Hybridní vůz na silnici i do terénu
Móda takzvaných sportovně–užitkových vozidel (SUV), která zažívá konjunkturu ve Spojených státech, má své následovatele i v Evropě. Zdejším průkopníkem je francouzský Renault Scénic RX 4, který se stal vůbec prvním na světě sériově vyráběným SUV s pohonem všech kol. Na českém trhu se objevil poprvé loni v červnu, a jak se zdá, alespoň z hlediska prodejních čísel, slaví slušné úspěchy. Cena jeho základu činí 780 tisíc korun. Za rok a čtvrt prodal pražský dovozce Autoavant 25 vozidel. K dobrému prodeji přispěla skutečnost, že do Scénicu RX 4 si mohou živnostníci nechat namontovat přepážku oddělující úložný prostor a poté odepisovat vůz z daní jako podnikatelské vozidlo. Scénic RX 4 je podobně jako starší cestovní Scénic (EURO 30/2000) kompaktní jednoprostorový vůz s kabinou pro pětičlennou posádku a motorem vpředu napříč. Má variabilní interiér a páté dveře v zádi, jejichž součástí je samostatné výklopné okno. V tuzemsku se prodává s jednotnou výbavou, jež mimo jiné zahrnuje čtyři airbagy, ABS, výškově nastavitelný volant i sedadla řidiče a předního spolujezdce. Do této výbavy patří elektrické ovládání oken i zpětných zrcátek a klimatizace s pylovým filtrem. Na rozdíl od „civilního scénicu má ale RX 4 pohon všech kol, zvýšenou světlou výšku a drsnější vzhled. Za ten mohou větší plastové nárazníky, zvýrazněné blatníky a ochranné panely na bocích karoserie. Rezervní kolo se přesunulo z podvozku na záď, kde je (zcela zakryto kapotáží) zavěšeno na dveřích. Tyto dveře jsou u RX 4 dvoudílné a mají zajímavý způsob otevírání. Na první zmáčknutí tlačítka zámku se okno vyklopí samočinně vzhůru, spodní díl se otevírá na druhý pokus do strany. Podstatné změny, které RX 4 odlišují od silničního sourozence, jsou ale ukryty pod karoserií: zesílené závěsy předních a zcela nové zavěšení zadních kol s pomocným rámem nesoucím zadní rozvodovku. Točivý moment k ní přenáší třídílný spojovací hřídel. Viskózní spojka a chytrá elektronika rozdělují podle okamžitých potřeb točivý moment mezi přední a zadní kola. Právě v tom spočívá kouzlo hybridního automobilu – na suché silnici, kde přední kola zabírají bez problémů, se zadní kola pohonu vůbec ne–účastní. Když ale začínají v obtížnějším terénu prokluzovat, elektronika jim dá povel a zaberou. Renault Scénic RX 4 se vyrábí buď se zážehovým motorem 2,0 o výkonu 102 kilowattů, nebo s novým motorem turbodiesel 1,9 dCi s technologií Common Rail a výkonem 75 kilowattů. Jak se s „rxčtyřkou jezdí? Týdeník EURO měl možnost vyzkoušet silnější dvoulitrovou verzi, která prošla testem v silničním provozu i v terénu. Je třeba říci, že na suché silnici má Scénic RX 4 z pochopitelných důvodů horší vlastnosti než jeho cestovní verze. Jízda na vysokých kolech je houpavější a terénní pneumatiky nepřiléhají k vozovce tak dobře jako běžné gumy. O něco vyšší je také spotřeba. Jestliže běžný Scénic jezdí v průměru zhruba za sedm litrů, jeho terénní verze si vyžádá o půllitr až litr benzinu více. RX 4 ale dokáže vyvinout v podstatě stejnou maximální rychlost – ručička se zastaví na přibližně 190 kilometrech v hodině. Do města se však příliš nehodí. Dozadu je špatně vidět a parkování do řady aut je problém. Řidič ocení přednosti Scénicu RX 4 v terénu a na kluzké vozovce. Automobil se rozhodně nemusí bát polních a lesních cest stejně jako bláta, deště či námrazy. Kola s hrubým vzorkem projedou všechno. Když začne přední náprava prokluzovat, do práce se dají zadní partie. Také ve svahovitém terénu si RX 4 nezadá s terénními vozy. Jeho těžiště je poměrně nízko a posádka se nemusí bát ani větších náklonů. Vozidlu by ale v terénu slušela o něco silnější pohonná jednotka – 102 kilowattů sice není málo, ale přesto řidič musí motor hodně točit, aby z něj vyždímal potřebný výkon. Na závěr ještě něco o kabině. Scénic RX 4 má všechny výhody velkoprostorového vozu. Především má pro všechny pasažéry dost místa na nohy. Posed na francouzsky měkkých a elegantních sedačkách je pohodlný. Pocit při jízdě na zadních sedadlech si nezadá s posedem v letadle. Umocňují jej výklopné stolky s držákem na nápoj. Zavazadlový prostor lze rozšířit až na 1800 litrů. V dosahu řidiče a jeho spolujezdce na předním sedadle je celkem pět odkládacích schránek. Jenom místa na levou řidičovu nohu je paradoxně trochu málo – ženy s vyšším podpatkem tady budou mít problémy. Stejně tak řidiči menší postavy se budou hodně natahovat, aby zařadili pátý rychlostní stupeň. Shrnuto a podtrženo: Scénic RX 4 je užitečný vůz hlavně pro ty, kteří často jezdí po špatných cestách a do přírody. Ocení ho také městský člověk, který jezdí na dlouhé cesty. Do města samotného se vůz moc nehodí, ale ani na zdejších výmolech se neztratí – pokud má jeho majitel čas na delší parkování.