinou možnost – jeho společnost je prostě příliš veliká na to, aby zůstala skrytá pozornosti. Problém není v tom, že jejích služeb využívá přes 800 milionů uživatelů. Zádrhelem je, že během loňského roku překonal Facebook hranici 500 akcionářů. Podle amerických pravidel musí taková společnost poskytnout komisi SEC do čtyř měsíců své finanční výkazy. Z toho logicky vyplývá, že když už Zuckerberg přišel o jedno z nejstřeženějších tajemství – údaje o hospodaření a ziskovosti své firmy – může z toho alespoň něco vytřískat prostřednictvím vstupu na burzu. ===== Imaginární traktor
Mnozí analytici považují Facebook za „dospělou“ společnost, která má ten nejbouřlivější rozvoj už za sebou. I když má mezi sedmi miliardami obyvatel planety řadu dalších potenciálních uživatelů a sám Zuckerberg přirovnává význam Facebooku k vynálezu knihtisku nebo televize, někteří experti se obávají, že rekordní IPO podobně jako jiné nedávné vstupy technologických firem, nesplní přehnaná očekávání. Zynga, která uživatelům sociální sítě servíruje zábavu v podobě on-line her, jako je populární „zemědělský simulátor“ FarmVille, kvůli němuž řada hráčů brala počítače i na dovolenou, skončila hned během prvního dne obchodování pět procent pod původně nabízenou cenou. A jak podotkl magazín Forbes, trh si prostě nebyl jistý, jak dlouho bude svět bavit „kupovat imaginární traktory obdělávající digitální políčka“. Facebook zřejmě – na rozdíl od Zyngy, Grouponu a řady dalších technologických firem – jen tak z módy nevyjde. „Úpadek jeho popularity se předpovídal během posledních let několikrát, přesto se stále drží,“ píše v komentáři pro britský Guardian mediální teoretik Paul Carr. I proto se dá čekat, že přes všechny pochybnosti způsobí IPO Facebooku na burze poprask. Zájemcům však řada analytiků radí, aby s nákupem akcií počkali, až opadne první vlna. ===== Vylepšené výplaty ===== Pokud se vyplní předpoklady a Facebook dosáhne tržní kapitalizace ve výši 100 miliard dolarů, firma si polepší o více než deset miliard. Společnost Sharespost.com, jež se věnuje mimoburzovním obchodům, odhaduje aktuálně její hodnotu na 89,4 miliardy dolarů. Výrazně si ovšem pomohou i ti, kteří do Facebooku investovali peníze během jeho dosavadní historie. Asi nejspokojenější by byl investor rizikového kapitálu, společnost Accel Partners. Ta do Facebooku nalila 12,7 milionu dolarů v době, kdy se hodnota Zuckerbergova sociálního impéria odhadovala na „pouhých“ 100 milionů. I když podle listu The Wall Street Journal část akcií už prodala, mohla by se její investice zhodnotit zhruba tisícinásobně. Společnosti jako Greylock Partners a Meritech Capital Partners, které do Facebooku nalily po 12,5 milionu v roce 2006, kdy se hodnota Facebooku počítala na 500 milionů, zhodnotí svou investici dvousetnásobně. „Je obrovská šance, že Facebook se stane představitelem nejlepší investice rizikového kapitálu všech dob,“ komentuje propočty Steve Kaplan, který se této problematice věnuje na Booth School of Business v Chicagu. Gratulovat si samozřejmě budou moci i zaměstnanci, kteří získali jako bonus opce na akcie. Vedení Facebooku zase získá výhodu – akcie může využít při obsazování pracovních míst. „Bitva o technologické talenty doslova zuří a není jednoduché dostat se k opravdu dobrým zaměstnancům. Nezajímají se nutně jen o vize a cíle společnosti, ale chtějí ocenění za hodnoty, kterými přispívají. Nabídka podílu je pak trumfem,“ řekl nedávno pro BloombergTV bývalý viceprezident Facebooku Chamath Palihapitiya. ===== Přetahování s konkurencí
Facebook tak dostává další plus ke srovnávání se s konkurencí, kde mezi největší rivaly patří internetový gigant Google. I když IPO Googlu z roku 2004 Facebook trhne zcela jistě, do jeho tržní kapitalizace přesahující 187 miliard dolarů má ještě daleko. Původně internetový vyhledávač ke své stále širší nabídce loni přidal i vlastní verzi sociální sítě Google+, která jen během pár měsíců nalákala 90 milionů uživatelů. Oproti Facebooku je sice desetinová, ale podle některých informací ubírá „většímu bratru“ na popularitě. Především ve Spojených státech má Facebooku klesat počet i aktivita uživatelů. Ve srovnání s konkurencí analytiky znervózňuje i další věc, a tou je sám Mark Zuckerberg. Sice na tom nemusí být tak hrozně, jak ho popisuje film Social Network, podle něhož vyniká snad jen ve schopnosti využívání a přivlastňování si nápadů a práce ostatních, pořád však postrádá charisma Stevea Jobse, jehož kouzlo pomohlo vytáhnout kdysi skomírající firmu Apple do nečekaných výšin. Nepřiblíží se mu ani tím, že se podobně jako Jobs rozhodl k snížení svých odměn (z loňského půldruhého milionu) na pouhý dolar od příštího roku. Zuckerbergovi chybí i ostřílenost Erica Schmidta, kterého do vedení Googlu přivedli jeho mladí zakladatelé právě před vstupem na burzu. Na druhou stranu i Zuckerbergovi se do vedení firmy podařilo přitáhnout osobnosti – například Sheryl Sandbergovou, bývalou viceprezidentku Googlu, která je na své nynější pozici ředitelkou provozu Facebooku. K jejím zásluhám se přičítá, že z největší sociální sítě udělala výrazně ziskovou společnost díky využití reklamního potenciálu. Nejen počet uživatelů, ale i tento potenciál do značné míry rozhodne, jak se budou akcie firmy obchodovat poté, co opadne prvotní zájem. Facebook je obrovským zdrojem dat získaných z jakéhokoli kliknutí v síti. Zná konkrétní jména svých uživatelů, místa narození a často i jejich polohu v dané chvíli. Díky tlačítku „Like“ může získat konkrétní představy o jejich vkusu, které se mohou týkat třeba hudebních žánrů, ale i víry nebo politických preferencí. Pokud se Zuckerbergovi a jeho týmu podaří vyladit reklamy tak, aby dospěly k opravdu personalizované nabídce cílené na konkrétní uživatele, přiláká další inzerenty a tím zvýší hodnotu pro akcionáře. Bude to ale muset učinit tak, aby nevyděsil uživatele, kteří se stále více zajímají o ochranu svých dat a obchodní podmínky. Vyrovnat se bude muset i s nátlakem úřadů a vlád, které se o zajištění soukromí zajímají stále více.
Facebook v číslech - 800 milionů uživatelů, zhruba 80 procent mimo USA - přes 50 % se přihlašuje každý den - 130 přátel je průměr na jednoho uživatele - více než 350 milionů uživatelů se připojuje přes mobilní zařízení, mobilní produkt Facebooku nabízí ve světě 475 operátorů - 250 milionů fotografií se nahraje v denním průměru - 900 milionů objektů (stránky, skupiny, události…) je k dispozici pro připojení - 80 objektů v průměru na jednoho uživatele - 7 milionů aplikací a webových stránek integrováno s Facebookem - 70 jazykových mutací pramen: Facebook