Francouzský Renault se rozhodl, že letos pěkně potrápí Škodovku. Právě když se tuzemská automobilka chystá ukončit výrobu levných felicií, nasadil na východoevropský trh účinnou zbraň – levné rodinné auto vyráběné v Turecku. Jde o Renault Clio druhé generace se zádí přepracovanou na sedan, který dostal jméno Thalia. Prodává se za 299 900 korun a od začátku roku se už prodalo více než 400 kusů. To jsou počty, ze kterých se můžou prodejcům v Mladé Boleslavi dělat vrásky na čele. Plán Renaultu prodat letos v Česku 1200 thalií se může podařit, což by mohlo ohrozit náběh nové Fabie Sedan.
Thalia je malý vůz určený výhradně pro východní trhy. Proč Renault jednoduše nevsadil na prodej modelu Clio a obtěžoval se s jeho přepracováním na sedan? Clio se totiž stejně jako všechna malá auta prosazuje na Východě špatně kvůli malému kufru. „V západní Evropě malá auta dobře fungují jako druhá auta do rodiny, ale ve východní Evropě musí mít takové auto pět míst a dost místa pro zavazadla, řekl před časem škodovácký šéfkonstruktér Wilfried Bockelmann. Thalia z konkurenční stáje tak v duchu těchto teorií dostala kufr o objemu 510 litrů, což mezi malými stroji nemůže nabídnout žádný konkurent. Pro srovnání – do zádi Škody Octavia Liftback, která se honosí jedním z největších zavazadlových prostorů v nižší střední třídě, se vejde jen o osmnáct litrů více.
Renault Thalia je tedy praktický, ale ne příliš pohledný stroj. Zepředu je to pěkné clio, zadní partie samy o sobě také nevypadají špatně, ale z profilu je na autu znát, že kufr je jakýmsi nastavovaným dodatkem k původní krátké pětidvéřové verzi. Thalia má s cliem také shodný rozvor, podvozek i většinu dílů v přední a střední části karoserie. Zmíněná nová záď byla prodloužena o 378 mm a dostala onen nepříliš pohledný stupňovitý tvar. Rám karoserie byl rovněž přizpůsoben východoevropským podmínkám. Konstruktéři předpokládali, že vozidlo bude jezdit po vozovkách horší kvality, a tak zesílili podlahu, střední sloupky, podélné nosníky i boky karoserie. Pro případ drobných kolizí jsou blatníky vyráběny z kompozitního materiálu a kryty předních světlometů z polykarbonátu, což má výrazně snížit náklady při opravách. Dojem bytelnosti vozu umocňuje i skutečnost, že výrobce poskytuje dvanáctiletou záruku proti prorezavění karoserie.
Interiér modelu Thalia vyniká kvalitním zpracováním, všech pět cestujících může počítat s relativně komfortním svezením. Jen lidé sedící vepředu si musejí zvyknout na poněkud vyšší posed, než je obvyklé. Vzadu zase budou pasažéři vyšší postavy mlátit hlavou do střechy. Ve standardní výbavě nového renaultu jsou airbagy pro řidiče i spolujezdce, v dosahu předních sedadel se nachází celkem pět odkládacích schránek. Méně praktické je ale ovládání oken umístěné na středové konzoli u řadicí páky. Aby řidič otevřel jedno z oken, musí se sehnout skoro až k podlaze.
Co se týče jízdních vlastností – Renault Thalia má vše, co lze očekávat od rodinného vozu bez sportovních ambicí. Je nabízen se dvěma benzinovými motory o objemu 1390 kubických centimetrů. Slabší osmiventilový čtyřválec o výkonu 55 kilowattů pohání vozy s chudší výbavou označenou RN. Umožňuje dosahovat maximální rychlosti 170 kilometrů v hodině a zrychlit z klidu na 100 km/h za slušných 12,1 sekundy. Motor je poměrně pružný již od spodních otáček a ani při plném obsazení mu nečiní problémy zrychlit na čtvrtý převodový stupeň. Ocenit je též třeba jeho tichý chod a úspornost. Průměrná spotřeba se pohybuje kolem sedmi litrů na sto kilometrů jízdy.
U dražšího provedení RT mohou zákazníci zvolit pod kapotu i výkonnější šestnáctiventilovou pohonnou jednotku s rozvodem DOHC, která minulý týden prošla naším testem. Tento čtyřválec disponuje výkonem 72 kilowattů a vůz se díky němu může pochlubit maximální rychlostí 186 km/h. Při této rychlosti se už ale při testech vytrácela z řízení jistota a thalia měla tendenci k „plavání po vozovce. Podvozek, převzatý z clia druhé generace, je nicméně komfortní a dobře odpružený a Renault Thalia splní vše, co od něj nepříliš náročný majitel požaduje.