Chcete získat rizikový kapitál pro rozvoj své firmy? Kvalitní byznys plán je rozhodující, ale vaše schopnost vytvářet osobní kontakty, abyste se seznámili s lidmi, byli v obraze a byli schopni dostat se k investorovi, je stejně zásadní, říká Richard Patton, profesor University of Pittsburgh in Prague.
Sektor rizikového kapitálu je dnes poměrně stabilní. Poté, co v roce 2000 praskla internetová bublina, se potýkal s vážnými problémy. Vše bylo velmi obtížné a investoři do rizikového kapitálu byli nuceni se situaci přizpůsobit. Na trh se museli dívat z trochu jiné perspektivy a v zásadě pochopit, že věci již nejdou tak snadno jako na konci minulého století. Takže se snížila očekávání a zároveň se zvýšila informovanost a zlepšilo reálné vnímání skutečného stavu tohoto odvětví, které se nyní více soustředí na vytváření skutečně trvalého byznysu a je méně náchylné různým výstřelkům.
Když se podíváte na současný sektor rizikového kapitálu, vidíte v něm nějaký problém, něco, co vám v noci nedá spát?
Jak odvětví rizikového kapitálu ovlivnila ekonomická krize, která začala v roce 2007?
Největší dopad mělo snížení objemu peněz, které mířily do fondů rizikového kapitálu. Během posledních pár let vkládali investoři do těchto fondů řádově mezi 15 až 20 miliardami dolarů ročně. To je pokles zhruba o 80 procent v porovnání s objemem, který byl investován na vrcholu internetové bubliny v roce 2000. Takže dnes se v tomto odvětví pohybuje výrazně méně peněz.
Během vaší poslední přednášky v Praze jste poznamenal, že rizikový kapitál je poháněn hlavně makroekonomickými trendy. Nejdřív to byla počítačová technologie, poté internet. Vidíte v současnosti něco podobně silného, jako byly tyto dva trendy?
Je to pokračování vývoje internetu, ale jde méně o jeho infrastrukturu a více o technologii sociálních médií. Když se podíváte na nedávné úspěchy, máte tu společnosti jako Facebook nebo Twitter, které se proměnily ve velmi úspěšné a stále ziskovější firmy s velkým tržním potenciálem a dobrým vedením. To se nyní zdá být jádrem tohoto odvětví. Řádově 60 až 65 procent rizikového kapitálu v posledních pár letech pravděpodobně šlo do internetových informačních technologií. Druhé místo by nejspíš patřilo investicím do biotechnologie.
Když se podíváte na fondy rizikového kapitálu v USA a v Evropě, vidíte v jejich přístupu nějaké významné rozdíly?
Evropské fondy rizikového kapitálu bývají konzervativnější než ty americké. Evropané se cítí být více doma s pojmy jako je soukromý kapitál, fúze, akvizice nebo konsolidace než s čistě startupovou mentalitou, kterou naleznete spíše ve Spojených státech. V Evropě se klade větší důraz na konzervativnější investování v pozdějších stádiích než na investice do ranějších stádií vývoje.
Téměř třetina času a námahy investora rizikového kapitálu jde do vyhledávání příležitostí k investicím. Jak moc tento proces usnadnil internet?
No, díky internetu mohou podnikatelé snadněji předávat informace, předkládat byznys plány i hledat a zjišťovat, kdo jsou daní investoři. Ale navzdory tomu je rizikový kapitál stále poháněn osobními vztahy. Je stále důležité být důvěryhodný a mít kontakty, které podnikatelům umožní být představen investorovi. Investoři rizikového kapitálu všeobecně nebývají příliš úspěšní v hodnocení nevyžádaných byznys plánů. Je jich prostě příliš mnoho. Investoři mají zájem setkat se s dobrými podnikatelskými týmy, které mají skutečně přitažlivé nápady. Je naprosto zásadní mít někoho důvěryhodného, kdo obě strany představí.
Kdo by ten důvěryhodný člověk měl být?
Může to být zkušený právník. Může to být úspěšný podnikatel, může to být seniorní manažer, který plnil funkci nějakého poradce. Ale je to stále ona osobní rovina, která hraje klíčovou roli v tom, zda se podnikateli podaří dostat byznys plán k těm správným lidem, kteří o něm mohou rozhodnout.
pokračování rozhovoru najdete na webu BusinessInfo.cz