Menu Zavřít

Rekordní rok pro koberce. Největší český e-shop v branži loni zvýšil obrat o 150 procent

1. 4. 2021
Autor: Mujkoberec.cz
  • Mujkoberec.cz dosáhl v loňském roce na rekordní obrat 100 milionů

  • Zákazníci provedli třikrát více objednávek než předloni a nakoupili okolo sta tisíc koberců

  • Klíčem k úspěchu v konkurenčním prostředí je podle zakladatelů především zákaznický servis


Největší český internetový prodejce koberců vznikl v roce 2014, kdy dva kamarádi Marek Černý a Tomáš Linhart dali na stůl každý pět tisíc a pustili se do budování e-shopu. Jak říká Marek Černý, vést vlastní firmu není životní styl pro každého.

K podnikání je podle něj třeba investic. Ne nutně finančních, ale masivní časové investici se obvykle vyhnout nelze. V začátcích podnikání to platí dvojnásob. „Volné večery a víkendy prakticky neexistují, pracovní doba nikdy nekončí. Nesmí chybět dostatek vůle a motivace. Pro někoho jsou to peníze, někoho naplňuje hrdost, že něco významného vybudoval, jiný člověk je šťastný, že je sám sobě pánem nebo že si získává respekt okolí. Pro mě je to mix toho všeho,“ říká Černý.

Jeden z klíčových okamžiků podnikání nastal v době vývoje nového e-shopu, kdy jim do mailu přišel spam, kterému nevěnovali pozornost. Druhý den jim ale volali z Indie, aby napsali žádost a tím získali možnost dostat se zdarma na tamní veletrh s koberci. Tam nakonec odletěli a dostali se tak napřímo k indickým manufakturám. Nakonec se ukázalo, že žádost byla schválena také kvůli tomu, že byli jediní, kdo se přihlásili – a ručně tkané koberce jako jedna z mála firem v Česku dováží napřímo z indických manufaktur dodnes.

Další zlom ve společném podnikání nastal v roce 2018, kdy si uvědomili, že jejich místo je v e-commerce, přestali sedět na více židlích a omezili ostatní prodejní kanály i drobné vedlejší projekty.

Pandemie přinesla nové kolegy a vyšší ceny

Mujkoberec nezastavilo ani uzavření vysočanského showroomu v důsledku vládních opatření. V roce 2020 dosáhl na rekordní obrat přes 100 milionů korun, o 150 % vyšší než v roce 2019.

„Počet expedovaných balíků se minulý rok ztrojnásobil, stejně tak vzrostl tlak na zákaznickou podporu. Situace nás donutila v krátké době přijmout dalších čtrnáct zaměstnanců a zefektivnit procesy. Ne vždy to bylo jednoduché. Rozhodně jsme nepočítali s tím, že někdy přijde doba, kdy budeme dobrovolně omezovat marketingové aktivity, abychom stihli vyřizovat provozní záležitosti a udrželi si přitom kvalitu. A ta doba je teď,” říká Marek Černý.

Momentálně tak pro internetový obchod pracuje 30 zaměstnanců včetně brigádníků, což je více než pětinásobek týmu z roku 2018.

Pandemie covid-19 ovlivnila také dodávky zboží. Zdražily materiály používané při výrobě koberců i mezinárodní přeprava. Do toho vstoupily karantény a dočasná omezení provozu u mnoha výrobců, čímž se významně prodloužily dodací lhůty. Aby toho nebylo málo, kvůli Brexitu se zvýšila byrokracie při dovozu zboží z Velké Británie. „V důsledku toho všeho dochází k navyšování maloobchodních cen téměř u všech produktů, ať už se jedná o koberce, PVC nebo třeba umělé trávníky. Ve většině případů se naštěstí jedná o jednotky procent, ale výrobci indikují, že současné zdražování ještě není u konce,” přibližuje aktuální situaci Tomáš Linhart.

Přesto se podnikatelé budoucnosti nebojí a stále přemýšlí nad tím, jak dále rozšiřovat služby. Právě prozákaznický přístup je oblast, ve které se e-shop snaží být oproti konkurenci napřed.

„Uvědomili jsme si, kdo je náš zákazník, jaké má potřeby a pak jsme dali hlavy dohromady a snažili jsme se odbourat všechny argumenty na téma ‚proč bych si nekoupil koberec na internetu‘,“ nastiňuje strategii Černý. Proto firma nabízí vrácení zdarma do jednoho roku, posílá vzorky koberců poštou, tvoří 3D vizualizace a poskytuje platbu na fakturu až po dodání zboží. „Zkrátka se snažíme minimalizovat riziko zákazníka, že s výrobkem nebude spokojen.“

Ze stánku na Staromáku k pobočkám ve třech zemích. Jak známý český výrobce deskových her bojuje s pandemií?
Přečtěte si také:

Ze stánku na Staromáku k pobočkám ve třech zemích. Jak známý český výrobce deskových her bojuje s pandemií?

Letos přibude také mobilní aplikace s AR funkcí, která doplní koberec do místnosti – stačí nahrát fotografii místnosti, a pak už jen vybírat ze širokého sortimentu čítajícího okolo pět tisíc položek.

Stejně tak si Mujkoberec hýčká své dodavatele. Tento rok chce zapracovat na B2B systému, který je opět úzce zaměřen na e-commerce. Partnerům tak kromě velkoobchodních cen nabízí produktové a dostupnostní feedy, kvalitní fotky, videa a především zajímavé a exkluzivní produkty.

Ačkoliv se může zdát, že již není moc prostoru, kam se vydat, mají Marek s Tomášem stále nápady, kam růst, a před sebou seznam plný zajímavých úkolů. „Motivuje nás, že se u nás inspirují ostatní prodejci a postupně se díky tomu mění celé prostředí v našem segmentu,“ tvrdí Linhart. „Když jsme před několika lety spouštěli dopravu zdarma na vše a začali jsme posílat vzorky zdarma poštou, konkurence si ťukala na čelo. Dnes začínají být tyto služby standardem. Jednak nás to těší a za druhé nás to nutí pořád přemýšlet nad tím, jak být o krok napřed.“

Další meta: Obrat 200 milionů

V letošním roce Mujkoberec neusíná na vavřínech a připravuje se na další turbulentní měsíce. Před prázdninami dojde ke stěhování skladu do velké haly v Horních Počernicích a paralelně s tím se bude spouštět nový skladový systém. „Na tom si vylámalo zuby mnoho i větších firem, než jsme my. Věřím, že na to budeme dobře připraveni a tuto změnu zvládneme,“ je přesvědčen Černý. V tomto roce si určili ještě jeden velký cíl –  metu 200 milionů v obratu.

bitcoin_skoleni

Ačkoliv se Mujkoberec úspěšně uchytil také na Slovensku, další expanze je v plánu, až narazí na limity českého a slovenského trhu. Za poslední roky prošel e-shop velkými změnami a podle zakladatelů patří velký dík zaměstnancům, kteří jsou klíčem k úspěšnému fungování společnosti. „Nikdy bychom se nestali velkým e-shopem bez naší interní firemní kultury. Tu vytváří naši obětaví a šikovní zaměstnanci a externí kolegové. Jestli můžeme být na něco skutečně hrdí, jsou to právě oni,“ shodují se.

  • Našli jste v článku chybu?