Menu Zavřít

ŘEZNÍK ZAČAL U ZAMĚSTNANCŮ

10. 8. 2001
Autor: Euro.cz

DaimlerChrysler

New York ( FT, Les Echos) – Dieter Zetsche nezklamal očekávání pozorovatelů. Po třech měsících na nejvyšším postu americké divize DaimlerChrysler přistoupil k radikálnímu snižování nákladů. Padáka dostane v následujících třech letech neuvěřitelných 26 tisíc zaměstnanců. K drastickým řezům je nové vedení donuceno situací na automobilovém trhu: růst amerického automobilového trhu velmi zpomalil a Chrysler odhadoval špatné vyhlídky i bez této skutečnosti. Ačkoliv se Zetscheho řezy mohou zdát příliš radikální, šéf automobilového koncernu Jurgen Schrempp je nemůže než podpořit. Zavázal se totiž, že pozvedne americkou divizi, aby ospravedlnil čím dál tím více zpochybňovanou fúzi mezi Daimlerem a Chryslerem.

„Pro společnost je to naprosto nezbytný krok, musíme přizpůsobit produkci i náklady na ni skutečné situaci na trhu, uvedl Zetsche. Výrobní kapacity by se tak celkově měly snížit o patnáct procent. Počítá se, že z pěti amerických továren bude jedna uzavřena zcela, další dvě omezí svůj provoz. Další omezení se očekávají i v jiných zemích. Kompletní plány na restrukturalizaci budou známy koncem měsíce.

Třetí největší americká automobilka nebyla schopna včas zareagovat na tvrdý nástup japonských výrobců. Ještě před dvěma lety vykazoval Chrysler rentabilitu, která ho řadila mezi nejvýnosnější v sektoru. Chrysler však po–dle expertů zaspal s vývojem jednoprostorových vozů a SUV (aut pro volný čas), v nichž byl na trhu lídrem po celá osmdesátá léta. Ještě v době fúze s Daimlerem držel čtyřicet procent amerického trhu. Jenže právě tehdy zaútočila Honda a Chrysler svůj podíl začal ztrácet. Spektrum vozů, které Chrysler nabízel, začalo být v porovnání s konkurencí zastaralé. Do nové generace jednoprostorových vozidel investoval Chrysler 2,6 miliardy dolarů. To zvedlo cenu každého auta o dva tisíce dolarů, tedy o sumu, která takový vůz činí prakticky nekonkurenceschopným.

EBF24

Letošní snížení nákladů má činit podle dostupných zpráv dvě miliardy dolarů, následující dva roky čtyři miliardy.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).