Firma podnikatele Petra Janošíka bude na rok 2020 vzpomínat ještě hodně dlouho. V dobrém. Během loňských 12 měsíců se stihl Smartlook, zabývající se analýzou chování uživatelů webů a mobilních aplikací po celém světě, přestěhovat do nových moderních kanceláří, oddělit se od bratrského Smartsuppu a zaznamenat dosud nejvyšší opakující se roční tržby (ARR – Annual Recurring Revenue), které dosáhly hranice 64 milionů korun. To znamená v meziročním srovnání nárůst o 87 procent.
Smartlook na trhu působí od roku 2016. Tehdy se jednalo o partu nadšenců, kteří se o své znalosti v oblasti network monitoringu dělili s ostatními zcela zdarma. Dnes však jejich služby umožňující sledování pohybů návštěvníků internetových stránek využívají klienti doslova z celého světa a každý měsíc je „zásobují“ více než půl miliardou takovýchto nahrávek. Firma mezi svými zákazníky uvádí značky Sky, Miele nebo Volvo.
Rekordními čísly se vedení Smartlooku nechce nechat ukonejšit. Letos chce tržby minimálně znovu zdojnásobit, cíl je stanoven na 130 milionů.„Vím, že o nás do loňského roku nebylo tolik slyšet, a tak to možná pro některé bude znít až příliš ambiciózně,“ říká Janoušek. „Ale za posledních několik měsíců jsme se dostali do hledáčku velkých zahraničních firem, které nás oslovily se zájmem o M&A, a s některými z nich jsme se v debatě dostali až k miliardové valuaci. Všechny nabídky jsme ale odmítli, protože jsme přesvědčeni, že jednou dokážeme být větší než ty firmy, které nás teď oslovují. Věříme, že si stavíme svého vlastního jednorožce – tedy firmu s miliardovou valuací v dolarech,“ dodává současný šéf Smartlooku.
Investice z Nizozemí
Firma během loňského podzimu prošla poměrně velkým transformačním procesem, když se odštěpila od svého „staršího bratra“ Smartsupp. A to z důvodu chystaného příchodu nového investora, kterým se stal holandský fond Airbridge Equity Partners. Díky investici v přepočtu 81 milionů korun bude mít Janošíkův Smartlook dostatek finančních prostředků na rozšíření vlastního nového produktu i působení na americkém trhu, který mu generuje hned třetinu veškerých příjmů.
Nový software, pojmenovaný jednoduše NextGen, spatřil světlo světa už koncem minulého roku. Od předchůdce se liší upraveným uživatelským rozhraním i několika novými funkcemi, mezi které patří například možnost vyvolání jakýkoliv dat z dřívějška. Software je primárně zaměřen na velké firmy a v průběhu letošku bude dále zdokonalován. Za tímto účelem chystá Smartlook i další rozšíření týmu. Ten v současnosti tvoří zhruba 50 lidí. Vedení firmy, která se nedávno přestěhovala do nových moderních kanceláří, plánuje, že by mohlo v průběhu příštích měsíců přibrat dalších 25 pracovníků.