WELLNESS SLUŽBYWellness není jen filozofií pro relaxaci či péči o tělo. Jde také o zajímavou investiční příležitost. Češi wellness totiž právě objevují a jsou ochotni za něj utrácet i nemalé částky.Opalování na sluneční louce, sprchování niagarským deštěm či vířivá vana s hudbou.
WELLNESS SLUŽBY
Wellness není jen filozofií pro relaxaci či péči o tělo. Jde také o zajímavou investiční příležitost. Češi wellness totiž právě objevují a jsou ochotni za něj utrácet i nemalé částky.
Opalování na sluneční louce, sprchování niagarským deštěm či vířivá vana s hudbou. To vše můžete zažít ve welness centru. Pod označení wellness lze zahrnout prakticky vše, co souvisí se zdravým životním stylem, ať už se jedná o relaxaci, péči o krásu a tělo, zdravou výživu anebo pozitivní myšlení. Jde však i o zajímavou podnikatelskou příležitost.
Wellness zóny vznikají nejčastěji jako doplněk fitness center. Ještě před několika lety tato centra nabízela jen aerobik a posilovnu. „Před osmi léty jóga a relaxace ve fitness neexistovaly. V těch lepších měli maximálně saunu či bazén. Tvarování postavy byl hlavní cíl,“ vzpomíná prezident sdružení provozovatelů sportovních a relaxačních center Wellness Club Michael Zima. „Dnes je ovšem relaxační zázemí neodmyslitelnou součástí fitnes, jinak v konkurenci neobstojíte. Lidé sem přicházejí nadále za sportem, ale chtějí i odpočívat,“ vysvětluje Zima.
Jeho slova potvrzuje také majitelka Fit Top Centra Iva Fibichrová: „Poptávka po relaxačních a oddychových atrakcích je čím dál větší. Pokud tyto služby neposkytujete, vaši zákazníci postupně začnou chodit jinam.“ Vedle bazénu a sauny Fibichrová nabízí také solárium, masáže, power jogu či cvičení s prvky bojového umění Tae-bo.
DO HOTELU ZA RELAXACÍ
Vedle posiloven však wellness zóny jako houby po dešti vyrůstají i v hotelích. Právě atraktivní nabídkou relaxačních služeb se ubytovací zařízení snaží nalákat nové návštěvníky z řad manažerů a kongresových hostů. „Jednoznačně přibývá hostů, kteří upřednostňují hotely s nabídkou wellness služeb. Za rok 2006 naše hotely s balneo a wellness navštívilo o 6,1 procenta více hostů než v předchozím roce,“ říká marketingový ředitel řetězce Orea Hotels Milan Pavelka. Jakýmsi standardem se tak však postupně stávají vířivé bylinné masáže, uhličité koupele anebo sauna.
Střední a velké hotely vynakládají v současné době na budování relaxačního zázemí miliony. Naopak menší ubytovací zařízení si wellness zpravidla dovolit nemohou. Některé investují nanejvýš do vířivé vany.
Podobně jako hotely chtějí i lázeňská střediska oslovit nové zákazníky právě nabídkou wellness služeb. „Ubývá pacientů, jimž lázně předepíše lékař a plně je hradí zdravotní pojišťovna. Jen loni jsme takto přišli o třetinu pacientů. Pokud nechceme zkrachovat, musíme se přeorientovat na zákazníky-samoplátce. Právě wellness zázemí je jednou z možností, jak je oslovit,“ říká ředitel lázní Aurora v Třeboni Antonín Doležal. S vybudováním rozsáhlého zázemí pro wellness počítá i projekt celkové rekonstrukce Lázní Luhačovice. Stavební práce začnou letos na jaře, dokončení je plánováno na polovinu roku 2009.
I přes zavádění nových služeb si však lázně udržují svoji původní atmosféru a wellness nabídku tomu přibližují: Můžeme se tak setkat například s mléčnou koupelí, koupelí připravenou z mořských řas, uvolňujícími aroma masážemi, voskovým zábalem nebo relaxací Ájurvéda.
NEBEZPEČNĚ VRTOŠIVÍ ZÁKAZNÍCI
Manželé Fibichrovi otevřeli své fitnes centrum s wellness zónou před pěti léty. Na vybavení a rekonstrukci provozu si vzali na patnáct let hypotéku. Původní ruinu kina Obzor s plochu 500 metrů čtverečních zvládli přebudovat za deset měsíců. „Pro provoz jsme pořizovali rovnou kvalitní stroje Technogym i solária Ergoline. Vybavovali jsme i wellness zónu s vířivou vanou, masérským zázemím, kupovali jsme spinningová kola,“ popisuje investice Fibichrová.
