Základní odborové organizace podporují celorepublikovou stávku řidičů autobusů. Termín oznámí předsednictvo Odborového svazu dopravy (OSD) v nejbližších dnech. Novinářům to dnes řekl předseda dopravních odborů Luboš Pomajbík po jednání základních organizací svazu. Podle Pomajbíka potíže s nízkými mzdami přetrvávají v Ústeckém kraji, Jihomoravském kraji a v Pardubickém kraji.
Stávku vyhlásilo odborové sdružení minulý týden, neuvedlo ale kdy a v jakém rozsahu by se měla konat. Datum konání protestu chtějí odbory oznámit s třídenním předstihem.
„Je zásadní nespokojenost s tím, jak se naplňují politické sliby o zásadním navýšení mezd. V podstatě k navýšení mezd nedochází, dochází jen k vyplácení odměn za čekání mezi spoji,“ řekl Pomajbík. Některé kraje k nařízení vlády přistoupily tak, že chtějí připlácet jen do výše 16.400 korun hrubého, což je krok zpět, dodal.
Uvedená částka vychází z minimální zaručené mzdy pro šoféry autobusů stanovené vládou. V hodinovém vyjádření počítá nařízení se zvýšením mezd na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 Kč za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Částka 16.400 Kč tak odpovídá mzdě při 37,5 hodiny odpracovaných týdně, dodal Pomajbík.
Ze čtveřice nejproblematičtějších krajů podle odborů nyní vypadla Vysočina, kde jsou jednání o zvýšení mezd na dobré cestě. Opačně se situace vyvíjí v Pardubickém a v Jihomoravském kraji, doplnil šéf dopravních odborů.
V Pardubickém kraji se ale řidiči ke stávce spíš nepřipojí, přepokládá krajský zástupce odborů Miroslav Vokál. „Mám obavu, že tam bude v uvozovkách víc stávkokazů než skutečně stávkujících,“ řekl. Vokál pro celostátní stávku hlasoval, protože chtěl podpořit většinu. Pardubické hejtmanství věří tomu, že stávka v regionu nebude, protože kraj plní vládní nařízení. Uvolní na mzdy přes 20 milionů korun. Na Vysočině stávkovat nechtějí odboráři z jihlavského dopravce Icom transport a třebíčského Trado-Bus. Šéfové odborů z těchto firem v polovině února uvedli, že platy řidičů byly zvýšeny.
Také Liberecký kraj nemá informace, že by řidiči v regionu chtěli stávkovat. „Ostatně u nás byl problém vyřešen tím, že jsme jim přidali v rámci dodatků,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj). Kraj má pro dopravce na kompenzace růstu mezd 60 milionů korun. Zatím třem největším rozdělil 17 milionů. „Víc smlouvy a zákon o veřejných zakázkách přidat nedovolují,“ dodal Pieter. Firmy BusLine a ČSAD Liberec se ale proto rozhodly smlouvy s krajem ukončit a kraj jedná o zajištění dopravy v části regionu.
Vedení Středočeského kraje celostátní stávku odsoudilo. „Je podle nás neférová k cestujícím i krajům, jako je ten náš, kteří už navýšení platů řidičů vyřešili,“ uvedl radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). Podle něj kraj převod peněz dopravcům schválil, a navíc už loni v prosinci zastupitelé uvolnili 124 milionů korun na zvýšení mezd řidičů.
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.
Přečtěte si: