Londýnský řetězec otevře svůj první sportovně-relaxační klub ve střední Evropě
Byla to náhoda. Když šla Alena Bartáková začátkem června na schůzku v pražském Centru Nový Smíchov, oslovila ji příjemná hosteska. „Měla jsem ještě chvíli čas, zároveň se strefili do období, kdy jsem chtěla začít cvičit,“ říká osmadvacetiletá vedoucí obchodní skupiny v ING. Již v červnu se stala členkou sportovně-relaxačního centra Holmes Place, které bude otevřeno počátkem letošního listopadu.
Z Londýna do Moskvy.
Společnost Holmes Place provozuje řetězec téměř stovky exkluzivních klubů pro sport, zdraví a relaxaci ve Velké Británii, Francii, Švýcarsku, Rakousku, Portugalsku, Španělsku, Řecku, Spojených státech a Izraeli. Prioritou zakladatele Allana Fischera bylo poskytování vysoce kvalitních služeb a osobní přístup ke každému klientovi. První klub Fischer otevřel v roce 1980 v londýnské trendy čtvrti Chelsea. V současnosti služeb Holmes Place využívá na tři sta tisíc zákazníků, obrat v roce 2002 dosáhl 144,1 milionu liber.
Do střední Evropy vstupuje britský řetězec poprvé. „Přemýšleli jsme nejprve o Praze, potom Budapešti a nakonec o Moskvě,“ řekl týdeníku EURO ředitel Holmes Place pro střední a východní Evropu Roni Almagor. „Česká republika představuje pro náš produkt panenské prostředí. Rozhodnutí podpořil i vstup země do Evropské unie,“ dodal. Společnost Holmes Place hodlá ve středoevropském regionu otevřít šest až deset klubů (v Česku minimálně tři), prvotní investice odhaduje na více než šest milionů eur. Expanzi financuje mateřská společnost společně se soukromými investory, v jejichž konsorciu je nejvýznamnější Czech Top Venture Fund.
Čím častěji, tím lépe.
Členství v klubu na Smíchově začala společnost prodávat již 1. června ve stánku přímo v obchodním centru. „Díky předchozím zkušenostem i umístění jsme čekali úspěch, ale počet dosud prodaných členství předčil naše očekávání,“ říká Almagor. Lákadlem pro potenciální zákazníky bylo postupné zvyšování členského poplatku (z asi 1600 korun měsíčně na plnou cenu 2100 korun za měsíc) i možnost platit měsíčně inkasem. V současnosti má smíchovský Holmes Place již několik set členů.
Sportovně-relaxační centrum založené na klubové bázi ale není v Česku novinkou. V devadesátých letech začal fungovat klub v hotelu Intercontinental, v roce 1999 otevřel švédský řetězec World Class Health Academy v hotelu Marriott, dva roky funguje Cybex v hotelu Hilton nebo World Class Fitness Center na Václavském náměstí. „Členství je důležité, aby se u nás potkávali stále stejní lidé a mohli jsme se jim tak co nejlépe věnovat,“ říká obchodní a marketingová ředitelka Cybexu Beatrix Šťastná. Jednorázové vstupné do podobných center bývá značně vysoké (od 500 korun za jednodenní vstup), Holmes Place je například nebude nabízet vůbec.
Členství zdaleka nejsou výsadou zahraničních manažerů. „Osmdesát procent tvoří Češi. Zbytek cizinci nebo expati. Přinášíme pětihvězdičkový produkt pro místní lidi,“ potvrzuje Almagor. „Většinou si lidé myslí, že u nás převažují hoteloví klienti,“ doplňuje Šťastná z „hotelového“ Cybexu. „Tvoří ale jen asi pět procent, zbytek jsou čeští manažeři a expati. Věk klientů se pohybuje od 25 let, horní hranice je neomezená.“
Sedm minut.
„Základem našeho byznysu je místo: dostatek parkovacích míst a blízkost hromadné dopravy,“ říká Almagor. Marketingová ředitelka World Class Fitness Centra na Václavském náměstí Charlotte Anderssonová dodává, že rozhodující je také množství lidí pracujících nebo žijících v okruhu do sedmi minut od sportovního centra: „Pokud jsou dál, mají problém chodit pravidelně.“
Časová dostupnost je vzhledem k rostoucí konkurenci silným motivem neloajálnosti. Když před pár lety přišli lidé zvyklí na sklepní posilovny do prvních klubů s recepcí, designově provedených, plných světla a prostoru, byli ochotni dojíždět. „Vznikající kluby jsou na vysoké úrovni. Pokud se člen v Praze 1 odstěhuje do pátého obvodu, pravděpodobně z časových důvodů přejde do klubu poblíž,“ popisuje Šťastná. Jiní zákazníci jen rádi experimentují, a tak po roce zkusí změnu. Největším problémem se proto stává udržení současné klientely.
Alena Bartáková uvádí ještě jeden důvod, proč se nechala přesvědčit pro centrum založené na klubovém členství: „Minimalizuje se tím riziko všelijakých čumilů a voyerů.“
Za kolik do klubu?*
Holmes Place (Nový Smíchov) - od termínu otevření 4. listopadu
25 200 Kč (vstupní poplatek 1000 Kč)
Cybex (hotel Hilton)
VIP: 35 000 Kč
World Class Health Academy (hotel Marriott)
Fitness: 29 000 Kč
VIP: 35 000 Kč
VIP Gold: 118 000 Kč
World Class Fitness Centre (Václavské náměstí)
Fitness: 15 000 Kč
VIP: 25 000 Kč
* Ceny jsou za 12 měsíců, platba hotově. Většina klubů nabízí další varianty členství a poplatků, včetně možností splátek.