Menu Zavřít

Repatriační lety stály Česko miliony. Většina z toho šla do firmy s čínským podílem

15. 4. 2020
Autor: Shutterstock

Repatriační a humanitární lety jsou dnes jednou z mála možností, jak mohou dopravci vydělat. Evropské nebe kvůli pandemickým opatřením téměř osiřelo. Sedm desítek milionů korun do „záchranných operací“ vložila i Česká republika.

„Splatnost ceny za přepravu: ihned.“ Bleskové smlouvy, které v minulých dnech uzavíralo ministerstvo zahraničí s aerolinkami, mluví zcela jasně. Podle registru smluv se ve druhé polovině března uskutečnilo celkově třináct takových repatriačních letů, až na jedinou výjimku je zajistila společnost Smartwings či její dceřinka – České aerolinie. Firmě se tak bleskově dostalo důležité hotovosti, která jí v posledních týdnech chybí. Jen jeden let za 6,8 milionu korun – z vietnamské Hanoje do Prahy – zařídila společnost Bamboo Airways.

Jde tak o další z řady akcí placených státem, z nichž musí
mít radost i Peking – čínská investiční skupina Citic Europe ve společnosti
Smartwings drží podíl 49,92 procenta. Několik boeingů z flotily Smartwings
navíc tvořilo takzvaný letecký most, jímž se do Česka převážely stovky tisíc
roušek a respirátorů zakoupených v Číně. „Skupina Smartwings je v případě
potřeby nadále připravena vyslat svá letadla do zahraničí a realizovat další
lety,“ uvedla Vladimíra Dufková, mluvčí aerolinek.

Číňané nechtějí prodat

Část nákladů za repatriační lety budou proplácet i další
země, jelikož kromě Čechů mohly pětinu jejich kapacity využít i zahraniční
turisté. „Díky evropské spolupráci je pomoc našim občanům v zahraničí daleko
efektivnější. Je naprosto přirozené, že část našich kapacit je vyhrazena pro
ostatní Evropany. Desítky Čechů se domů dostaly díky pomoci ostatních
evropských států,“ komentoval to ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD).

I tyto lety ovšem odkryly, jak rychle se Čína dokázala
zorientovat v době krize. Těží nejen z obrovského globálního zájmu o
nedostatkové ochranné prostředky, ale i z některých svých byznysových výpadů z
minulých roků, jak dokazuje právě i případ Smartwings. Už několik let je
nicméně veřejným tajemstvím, že česko-čínská spolupráce uvnitř aerolinek není
rozhodně ideální.

„Před lety jsme souhlasili s odprodejem akcií čínské
soukromé společnosti CEFC, která v té době prokazovala, že má desítky miliard
dolarů na účtech. Od ní jsme si slibovali, že zafinancuje nákup nových letadel
a že nám také za určitých podmínek otevře možnost létat v Číně nebo do Číny. To
se bohužel nestalo. Už jenom proto, že tato skupina asi po roce nebo po dvou
zkrachovala,“ řekl serveru Seznam Zprávy spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně.

bitcoin školení listopad 24

A lepší to prý není ani nyní pod státní skupinou Citic,
která akcie CEFC převzala. „Žádali jsme ji, aby nám akcie prodala zpět, to se
nepodařilo. Loni v létě jsme jim pak znovu nabídli, že ten podíl odkoupíme,“
dodal Šimáně. Číňané jsou tak dodnes v aerolinkách podílníkem s důležitým
hlasem. Jestli se to v blízké budoucnosti kvůli krizi leteckého průmyslu změní,
není jasné. Zatím firma přežívá. Částečně i díky oněm repatriačním letům.

  • Našli jste v článku chybu?