Cenová válka mezi tuzemskými hotely nebere konce. Je to překvapivé, protože do České republiky loni přijelo vůbec nejvíce zahraničních turistů v historii, a hotely navíc ušetřily na zaměstnancích, které stejně jako v předchozích dvou letech i loni propouštěly. Ceny za ubytování ale opět klesaly nebo se alespoň držely na předchozí úrovni. Česká republika spolu s Maďarskem byly jedinými evropskými zeměmi, kde loni nerostla křivka vyjadřující hodnotu takzvaného ADR (Average Daily Rate) čili průměrného výnosu z pokoje. Může za to příliš vysoký počet hotelových pokojů, fakt, že si hosté zvykli do Česka přijíždět právě kvůli nízkým cenám, i podkopávání cen ze strany slevových portálů, kterým se v Česku nebývale daří.
===== Evropě pomohli senioři
Krize poznamenala hotelový trh prakticky po celé Evropě. I ty nejatraktivnější destinace starého kontinentu, jako jsou Londýn, Paříž či Řím, čelily úbytku hostů. Ke zdánlivému zlomu se schylovalo v první polovině loňského roku, kdy čísla vyjadřující počet přenocování v hotelech začala strmě růst. Dvouciferný nárůst zaznamenaly pobaltské státy (Lotyšsko 20,8 procenta, Litva 20,3 procenta a Estonsko 15,6 procenta). Největší výnosy z pokoje pak zaznamenali v Turecku – celých 28,8 procenta. Na těchto číslech se projevily především neuskutečněné seniorské pobyty v arabských zemích. Senioři zvyklí trávit svou dovolenou v Egyptě či Tunisku totiž kvůli tamním nepokojům volili raději bezpečnější oblasti. Tento výpadek podle údajů analytické společnosti Mag Consulting dosáhl počtu 600 tisíc zájezdů.
„Téměř každá evropská destinace zaznamenala v roce 2011 turistický nárůst, nicméně v posledních měsících roku 2011 se cestování zpomalilo,“ říká Angus Wade z realitněporadenské společnosti Jones Lang LaSalle. Vliv prý měly pesimistické zprávy týkající se evropské dluhové krize.
===== Hlavně Rusové
Přestože v západní Evropě rostla loni obsazenost průměrně jen o 2,4 procenta, ceny se zvedly o celých 4,8 procenta. Naproti tomu do České republiky přijelo 6,8 milionu turistů, což je o 7,9 procenta více než v předchozím roce. Počet přenocování v hotelech pak překonal 19,9 milionu, což je o 8,1 procenta více než v roce 2010 a obsazenost hotelů konečně přesáhla padesátiprocentní hranici. Průměrná cena za pokoj i přesto loni klesala. Loni se ukazatel průměrně dosahované ceny za pokoj dostal na úroveň 1076 korun, což je o 98 korun méně než v roce 2010 a o 406 korun méně oproti roku 2009,“ uvedla mluvčí KPMG Kateřina Konečná.
Nejvíce hostů přijelo z Ruska. „Letos jich přijelo do České republiky rekordních 570 tisíc. Počet ruských turistů dokonce o 70 tisíc překonal náš předběžný odhad z počátku ledna,“ uvedl Rostislav Vondruška, generální ředitel agentury CzechTourism. Meziroční nárůst počtu ruských turistů dosáhl 37,5 procenta. Přibylo i turistů z Polska (6,6 procenta), které je za druhým Německem třetím nejvýznamnějším trhem. Rostl také počet turistů ze Slovenska, Itálie či Francie. Na mimoevropských trzích zaznamenalo Česko nárůst poptávky v Brazílii, Číně, Kanadě a Mexiku.
