Americký letecký gigant Boeing čeká zásadní reorganizace. Společnost v pondělí oznámila, že vydělí svůj rostoucí servisní byznys do samostatné divize, od čehož si slibuje jeho odpoutání od výkyvů ve výrobě a zvýšení stability celkového produktu. Spolu s restrukturalizací oznámil Boeing také personální změny. Z vedení sekce dopravních letadel odejde veterán Ray Conner, na jehož místo nastoupí ze spřáteleného koncernu General Electrics Kevin McAllister.
Hlavním bodem plánované reorganizace Boeingu je podle CNN povýšení rostoucí odnože leteckého servisu na úroveň samostatné divize. Ty jsou v současnosti dvě a zahrnují část Commercial Airplanes (vývoj, výroba a prodej dopravních letadel) a Defense, Space & Security (letecká technika ve vojenství a vesmíru). Po jejich bok se tak nyní zařadí nová divize Boeing Global Services, jejímž primárním zaměřením bude prodej služeb a náhradních dílů leteckým společnostem, vládním institucím a servisním zařízením.
Byznys společnosti tak bude nově stát na trojici pilířů, jejichž efektivitu a propojení budou i nadále zajišťovat podpůrné divize financování a sdílených služeb. Podobně jako dvě stávající odnože nebude ani část Global Services sdílet sídlo s mateřským koncernem v Chicagu a vytvoří si novou centrálu v texaském Dallasu. Vyčlenění nové divize má být dokončeno v průběhu třetího kvartálu příštího roku. V jejím čele stane veterán Boeingu Stan Deal, jenž byl dosud za servisní aktivity spoluzodpovědný v rámci divize Commercial Airplanes.
Důraz na servis
Vydělení servisních aktivit bylo pro společnost dlouhodobým záměrem. Zatímco výrobní část trpí pod vlivem ekonomického cyklu a dalších tržních faktorů častými výkyvy, servisní složka je díky dlouhé životnosti cílového produktu, tedy hlavně letadel, relativně stabilní. Boeing tak věří, že vyčleněním servisu do samostatné divize sníží jeho citlivost na volatilitu ve výrobě, a přispěje tak k vyšší stabilitě celkového výstupu společnosti.
Vývoj akcií Boeingu za posledních 6 měsíců
Neméně důležitým motivem k povýšení servisu je také jeho rostoucí význam. Společnost plánuje v odvětví výraznou expanzi. „Dynamický růst servisních aktivit je stěžejním bodem firemní strategie,“ říká výkonný ředitel Boeingu Dennis Muilenburg s tím, že cílem společnosti je zvýšení obratu nové divize ze současných 15 až na 50 miliard dolarů (1,27 bilionu korun) do roku 2025. Boeing má momentálně na relevantním trhu podíl nižší než 10 procent, což mu podle Muilenburga dává „dostatek prostoru pro růst.“
Ne každému jsou však expanzivní záměry Boeingu po chuti. Dosud nenasycený trh servisních aktivit je totiž díky možnosti vysokých marží životodárným zdrojem pro mnoho firem, které naopak s minimálními maržemi dodávají vstupy do výroby letadel, tedy mimo jiné i samotnému Boeingu. Těmto firmám tak nyní hrozí, že je z dosud výnosného tržního segmentu vytlačí jejich vlastní odběratel.
Diplomat z GE
Součástí reorganizace v Boeingu jsou také významné personální změny, z nichž největší je výměna výkonného ředitele divize Commercial Airplanes. Vysoce sledovanou pozici, jež je díky častým jednáním v zastoupení jednoho z největších amerických exportérů stejně tak výkonným, jako diplomatickým postem, opustí Ray Conner. Další firemní veterán, jenž nastoupil před 39 lety jako mechanik ve výrobě modelu 727 a postupně se vypracoval až do funkce viceprezidenta, nicméně v dopise zaměstnancům sdělil, že „zapojen do firemní strategie zůstane, a i nadále tak bude moci formovat budoucnost koncernu.“
Connorovým nástupcem se tak na konci roku 2017 stane Kevin McAllister. Ten odejde z postu šéfa leteckého byznysu v General Electric (GE) a hned zkraje svého působení v Boeingu bude čelit velkým výzvám. Už na jaře příštího roku zahájí společnost dodávky čtvrté generace světově nejúspěšnějšího dopravního letounu s označením 737 MAX a do konce dekády chce představit nástupce také pro letoun na dlouhé vzdálenosti 777. Vysokou míru odpovědnosti ponese nový ředitel divize také za finální rozhodnutí o osudu zcela nového modelu na střední vzdálenosti, jehož vývoj firma zvažuje a jenž by měl být případně uveden na trh kolem roku 2025.
Jmenování McAllistera do čela nejviditelnější firemní sekce píše další kapitolu o tmelení vztahů mezi Boeingem a General Electrics, jenž je pro výrobce letadel hlavním dodavatelem motorů. Koneckonců také Jim McNerney, Muilenburgův předchůdce ve vedení koncernu, strávil většinu kariéry v GE. Ještě nikdy se však nestalo, že by člověk bez minulosti ve firmě stanul v čele stěžejní divize Commercial Airplanes. „McAllister je pro nás skvělým partnerem, zná již byznys společnosti dobře,“ nebojí se Muilenburg případného nedostatku jeho praxe z působení přímo v Boeingu.
Dále čtěte:
Boeingu stoupl zisk o třetinu. Letos dodá více letadel, než čekal
Na Marsu budeme první, tvrdí šéf Boeingu
Konec jedné éry: Boeing 747 KLM naposled zahřmí nad legendární Maho Beach
Čtvrtletní zisk Airbusu klesl více než o pětinu