Menu Zavřít

Revitalizace v kafilerce

30. 9. 2005
Autor: Euro.cz

Zgarba odmítá, že by se na supermarketech chtěl zviditelnit

Je cosi shnilého v českých supermarketech. Při čtení tiskových zpráv vydávaných v posledních dvou týdnech Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí (SZPI) se už chce zvracet. Začalo to 21. září. Inspekce s okamžitou platností zakázala prodej veškerých potravin v prodejně Hypernova v Jindřichově Hradci, která patří společnosti Ahold. Na celé prodejní ploše, ve skladech i přímo v regálech s potravinami inspektoři SZPI při několika opakujících se kontrolách našli velké množství myšího trusu, od myší rozkousané obaly i potraviny, dokonce živé a mrtvé hlodavce. Dobrou chuť!

Seriál pokračuje.

O dva dny později se spotřebitelé od SZPI dozvěděli o „lahůdkách“ v českobudějovické prodejně řetězce Julius Meinl. Inspektoři zjistili, že prodavačky byly svým nadřízeným nuceny vybírat z boxu, do něhož se vyhazují prošlé a závadné potraviny určené k likvidaci, plesnivé a jinak závadné sýry a uzeniny. Staré zboží „revitalizovaly“ - omývaly je ve slané nebo octové vodě a pak je potíraly olejem, aby vypadaly čerstvě. Zaplísněné potraviny musely vykrajovat a znovu prodávat. Pracovně se chladírně, kde se omyté salámy a sýry ukládaly, říkalo kafilerka. Ispektoři našli v prodeji i salám prošlý už v květnu. Další „hygienické zločiny“ řetězce Meinl zveřejnila inspekce minulé pondělí. Týkaly se dvou provozoven v Praze a jedné v Táboře. Například v prodejně na Václavském náměstí v Praze se kromě jiného přišlo na to, že zaměstnanci používali stejnou pec k pečení masných výrobků a současně k rozpékání mraženého pečiva. Předpisy takový postup přísně zakazují, protože hrozí kontaminace pečiva syrovým masem. Aby toho nebylo dost, minulý čtvrtek (29. září) inspekce zveřejnila další nepravosti v řetězci Hypernova. Velkoprodejny v Čestlicích a Nových Butovicích nabízely masné výrobky, na které byly buď dodatečně nalepeny etikety s jinými údaji o datu minimální trvanlivosti, než byly původně uvedeny na originálních obalech, nebo chyběly údaje o době použitelnosti. Inspekce říká, že spotřebitel se tak mohl mylně domnívat, že doba trvanlivosti salámů a paštik je delší až o několik měsíců. Firma tím klamala zákazníky a čeká ji tučná pokuta. „Šlo o chybu dodavatele, slovenské firmy Anpro, který se nám za své chování a způsobené škody omluvil,“ reaguje mluvčí řetězce Ahold Kateřina Černá. „Mrzí nás, že právě naše společnost, která se v rámci své celosvětové působnosti klade důraz na bezpečnost potravin, je zmiňována v těchto negativních souvislostech,“ postěžovala si. Chtělo by se říct: tak si udělejte doma pořádek.

Není to záměr.

Zatímco pro spotřebitele mohou být nálezy inspektorů dokladem dobré práce státního dozoru, řada obchodníků v tom již vidí prvky mediální kampaně a brání se generalizaci. Šokující zprávy zveřejňované ve dvou až třídenních periodách, navíc týkající se jen dvou řetězců, které se právě spojují (Ahold kupuje supermarkety Julius Meinl) završila minulý čtvrtek speciální tisková konference ministra zemědělství Petra Zgarby a ústředního ředitele SZPI Jakuba Šebesty. Oba ale na dotaz týdeníku EURO striktně odmítli, že by toto „dávkování“ bylo záměrné a že by měli připravené v rukávu další podobné nálezy. Skutečnost, že prohřešky zjištěné již před několika týdny či měsíci (mluvčí firmy Ahold uvedla, že kontroly v Čestlicích a Nových Butovicích proběhly už na konci srpna a zboží s falzifikovanou trvanlivostí obchodníci okamžitě stáhli) jsou zveřejňovány až teď, vyplynula prý ze složitosti průběhu správního řízení. „Záležitost Aholdu v Čestlicích a Nových Butovicích byla vyhodnocena a uzavřena začátkem tohoto týdne. Kauza Hypernovy v Jindřichově Hradci započala už v březnu, poté byla vydána opatření, která ale nebyla firmou respektována. Proto to došlo to tak daleko, že jsme prodejnu museli na několik dnů zavřít,“ vysvětluje genezi případu šéf SZPI Šebesta. Je pravda, že medializace byla účinná. Ahold během několika dnů udělal vše, co inspekce od března bezvýsledně žádala. Zda se tento způsob řešení problémů s kvalitou potravin a hygienou prodeje stane pravidlem, není jisté. „Další podobnou akci můžete čekat třeba až za půl roku, ale třeba také za týden. My nevíme, co se stane. Kontroly jsou mašinerie, která běží neustále, každý den se průběžně vyhodnocují, vydávají se opatření, kontrolované osoby na zjištění nějak reagují,“ přibližuje průběh činnosti inspekce Šebesta. Ministr zemědělství Petr Zgarba si postěžoval, že obchodní řetězce se v počátcích svého působení na českém trhu chovaly vesměs slušně, ale jejich přístup k zákazníkům se v mnohém zhoršil. Nevyloučil, že se s jejich zástupci v dohledné budoucnosti sejde.