Ale držet krok s měnícími se požadavky zákazníků není podle jejích slov snadné. „Před čtyřmi léty byl populární spinning, pak to dva roky byla solária. Je těžké odhadnout, zda investovat do dalších strojů, nebo vyčkat, co ukáže třeba další půlrok. Na tyto změny požadavků zákazníků má hlavní vliv vzájemná konkurence wellness center,“ líčí Fibichrová.
Ale budoucnost manželům vrásky nedělá: „Máme stálou klientelu. Někteří zákazníci přicházejí i čtyřikrát týdně.
Spousta zákazníků k nám chodí přes firmy. Je jisté, že se musíme o provoz dobře postarat a mít kolem sebe správné lidi, vytvářet příjemnou atmosféru.“
Výše investice do vybudování zázemí pro wellness se odvíjí od prostoru, který má podnikatel k dispozici. „Zákazník musí přesně vědět, co chce a kolik má na to prostoru,“ zdůrazňuje Petr Kudrnáč ze společnosti Eurobalneo, která realizuje projekty tohoto typu na klíč.
Podle jeho slov se wellness zóna dá vybudovat i na relativně malém prostoru. Lze využít také prostory pod schodištěm, kůlnu, spíž, nevyužitý malý sklad. Přizpůsobit je pro wellness není finančně náročné. „Investice do těchto malých prostor se pohybuje do sta tisíc korun a jejich provoz pak stojí od dvou korun na hodinu,“ uvádí.
INVESTICÍM SE MEZE NEKLADOU
Pořizovací náklady na vybavení a zařízení středně velké wellness zóny se saunou, soláriem, vířivou vanou začínají na jednom milionu korun. Podle Kudrnáče ji lze vybudovat za čtrnáct dní až tři týdny. „Zejména malé hotely si musí dobře propočítat, co se jim vyplatí. Například hotel se třiceti lůžky, jichž má v průměru denně jen patnáct obsazených a investuje do zóny dvoumilionový úvěr na pět let, se zadluží. Potřebuje 400 tisíc ročně, aby dluh mohl splácet, a k tomu si musí ještě vydělat na provoz. Průměrné vstupné do zóny se pohybuje za paušál okolo 130 korun a někde je ještě menší. Při takové obsazenosti hotelu se investice nevyplatí,“ počítá Kudrnáč. Podle jeho slov ale přibývá podnikatelů, kteří wellness pořizují spíše pro sebe nebo pro lepší image podniku.
Správně propočítat investici však může být velmi komplikované. Obzvlášť to platí pro rozsáhlejší projekty. „Investoři často zapomínají na takzvanou studii proveditelnosti. Cena za projektové služby sice není zanedbatelná, činí pět až deset procent z hodnoty projektu a cena studie proveditelnosti se pohybuje mezi půl až jedním procentem, ale může zavčas vyřešit mnohé problémy, například s konkurencí v místě projektu či provozními náklady,“ vysvětluje Aleš Koubek z Asociace pracovníků v regeneraci.
VÍKENDOVÝ ODPOČINEK V LÁZNÍCH
Lázeňská střediska a hotely ovšem wellness nenabízejí jen jako doplňkové služby. „Atraktivní zdroj příjmů našla tato zařízení v krátkodobých pobytech zaměřených na relaxaci,“ říká prezident Asociace hotelů a restaurací Pavel Hlinka.
„Zájem o tyto pobyty se každý rok zdvojnásobuje až ztrojnásobuje a nyní už je nabízejí všechny lázně v Jihočeském kraji. Od začátku roku jsme jich prodali jako za celý loňský rok,“ tvrdí Mária Pfeiferová z obchodního oddělení Jihočeských lázní. Dodala, že novinkou jsou například týdenní pobyty pro unavené sportovce. „Zájem je hlavně o víkendy, výjimkou ale nejsou ani tří až čtyřdenní pobyty,“ potvrzuje generální ředitel lázní Josef Krůžela. Třídenní hotelový wellness pobyt stojí od 1200 a sedmidenní až 9000 korun.
CO VÁS ČEKÁ VE WELLNESS
Sluneční louka
* prostor osvětlen speciálními zářiči, simulujícími sluneční světlo Hudební vana * vana se zabudovanými reproduktory Karibský déšť
* sprcha s barevným osvětlením a jemným proudem teplé vody Niagarský déšť
* sprcha s barevným osvětlením a silným proudem teplé vody Sibiřský déšť
* sprcha s proudem ledové vody
Tabulka
KOLIK STOJÍ ZAŘÍZENÍ WELLNESS
název zařízení cena v Kč
solárium 100 až 650 tisíc Kč
sauna 80 až 250 tisíc Kč
sluneční louka 80 tisíc Kč
parní lázeň 80 až 300 tisíc Kč
infra kabinka 60 až 130 tisíc Kč
vířivý bazén 160 až 700 tisíc Kč
hudební vana 100 tisíc Kč
Pramen: Eurobalneo