===== Začarovaný kruh
Podíl na vysokém počtu přijíždějících turistů ale měly i takřka pohádkové ceny, které obsazenost českých hotelů uměle zvýšily. To je ale faktor, kvůli kterému se hotely dostaly do začarovaného kruhu – ze strachu o pokles návštěvnosti se totiž ani v rekordním roce 2011 hoteliéři neodvážili přijít s vyššími cenami. Situace se v posledních třech letech markantně změnila hlavně v Praze, kde ceny klesaly mnohem rychleji než v regionech. Praha zažívá podobnou situaci jako jiná středoevropská metropole – Budapešť. V pětihvězdičkových hotelech v Budapešti se dnes ubytujete ve dvoulůžkových pokojích, jejichž cena začíná na neuvěřitelných 80 eurech (St. Georgie Residence). O skutečných cenách v pětihvězdičkových hotelech v Praze se mnoho nedovíte, protože hoteliéři je hostům sdělují jen na vyžádání. Pár sdílnějších, kteří je zveřejnili na svých stránkách, avizují ceny nejméně o 25 eur vyšší.
Podstatně nižší ceny pak objevíme ve čtyřhvězdičkových hotelech, také tyto údaje jsou často jen na vyžádání. Například Hotel Denisa v pražských Dejvicích ale cenu zveřejňuje i na internetu – ve dvoulůžkovém pokoji vybaveném satelitní televizí, lednicí a dalšími spotřebiči ubytuje hosty už za 32 eur. Právě proto se čtyřhvězdičkové hotely staly hlavním cílem turistů, kteří se dříve ubytovávali v zařízeních nižší kategorie. Jejich složení se za poslední tři roky výrazně proměnilo. Nejsou obvykle ochotni příliš utrácet ani za další služby spojené s cestováním. Tento fakt se projevil i na loňských příjmech České republiky z mezinárodního cestovního ruchu, a to spolu s negativním vývojem kurzu koruny k euru. Ty v rekordním roce 2011 dosáhly „jen“ 135 miliard korun „V meziročním srovnání příjmy ze zahraničního cestovního ruchu stagnovaly, když meziroční změna dosáhla -0,7 procenta,“ uvedla Jitka Šnoblová z agentury CzechTourism.
===== Chmurné vyhlídky
O tom, že česká, a především pražská ubytovací zařízení začnou hromadně krachovat, se mluví od počátku krize. Hotelových pokojů je ve městě nad Vltavou zkrátka příliš mnoho a boom zájmu o kdysi nepříliš známé město už pominul a jen těžko se ještě někdy bude opakovat. A za neprozíravá hodnocení se v byznysu platí.
Názory na budoucnost pražských hotelů se ale liší. „Pražský trh se již odrazil ode dna, je nyní na vzestupu a lze předpokládat další rozvoj, s prostorem pro další růst. Největším problémem je omezená finanční podpora sektoru v regionu střední a východní Evropy,“ myslí si Angus Wade z Jones Lang LaSalle.
Naopak Ondřej Špaček z KPMG předpokládá, že situaci ještě zhorší úsporná opatření v zemích Evropské unie. „Nelze vyloučit, že vládní opatření v některých evropských zemích sníží hodnoty příjezdové turistiky, takže se nemusí podařit zásadním způsobem oživit zájem o ubytovací zařízení v České republice.“
Z realitních serverů, které nabízejí na prodej hotely a penziony, se ale prozatím nezdá, že by prodejů radikálně přibývalo. Snad jen s výjimkou horských penzionů, kterých je k dispozici skutečně o něco více. Nepatrně pak vzrostl počet hotelů a penzionů v lázeňských městech Karlovarského kraje. Na pražské hotely ale v nabídce realitních společností nenarazíte. Někteří jejich majitelé o prodeji ale uvažují, nebo už je dokonce nabízejí – ovšem neveřejně. „Počet hotelů k prodeji v naší nabídce je víceméně stabilní, momentálně se jedná o dvanáct hotelů,“ říká Prokop Svoboda, spolumajitel realitní společnosti Svoboda & Williams, a dodává: „Zároveň je ale nutné říct, že v momentě, kdy se objeví konkrétní poptávka po hotelu ke koupi, je zde většinou řada dalších možností. Jinými slovy – každý druhý hotel v Praze je na prodej, pokud se objeví dostatečně lukrativní nabídka.“