JE TO INTELIGENTNÍ sociální dumping, prohlásil předseda odborového svazu KOVO Jan Uhlíř. Dohoda mezi vedením německého Volkswagenu a odbory IG Metall, kterou pomáhal dojednávat kancléř Gerhard Schröder, může podle Uhlíře nahlodat tradiční roli evropských odborů. Ujednání bude bezpochyby inspirovat další evropské firmy. Odborářský předák Škody Auto Jaroslav Povšík se obává, že nyní bude v českém podniku mnohem složitější prosadit 35hodinový pracovní týden. O co vlastně jde? Původně s návrhem „5000krát 5000 přišlo vedení Volkswagenu a odbory nebyly nijak nadšeny. Firma slíbila, že vytvoří pět tisíc nových pracovních míst v Německu se zaručenou hrubou mzdou pět tisíc marek měsíčně. Zvláštností celého řešení je, že se týká pouze omezeného počtu míst v továrnách ve Wolfsburgu a Hannoveru. Především však návrh předpokládá pružnost budoucích zaměstnanců, pokud jde o délku pracovní doby. Právě Volkswagen se přitom proslavil čtyřdenním pracovním týdnem
- hranice 35 hodin byla dosud nepřekročitelná.
Odborům podle Povšíka, který je také členem vedení mezinárodních pracovních rad koncernu Volkswagen, nezbude nic jiného než na tento model přistoupit. „Jsou ve složité situaci, zdůrazňuje. Ukázalo se totiž, že o takto vytvořená pracovní místa bude mezi lidmi velký zájem. Navíc hrozí, že pokud se toto revoluční řešení neprosadí, může Volkswagen investovat mimo hranice Německa. Odboráři tedy budou muset v rozporu se svými zvyky souhlasit s faktickým prodlužováním pracovního týdne. Ředitel Škody Auto Vratislav Kulhánek se domnívá, že dohoda ve Volkswagenu nebude mít na český podnik bezprostřední vliv. Na rozdíl od Německa se totiž koncern zatím v Česku nepotýká s hrozbou omezování pracovních míst. Personální šéf mladoboleslavské Škody Helmuth Schuster ale jis–té ohrožení vidí. Pokud by se podobný model prosadil v zahraničních automobilkách, Škoda pocítí jejich silnější konkurenci. Mohly by totiž padnout výhody, které dosud Škodě plynou z nižších výrobních nákladů. Zvláště, když se k tomu ještě přidá silný kurs koruny. „Vývoj nevyhnutelně donutí i nás uvažovat o výrazném přehodnocení našich dosavadních postupů, podobně jako to nyní zažívá Volkswagen, uvedl v rozhovoru pro týdeník EURO Helmuth Schuster.