I když se může zdát, že na nákladním automobilu pro rozvážku zboží není v jedenadvacátém století co vylepšovat, opak je pravdou. Společnosti Renault Trucks v současnosti vyvíjí svoje experimentální vozidlo UrbanLab 1.
Foto: Renault Trucks
Novým projekt zaměřený na zlepšování podmínek distribuce zboží ve městě realizuje spolu s nástavbářskou společností Gemco E-Trucks. Největší novinkou je snížení nakládací hrany na úroveň vozovky.
Nová koncepce rozšiřuje možnosti konstrukce a využití karoserie. Vozidlo UrbanLab1 je vybaveno systémem odpružení, který umožňuje celému kamionu klesnout na úroveň vozovky. Nakládání a vykládání zboží je tak snadnější a lze je provádět o třetinu doby rychleji než u běžných kamionů.
Výhoda pro přepravce je zřejmá, neboť nová koncepce takto umožňuje efektivnější využití jeho kamionu. Nové vozidlo však přináší užitek celému městu. Díky zkrácení doby nutné pro přejímku zboží může kamion rychleji uvolnit vykládací prostor.
Experimentální vozidlo bylo vyvinuto na základě modelu Midlum DXi 5 o celkové hmotnosti 16 tun a v závislosti na verzi nabízí užitečné zatížení 8 až 9 tun. Vozidlo je uváděno do pohybu dvěma elektromotory nové generace umístěnými v zadních hnacích kolech, které jsou napájeny generátorem propojeným s dieselovým motorem.
Sada akumulátorů umožňuje jízdu v « plně elektrickém » módu, díky čemuž je maximálně redukován hluk produkovaný vozidlem během fází přistavování k vykládce zboží. Spouštění a zvedání kamionu a jeho karoserie je prováděno prostřednictvím specifického systému odpružení, kterým jsou osazena přední a zadní kola vozidla. Operace je aktivována při zastavení vozidla spínačem z kabiny řidiče.
Společnost Renault Trucks se rovněž podílí na mnoha experimentálních projektech zaměřených na optimalizaci městské dopravy zboží zítřka a realizuje i své vlastní výzkumné projekty, jako je například největší elektricky poháněný kamion pro rozvážku zboží ve městě, který je nyní testován v rámci jednoročního zkušebního provozu v Lyonu.