Menu Zavřít

Rekultivace jménem BMW

2. 1. 2018
Autor: Euro.cz

Region zdevastovaný hnědouhelnou těžbou má druhou šanci. Velkorypadla na Sokolovsku nahradí moderní autonomní „bavoráky"

Co se začalo kupit na začátku 60. let jako hlušina vedle nového sokolovského lomu Družba, je dnes nejrozsáhlejší skládkou zeminy v Česku. Území o rozloze necelých dvou tisíc hektarů neřekne nikdo jinak než Velká podkrušnohorská výsypka. A i když tu v uplynulých letech vznikala jezera, mokřady či stromové háje, hlavní fáze rekultivace začíná až nyní. Více než čtvrtinu území do roku 2022 obsadí automobilka BMW s moderním testovacím polygonem pro samořiditelná vozidla.

„Jde o místo částečně izolované od veřejnosti, což je výhodné i pro testování tajných prototypů“ vysvětluje Karel Kučera, ředitel agentury CzechInvest, jeden z důvodů, proč si bavorská automobilka z 82 vytipovaných lokalit vybrala místo v podhůří Krušných hor.

„Těší mě, že se to podařilo právě v Karlovarském kraji“doplňuje Kučera. Jak totiž jedním dechem dodává, dlouhodobým záměrem CzechInvestu je směrovat do severozápadních Čech hi-tech firmy, které by pomohly upadající region oživit.

Zatím se to moc nedaří. Společnosti se většinou stahují buď za hranice k Drážďanům, nebo k Plzni a Praze.

Nejen lázně

Předběžné odhady BMW počítají, že moderní polygon by měl dát práci čtyřem stovkám vysoce kvalifikovaných lidí. Další stovky míst pak vzniknou v návazných profesích. V té souvislosti Karlovarský kraj čeká i masivní rozvoj služeb. Cestovní ruch se už v regionu nesoustředí pouze na lázeňské hosty, ale i na specialisty polygonu, kteří budou do Sokolova přijíždět z celého světa. Druhý dech by mohlo chytnout i karlovarské letiště. To už několik let skomírá ajeho provoz teď musí zachraňovat armáda.

„Pro naši společnost se završila více než rok a půl roku trvající jednání“ radoval se v pondělí 18. prosince 2017 Jiří Popperl, předseda představenstva Sokolovské uhelné. Pro těžební společnost prodejem pěti set hektarů - cenu kontraktu nezveřejnilo BMW ani těžaři - aktivita nekončí.

Očekává se, že jako firma zaměřující se kromě dobývání hnědého uhlí i na rekultivace pomůže německé automobilce s úpravou terénu výsypky tak, aby na ní mohlo vyrůst zhruba sto kilometrů komunikací. Simulovat budou nejen provoz po dálnici, ale i městskou dopravu či nejrůznější klimatické podmínky. Jen vnější okruh polygonu bude dlouhý šest kilometrů.

Jako v Mostě

Karel Kučera z CzechInvestu doplňuje, že seznam spolupracujících společností nekončí Sokolovskou uhelnou. Práci na polygonu by měly dostat i další české podniky. „Zkušenosti tady jsou“ tvrdí Kučera. Na mysli má například závodní autodrom v Mostě, který na přelomu 70. a 80. let také vznikal jako rekultivační projekt po povrchové těžbě hnědého uhlí.

Další krok je teď na Karlovarském kraji ajeho zastupitelstvu. To by mělo na své lednové schůzi schválit spolupráci s BMW a podporu celého projektu.

Testovací polygon BMW u Sokolova • Zahájení provozu: 2022

• Rozpočet: minimálně 5,2 miliardy korun

• Celková délka testovacích koridorů: 100 kilometrů

• Rozloha: 500 hektarů na Velké podkrušnohorské výsypce u Vintířova

• Počet zaměstnanců: 400 (další stovky v návazných profesích a u dodavatelů, celkově tedy zhruba 2000)

bitcoin_skoleni

Cestovní ruch se už v regionu nesoustředí pouze na lázeňské hosty, ale i na specialisty polygonu, kteří budou do Sokolova přijíždět z celého světa.

O autorovi| herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?