Kvůli nízkému stavu vody mohou nákladní lodě na Rýnu naložit jen třetinu nákladu. Zboží tak musí převážet více lodí a přeprava se prodražuje. Část se přesouvá na železnici a dálnice. Sucho trápí i Česko, kde se uvažuje o rozvoji říční dopravy. Ministerstvo dopravy před několika dny zveřejnilo studii „Zemanova kanálu“, který má propojit Odru, Dunaj a Labe. Stavba za půl bilionu korun má být „ekonomicky efektivní“.
Provozovatelé nákladní říční dopravy mají v Německu kvůli nízkému stavu řek velké problémy. Na řece Rýn, která patří mezi nejfrekventovanější vodní toky v EU, se musel náklad omezit na třetinu obvyklého zatížení, uvedl pro agenturu DPA Roberto Spranzi z německého sdružení pro vnitrozemskou plavbu. Cena za přepravenou tunu zboží je dokonce čtyřnásobná proti dlouhodobému průměru.
Velké koncerny, jako je ThyssenGroup, si musí pronajímat další lodě, aby přepravily materiál mezi Rotterdamem a Duisburgem. Výrobce chemikálií z Kolína nad Rýnem Lanxess přesunul část transportu materiálu na železnici a silnice. Chemický koncern BASF v Ludwigshafenu musel dokonce omezit výrobu.
Už během léta byla omezena nákladní doprava na Labi. Nízká hladina ovlivnila i provoz na kanálu spojujícím Rýn s Dunajem. Objem přepraveného zboží v září dosahoval pouhé třetiny obvyklého množství.
Vytíženost evropských řek v tunokilometrech (tkm) | |
---|---|
Rýn | 40 miliard tkm |
Dunaj | 25 miliard tkm |
Pozn: Tunokilometr (tkm) představuje přepravu jedné tuny zboží na jeden kilometr. Vypočítá se jako součin dopravního výkonu a hmotnosti nákladu. Údaje za rok 2016.
Zdroj: Inland Navigation Europe
Zpráva o extrémně nízkém stavu vody na německých řekách přišla v době, kdy české ministerstvo dopravy zveřejnilo studii o projektu vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Vodní koridor by stál 582 miliard korun a byl by ekonomicky efektivní, zejména propojení Odry s Dunajem, uvedl ministr Dan Ťok. Nepočítá ale s dalšími náklady na splavnění řek. Kanál dlouhodobě prosazuje český prezident Miloš Zeman.
Studie prokázala, že kanál Dunaj - Odra - Labe je ekonomicky efektivní. Největší smysl má propojení Dunaje a Odry. Labská větev efektivitu celého projektu snižuje. Výsledky budou ještě projednány ministerskou komisí a pak předloženy vládě s návrhem navazujících kroků. pic.twitter.com/OIc7r6FI53
— Dan Tok (@tok5934) 19. října 2018
Dále čtěte: