ZPOPLATNĚNÍ DÁLNICPravděpodobně již na jaře budou muset řidiči platit za jízdu po všech úsecích dálnic a rychlostních komunikací. Vyplývá to z plánu ministerstva dopravy, který projedná vláda. Až dosud jsou bez dálniční známky průjezdné zejména obchvaty měst a některé další úseky.Historie se opakuje.
ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC Pravděpodobně již na jaře budou muset řidiči platit za jízdu po všech úsecích dálnic a rychlostních komunikací. Vyplývá to z plánu ministerstva dopravy, který projedná vláda. Až dosud jsou bez dálniční známky průjezdné zejména obchvaty měst a některé další úseky. Historie se opakuje. V létě 2005 přišel tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský s vyhláškou, která měla výrazně rozšířit počet dálniční známkou zpoplatněných dálničních úseků a dalších komunikací. Uplynuly necelé dva roky, několikrát se obměnila vláda a podobný návrh je na světě opět. A s ním i podobné argumenty zástupců obcí v okolí budoucích zpoplatněných úseků. MINISTERSTVO CHCE SPRAVEDLNOST Základním důvodem aktuálního návrhu ministerstva dopravy je to, aby prý v České republice existovalo spravedlivé prostředí. „Pokud někdo používá dálnici, měl by za ni platit. Bez privilegií,“ zdůvodnil rozhodnutí ministra dopravy Aleše Hřebíčka jeho mluvčí Karel Hanzelka. Bez poplatků by tak v budoucnu měly zůstat jen ty části dálnic a rychlostních komunikací, které vedou městem. V České republice je v současnosti v provozu 957 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Na 140 kilometrech řidiči nemusejí mít na předním skle vozidla dálniční známku. Mezi výjimkami jsou například dvě rychlostní silnice na Ostravsku, šestikilometrová dálnice D3 u Tábora, krátký úsek dálnice D5 přes Beroun nebo části dálnice D1 u Brna. BEZ POPLATKŮ?
TO NEMÁ LOGIKU Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače většina vyhlášek, které nařizují nezpoplatnění, vznikala za nelogických okolností. „V řadě případů mohlo jít o politická rozhodnutí předešlého vedení ministerstva dopravy,“ říká Hodač. Dodává, že nezpoplatněné komunikace jsou zcela plnohodnotné a jejich nezpoplatnění nedává smysl. „Výjimky jsou českým unikátem. V zahraničí nic takového neexistuje. Tyto komunikace se musejí pravidelně a nákladně udržovat a opravovat. Proto navrhujeme jejich zpoplatnění,“ doplňuje náměstek. OBCE BIJÍ NA POPLACH Návrh ministerstva dopravy je především špatnou zprávou pro obce v okolí dosud nezpoplatněných úseků dálnic. Spořiví řidiči totiž začnou dálnice objíždět. „Je to špatné rozhodnutí. Myslím, že bychom se měli bránit. Dlouho jsme usilovali o to, aby úsek dálnice kolem Rosic nebyl zpoplatněný, a teď se to vrátí zpátky,“ říká místostarosta Rosic na Brněnsku Josef Hájek. Na dálnici D1 od Brna až po Kývalku se nemusí jezdit se známkou přibližně jeden rok. Hájek i další zástupci postižených obcí tvrdí, že se chystají do boje. Budou prý žádat ministerstvo o ponechání stávajících výjimek. „Spojíme se s dalšími obcemi a budeme hledat společný postup,“ doplňuje místostarostka Modřic Hana Chybíková. NESYSTÉMOVÉ ŘEŠENÍ Také moravskoslezskému krajskému úřadu se nelíbí záměr ministerstva dopravy, že by řidiči osobních automobilů měli mít při jízdě na dvou úsecích rychlostních silnic v regionu dálniční známku. Zde se to týká dvacetikilometrové rychlostní silnice z Ostravy do Frýdku-Místku a přibližně pětikilometrového úseku R 48 z Frýdku-Místku do Dobré směrem na Český Těšín a Třinec. „Počítáme s tím, že výjimka nebude platit donekonečna, ale dnes její zrušení postrádá smysl. Naše rychlostní silnice, kterých se výjimky týkají, nenavazují na dálniční síť. Jsou také poměrně krátké a velmi frekventované,“ upozorňuje mluvčí krajského úřadu Šárka Swiderová. Kraj požaduje zpoplatnění všech komunikací až v době, kdy se dostaví celá dálnice D 47 a rychlostní komunikace R 48. DALŠÍ „POMOC“ PODNIKATELŮM Ještě méně logické je případné zpoplatnění malého úseku budoucí dálnice D3 na jihu Čech v okolí Tábora. Tento úsek je totiž zcela vytržený z dálniční sítě, nejbližší dálnice je až D1 ve vzdálenosti kolem 50 kilometrů. Mýto se zde již platí od Nového roku, menší automobily začnou v případě prosazení vyhlášky platit hned na jaře. „Je to další pomoc státu malým podnikatelům. Jezdím s dodávkou jen v okolí Tábora a teď si budu muset kvůli pár kilometrům dálnice koupit dálniční známku,“ rozčiluje se místní autodopravce Pavel Dvořák. Budějovický krajský úřad počítá s tím, že bude o prodloužení výjimky dále jednat. Konec konců i Hanzelka připouští, že návrh ministerstva dopravy ještě není konečný a bude se o něm zrovna diskutovat. KAMIONY OBJÍŽDĚJÍ MÝTO Vedle hrozby nově zpoplatněných úseků dálnic a rychlostních komunikací ale obce i kraje začíná trápit fakt, na který se předem upozorňovalo a který ministerstvo dopravy bagatelizovalo. Kamiony ve stále větší míře začínají objíždět mýtné brány a využívají silnic nižších tříd. Triky, jak projet mýtnou branou a nezaplatit, se objevily hned v prvních dnech po zpoplatnění českých silnic. Další řidiči si našli trasy, kde se dá jízdou mimo dálnice ušetřit, a přitom si moc nezajet. „Nemohu zákazníkům najednou zvednout jízdné o pět korun na kilometr,“ tvrdí jeden ze středočeských dopravců, který si nepřál být jmenován. Podle jeho slov existují poměrně dobře sjízdné trasy, které nejsou příliš časově náročné a díky neplacení mýta dopravci ušetří. VRÁTÍ SE AUTA DO PLZNĚ? Jedním z měst, kde se obávají dopravních komplikací po zavedení mýta, je Plzeň. Zde totiž řidiči kamionů musejí platit mýto na obchvatu města i přesto, že Plzeň zatím nemá dokončený městský okruh. Místní mají proto obavy, že kamiony budou více využívat cestu centrem. Zpoplatnění obchvatu vadí i plzeňským řidičům kamionů a osobních aut. Často jej totiž musí využít i ti, kteří se pouze potřebují dostat do jiné části města. Nejvíce postiženými oblastmi, pokud jde o objíždění placených úseků dálnic, je okolí dálnice D5 do Plzně, kde kamiony pokračují po prakticky souběžné silnici. Dále stará „ústecká“ přes Veltrusy a Terezín směrem na sever či stará silnice z Brna do Olomouce, souběžná komunikace s dálnicí D1 mezi Brnem a Břeclaví. Dopravci také mají dobře spočítáno, že se jim momentálně vyplatí jezdit například z Plzně do Brna nikoliv po dálnici, ale přes Jihlavu po silnicích I. třídy. |KDE SE ZATÍM NEPLATÍ**Úseky Praha-Spořilov - Praha-Chodov, Kývalka - Brno-Slatina,Brno-jih - Brno-Chrlice, Chotoviny -Měšice, Beroun-východ - Berouncentrum,hranice hl. m. Prahy -Zdiby, Praha-H. Počernice - Praha-Běchovice, Praha-Slivenec - Praha-Ruzyně, Pavlov - Velká Dobrá,Kamenný Dvůr - Cheb, Praha-Ruzyně - Kněževes, Praha-HorníPočernice - Praha-Radonice, Bezděčín- Mladá Boleslav-průmyslová zóna,Olomouc-Slavonín - Olomouc-Holice,Frýdek- Místek - Tošanovice, ČeskýTěšín-jih - Český Těšín-sever, Brno-Modřice - Rajhrad, Pohořelice-sever -Pohořelice-jih, Otrokovice-sever -Otrokovice-východ, Ostrava - Frýdek-Místek, Bystřany - Řehlovice.|
Pramen: ministerstvo dopravy