Menu Zavřít

Revoluce na trhu mobilů, nebo bublina?

16. 7. 2007
Autor: Euro.cz

APPLE iPHONE Na začátku prázdnin opanovaly technologické zpravodajství články o dlouho očekávaném novém mobilním telefonu od firmy Apple. Hodnocení oscilují od nadšených výkřiků o revoluci v mobilním volání až po skeptické předpovědi další nafouknuté bubliny. Společnost Apple má s „revolučními“ výrobky bohaté zkušenosti.

APPLE iPHONE Na začátku prázdnin opanovaly technologické zpravodajství články o dlouho očekávaném novém mobilním telefonu od firmy Apple. Hodnocení oscilují od nadšených výkřiků o revoluci v mobilním volání až po skeptické předpovědi další nafouknuté bubliny. Společnost Apple má s „revolučními“ výrobky bohaté zkušenosti. Vedle oblíbených počítačů Mac má firma totiž „na svědomí“ i revoluci a obrovský rozmach na trhu digitálního prodeje hudby. Dominantního podílu na trhu a závratného růstu zájmu o legální stahování hudby dokázal Apple dosáhnout díky digitálnímu přehrávači iPod. Nyní firma uvedla stejně inovativní výrobek a chce novým iPhonem razantně otřást i trhem mobilních telefonů. CO UMÍ iPHONE Hlavní zbraní iPhonu je vedle designu a silné fanouškovské podpory především funkčnost. iPhone v sobě totiž skrývá jednak -dnes už nijak neobvyklou - kombinaci mobilního telefonu s fotoaparátem. Navíc přidává i audio/video přehrávač, přenosný počítač a internetový komunikátor. Vedle poslechu hudby či sledování filmů s iPhonem uživatel může prohlížet e-maily, surfovat nebo vyhledávat na internetu. Další odlišností od konkurenčních „chytrých“ telefonů je nové uživatelské rozhraní. To je založeno na dotykovém displeji s technologií multi-touch a umožňuje jednoduché ovládání pouhým pohybem prstů na obrazovce telefonu. Pro psaní SMS nebo jiných delších textů je pak určena softwarová dotyková klávesnice. iPhone je vybaven širokoúhlým displejem s uhlopříčkou 3,5 palce. Ten najde uplatnění zejména při sledování videa nebo při správě fotografií ve speciální aplikaci, která je v základní výbavě přístroje. iPhone si rozumí s počítači Mac od Applu i s běžnými PC. Jeho e-mailový klient s podporou HTML na pozadí stahuje e-maily prostřednictvím protokolů POP3 nebo IMAP. Samozřejmostí je podpora multitaskingu, tedy provádění více úkolů najednou. Můžete tak například číst webovou stránku a na pozadí současně stahovat e-maily. Co se samotného telefonování týče, funguje iPhone jako čtyřpásmový GSM telefon a podporuje také bezdrátové technologie EDGE a WiFi. Cena se liší podle kapacity paměti telefonu: čtyřgigabajtový vyjde na 500 a osmigigabajtový na 600 dolarů. NECHYBĚLO ANI KÝČOVITÉ ŠÍLENSTVÍ Dlouhé čekání na nový telefon společně s velkými očekáváními měly za důsledek raketový nástup iPhonu. Hned během prvního dne prodeje v USA hlásily obchody obrovský zájem. Výjimkou nebyli ani netrpěliví fanoušci, kteří na spuštění prodeje stáli ve frontách i několik dní. Apple ani exkluzivní distributor, společnost Ac&T, nechtěli zveřejnit první čísla prodejů. Odhady ale mluví o více než půlmilionu prodaných kusů za první tři dny. Analytik Trip Chowdhry ze společnosti Global Equities Research tvrdí, že polovina obchodů Apple na západním pobřeží USA iPhony vyprodala hned první den. Z pultů prodejen AT&T zmizely iPhony ještě rychleji. „Prakticky všechny naše obchody přístroje iPhone prodaly už během noci,“ řekl mluvčí AT&T Mark Siegel. Nedostatku přístrojů v prodeji hned využili také spekulanti. Ti nabízeli ještě tentýž den na aukčním serveru eBay telefony až s několikasetdolarovou přirážkou. PRVNÍ DEN, PRVNÍ PROBLÉMY**

bitcoin_skoleni

Hned v den uvedení na trh se ale objevili také první nespokojení zákazníci. Někteří noví majitelé si totiž stěžovali na složitou aktivaci iPhonu. Část jich dokonce nebyla schopna telefon zprovoznit ani po poradě s klientskou podporou AT&T. Většina ale se zprovozněním údajně problémy neměla.

Mnohem pomalejší nástup iPhonu se očekává v Evropě. Prvním důvodem je opožděné uvedení na trh. Apple totiž letos plánuje spustit prodej přístrojů pouze v Británii, Francii a Německu. Spotřebitelé v ostatních evropských zemích se podle agentury ČTK nového přístroje dočkají až v příštím roce. Druhým důvodem menšího zájmu o novinku v Evropě je vysoká cena. Ta může dosáhnout až 15 tisíc korun. Podobně jako u relativně drahých přehrávačů iPod tak zřejmě Apple bude spoléhat především na tržby v USA.

  • Našli jste v článku chybu?