Více než 150 reprezentantů výroby a distribuce čerstvých potravin diskutovalo dne 23.3.2011 na konferenci Retail in Detail/Fresh Food 2011 stav a perspektivy trhu čerstvého zboží. Již úvodní prezentace analytiků jasně signalizovaly, že běžně zmiňovaná klišé o extrémní cenové citlivosti českých zákazníků a jejich nízké loajalitě vůči domácím potravinách se neshodují s realitou.
Foto: Profimedia.cz
Výzkum GfK Czech, prezentovaný Ondřejem Tomasem, potvrdil, že kvalita, dobrá pověst a původ výrobku jsou zásadními faktory ovlivňujícími nákup. České potraviny přitom mají dobrou pověst a jsou zejména v kategoriích mléčných a masných výrobků preferovány před importem. Klíčovým parametrem pro to, aby výrobek byl vnímán jako český, je přitom zejména produkce na území ČR, která je (velmi či spíše) důležitá pro 87% spotřebitelů. České vlastnictví značky je ve srovnání s tím podstatně méně důležité (61%).
Český trh čerstvých potravin přitom začíná vykazovat první náznaky trendů, které se vyskytují na vyspělých trzích. Účastníky konference o tom na základě dat z panelu domácností přesvědčila Micaela Schantl z rakouské vládní agentury AMA - Agrarmarkt Austria Marketing. Rakouští spotřebitelé průběžně zvyšují své výdaje za čerstvé potraviny a průměrná cena nakupovaného zboží v posledních 10 letech postupně roste, a to i navzdory drakonické konkurenci mezi obchodními řetězci a silné pozici jejich nákupčích. Průměrná realizovaná maloobchodní cena se ve sledovaném období zvýšila v závislosti na kategorii o 12 – 49%, a to prakticky výhradně v souvislosti s růstem kvality nakupovaného zboží. Nejvýraznějším trendem je důraz na regionální značky – jen například v sortimentu hovězího masa je jich na rakouském trhu 50. Pokračuje i expanze biosortimentu, která souvisí především se systematickými aktivitami obchodních řetězců. Největší nárůst prodejů byl zaznamenán vloni v souvislosti s uvedením značky „Zurück zum Ursprung“ (Zpátky ke kořenům) v diskontech Hofer ze skupiny Aldi.
S velkým zájmem účastníků se setkala i analýza vývoje cen zemědělských komodit, prezentovaná Jiřím Tylečkem z X-Trade Brokers. I když v posledních dnech tyto ceny na světových trzích díky aktuálním událostem (tsunami, Libye) prudce klesají, nelze v tomto směru do budoucna očekávat mnoho dobrých zpráv. Tendence k růstu cen je dlouhodobá a roste zejména vliv spekulativních nákupů. Cenová volatilita se bude dále zvyšovat a potřeba fixace nákupních cen v dlouhodobém horizontu získá dále na významu.
Zdeněk Skála z Incoma-GfK doplnil tato fakta o analýzy potvrzující klíčový význam čerstvých potravin pro zlepšování image a celkovou diferenciaci řetězců. Hypermarkety Globus se tak jasně z pohledu zákazníků profilují svojí nabídkou masa a uzenin, Lidl nabídkou ovoce a zeleniny a Interspar nabídkou pečiva a lahůdek. Martin Ditmar, generální ředitel Sparu, v navazujícím vystoupení prezentoval vizi jít ještě dále a transformovat prodejny INTERSPAR na galerie čerstvosti. Součástí důrazu na nabídku čerstvého zboží má být i strategie opírající se o zahuštěnou síť prodejen s vynikající dostupností pro zákazníky. Spar proto hodlá akcelerovat svoji expanzi a otevírat ročně 10-15 prodejen s důrazem na nový formát o velikosti cca 900 m2.
Další část konference byla věnována 3 vysoce aktuálním případovým studiím, které byly pro svoji vysokou informační hodnotu a inspirativnost hodnoceny účastníky konference zvláště příznivě. Simona Sokolová, generální ředitelka OLMA, představila strategii opírající se marketingové investice, efektivně koncentrované do tradičních českých značek Zlatá Haná a Florián. Stanislav Sekyra z MAKRO Cash & Carry popsal na příkladu prodeje ryb dlouhou a systematickou cestu své firmy při budování ziskové kategorie čerstvého sortimentu. Konstatoval přitom, že znalost zákazníka a jasné zaměření na jeho komfort musí být základním principem úspěšného prodeje. Je potěšitelné, že toto poselství bylo přijato velmi kladně a Dr. Sekyra byl vyhodnocen v anketě mezi účastníky jako nejlepší řečník konference. S obrovským zájmem se setkalo i vystoupení Františka Komory ze společnosti Crocodille, která patří mezi nečetné exportéry úspěšně exportující čerstvé potraviny i na náročné západní trhy. Prezentace zkušeností Crocodille je skutečnou učebnicí exportu a nelze než doporučit, aby si ji všichni účastníci ještě jednou v klidu prostudovali.
Závěrečný blok konference byl věnován velké diskusi o budoucnosti českého trhu čerstvých potravin, kterou s přehledem moderoval Martin Mařík z časopisu Ekonom. Panel diskutujících byl vysoce reprezentativní a zahrnoval zástupce velkých firem (včetně majitele skupiny Agrofert Andreje Babiše) i společností střední a malé velikosti. Významná část debaty byla věnována silně politickým tématům a volání po rovných podmínkách pro podnikání a konsolidaci a posílení vládní podpory a kontroly trhu. Nejzajímavější impulsy však do diskuse o budoucnosti přinesli zástupci menších podnikatelů, kteří zjevně nejlépe cítí tep trhu a zvyšující se požadavky zákazníků. Diskusní příspěvky Radima Petratura, zástupce nalok.cz – Nakupujte lokálně, majitele pekařství Jiřího Bláhy či Jana Prantla, spolumajitele stejnojmenné řeznické rodinné firmy byly skutečnou přehlídkou nápadů a pozitivního myšlení. I když zazněla myšlenka, že nezávislí výrobci nepotřebují spolupracovat s velkými řetězci, debata signalizovala i jasné možnosti kooperace. Velmi inspirativní bylo v tomto směru zejména vystoupení šéfa Jednoty České Budějovice Jaroslava Froulíka, který přímo ve svém hypermarketu COOP Terno pořádá farmářské trhy a je iniciátorem podpory a rozvoje regionálních značek. Osvěžením debaty byl i příspěvek Nguyena Nama, reprezentanta vietnamskýc
h podnikatelů v ČR. Ten účastníky konference překvapil nejen perfektní češtinou a dobrou rétorikou, ale zejména důrazem vietnamských podnikatelů na vzájemnou spolupráci. Českým kolegům jsou v tomto směru velkým, doufejme dostižitelným vzorem – bez vzájemné spolupráce se totiž menší podnikatelé na náročném českém trhu jen stěží prosadí.