Po vzoru ČOI.

Nemusí však být vše dáno jen aktuální situací v maloobchodě. Státní kontroloři všeho druhu jakoby se předháněli, kdo uloví většího kapra. Možná tím chtějí doložit oprávněnost své existence a v předvolebním čase ukázat zájem státu na ochraně práv řadových občanů - konzumentů. „Máme určité informace o tom, že někdy před třemi týdny se konala jakási porada na ministerstvu zemědělství, z níž vzešel podnět, aby se SZPI zaktivizovala. Oproti České obchodní inspekci, která se veřejně prezentovala při kontrolách bankovních poplatků, pohonných hmot u čerpacích stanic a v asijských restauracích nebyla potravinářská inspekce v poslední době příliš vidět,“ uvádí manažer vnějších vztahů společnosti Tesco Stores ČR Vesselin Barliev. Tesco prý v minulých týdnech inspektoři již navštívili asi pětkrát či šestkrát. „Pokud vím, tak u nás žádné závažné prohřešky nezjistili,“ doplňuje. Ministr zemědělství Zgarba odmítá, že by v jeho úřadu proběhla nějaká taková porada. Se šéfy SZPI a veterinářů se prý průběžně schází, ale pokyn k větší aktivitě žádný nevydal.

EBF24

Nejen represe, ale i pomoc.

Barliev z Tesco Stores není proti kontrolní činnosti, ale myslí si, že by se dozorové orgány měly více zaměřit na preventivní činnost. „To, co kontroloři zjistili v Hypernově a v řetezci Julius Meinl, je samozřejmě neomluvitelné a trestuhodné, ale třeba v případě Meinla jakýkoliv trest již stejně nic nevyřeší, protože firma v Česku končí, případné chyby v systému to neodstraní. Česká obchodní inspekce volí lepší přístup. Začala ve spolupráci se Svazem obchodu pořádat nejrůznější semináře, které mají obchodníkům poradit, čeho by se měli vyvarovat, jak poznat kvalitní zboží od nekvalitního. Sám jsem se jednoho takového semináře zaměřeného na elektrospotřebiče zúčastnil a myslím, že to bylo velice přínosné. Je to lepší cesta než represe,“ soudí Barliev. Každopádně i represe přináší ovoce. Povánoční mediální aféra kolem klamavých výprodejů (některé hypermarkety nabízely v letácích i zboží, které neměly na skladě) a následné kontroly donutily obchodníky, aby výprodeje a nejrůznější akční slevy pojali serióznějším způsobem. Na letácích se již běžně objevují údaje, ve kterých provozovnách inzerované zboží je, a ve kterých není.

Méně může být více.

Případná změna politické orientace příští vlády se může projevit i v oblasti státního dozoru nad kvalitou potravin. Také poslanec Jiří Papež, stínový ministr zemědělství za ODS, vidí v akcích Zgarbova ministerstva a potravinářské inspekce prvky kampaňovitosti. „Zdá se mi, že tyto kontroly jsou cíleně zaměřeny vůči jedné skupině podnikatelů. Mělo by se měřit všem stejným metrem. Pokud se v některých řetězcích děla takováto zvěrstva, potom je otázkou, proč se to neodhalilo a neodstranilo již dříve,“ ptá se. Papež za vším vidí určitý prvek rivality mezi jednotlivými kontrolními orgány. „Ony mezi sebou soupeří a podnikatelé se v tom už ani nevyznají, kdo co vlastně kontroluje, protože kompetence se mnohdy překrývají - ČOI, SZPI, veterináři, hygienici. Kontrola střídá kontrolu.“ Stínový ministr si myslí, že levnější a ve výsledku efektivnější by bylo, kdyby se vytvořila jediná dozorová instituce. Ostatně toto navrhuje i ve své „modré šanci“. Méně prý může být někdy i více. Jak dodává, nechce se zastávat nepoctivých obchodníků, ale věří, že absolutní většina obchodníků se chová k zákazníkům slušně. Problémem asi je, že o těch slušných se toho od státních orgánů moc nedozvídáme.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).