Ultralehký invalidní vozík nabízí převratnou variabilitu
Během paralympiády ve Vancouveru vybojovali čeští sledge hokejisté 5. místo. Za čtyři roky v ruském Soči by jim k ještě lepšímu výsledku mohly přispět zcela nové „brusle“. Ve Vancouveru totiž tým z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB) představil studii multifunkčního invalidního vozíku Trilobit. „Vymyká se všemu, co bylo dosud v této oblasti vyvinuto. Do života postižených lidí přináší změnu, kterou bych neváhal přirovnat k čínské kulturní revoluci,“ pochvaluje si novinku předseda České sledge hokejové asociace a člen Českého paralympijského týmu Roman Herink. Společně s ředitelem Ústavu tělesné výchovy UTB Zdeňkem Melichárkem koncem roku 2007 oslovil studenty univerzity, aby vytvořili designovou studii univerzálního sedáku na sledge hokej. „Na trhu jsou pouze pomůcky zahraničních výrobců, které jsou poměrně drahé. Cílem bylo vyvinout ryze český produkt,“ dodává Herink.
Student Fakulty multimediálních komunikací UTB Jan Škola původní ideu rozšířil. Jeho ultralehké vozítko má odpružený rám a speciální tlumiče nárazů, hlavním přínosem je však variabilita. „Kola lze snadno zaměnit za in-liny, za brusle na sledge hokej či za lyži, případně přeměnit vozík v bicykl poháněný rukama,“ popisuje Škola. Varianty jsou vymyšleny i pro vodní a vzdušné sporty, jako je paragliding.
De facto neomezené možnosti „periferií“, jež je možné na základní středovou konstrukci připevnit, považuje Herink za revoluční. Pokud chce totiž vozíčkář sportovat, zatím mu nezbývá, než si pro každý sport pořídit speciální vozík, jejichž ceny se pohybují i kolem 150 tisíc korun. Variabilní Trilobit by měl zajistit lidem, kteří chtějí žít aktivně navzdory hendikepu, v podstatě neomezené možnosti za určitě mnohem přijatelnější cenu.
Vývoj vozíku finančně zajistila Fakulta managementu a ekonomiky UTB, v rámci projektu OP VK Technologické a ekonomické kompetence pro Evropský výzkumný prostor byla umožněna tvorba 3D animace a představení v dějišti letošní paralympiády. První prototyp se na své náklady již rozhodla vyrobit společnost Pars Komponenty ze Studénky. V srpnu podstoupí testování. Jako první ho vyzkouší Hedvika Sovadinová, která se na něm v rámci projektu Elevation|2010 agentury For Dreams vydá jako první vozíčkářka na vrchol Mont Blanku.
„Po doladění budeme zvažovat kusovou nebo sériovou výrobu. Záleží na poptávce,“ říká Škola. Že by o ni nemusela být nouze, naznačuje i zájem vedení Mezinárodního paralympijského výboru, které přislíbilo další propagaci a zajištění prostředků k výrobě prototypů.