Menu Zavřít

Řídit svůj vlastní osud

26. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Rozhovor s ředitelkou české pobočky British Airways

British Airways na českém trhu dlouhodobě bojují s ČSA, v minulých letech se na něm objevily navíc nízkonákladové letecké společnosti BMI baby a easyJet. V současnosti česká vláda předběžně vybrala jako nového vlastníka starého vojenského letiště Boží dar nedaleko bývalého vojenského prostoru Mladá společnost Tara Aerospace (EURO 7/2003), která má stejného vlastníka jako nízkonákladové aerolinky Ryanair. Týdeník EURO tentokrát při kávě s ředitelkou české pobočky British Airways (BA) Michaelou Drahoňovskou proto hovořil o současné situaci v nabídce leteckých služeb, ale nejen o ní.

EURO: Vzhledem k prodeji letiště u Milovic by se v Česku mohl objevit ještě irský Ryanair. Nebojíte se, že je té konkurence již příliš? DRAHOŇOVSKÁ: Nejen na českém trhu soutěžíme o zákazníka nápadem, kreativitou myšlenky a teké osvědčenou tradicí, konkurenceschopnou cenou a vysokým standardem poskytovaných služeb. S přítomností nízkonákladových společností musíme počítat stejně jako s našimi tradičními konkurenty z řad domácích i mezinárodních leteckých společností. Český trh však má svou omezenou velikost, a je tedy otázkou, zda a jak dlouho budou někteří přepravci ochotni prodávat letenky pod cenou při vidině zvýšení podílu na trhu.

EURO: Jak pokračuje vnitřní ozdravný plán v BA a jaké jsou nejnovější výsledky? DRAHOŇOVSKÁ: Naše společnost si vytýčila již před 11. zářím 2001 několik zásadních cílů: snížit náklady, zefektivnit provoz letadel na evropských i mezikontinentálních linkách a snížit celkový počet zaměstnanců. Za posledních dvanáct měsíců se podařilo náklady společnosti snížit o miliardu liber v porovnání s předchozím obdobím, což prokazuje, že se nám daří naše cíle naplňovat. Pokud nedojde ke konfliktu na Středním východě, očekáváme, že konec tohoto finančního roku (pozn. red. - duben 02 až březen 03) bude pro British Airways ziskový.

EURO: Případná válka v Iráku by stav sektoru vrátila patrně o rok a půl zpět… DRAHOŇOVSKÁ: Nemůže být pochyb o tom, že případný válečný konflikt by přinesl velké ekonomické ztráty všem mezinárodním leteckým společnostem operujícím v oblasti. Proto si asi každý nejen v našem oboru přeje, aby se situaci podařilo vyřešit v rámci možností mírovou cestou. British Airways mají za sebou velkou zkušenost z války v Perském zálivu a ostatně i následky 11. září nám ukázaly, jak v takových situacích obstát. Přestože nechceme myslet na nejhorší, snažíme se připravit i na tuto variantu. Nakonec totiž budeme vždy všichni muset řídit svůj vlastní osud.

EURO: Co si o potenciální válce myslíte vy osobně? DRAHOŇOVSKÁ: Jsem mírumilovný člověk a stále doufám ve zdravý rozum a spravedlnost. I když politiku sleduji velmi zpovzdálí, mám pocit, že je častokrát o tyto vlastnosti ochuzena. Přesto věřím, že válka je vždy až tím úplně krajním a posledním řešením. Rozhodně nejsem feministka, ale v takových situacích mě často napadá, že větší angažovanost žen v mezinárodní politice by možná dala chodu dějin mnohem jemnější a umírněnější ráz…

EURO: Celým světem v poslední době kromě války o Irák hýbe také jiná válka – Válka o Prsten. Viděla jste filmy Pán prstenů? Co si o tomto fenoménu myslíte? DRAHOŇOVSKÁ: Mně se film Pán prstenů opravdu nelíbil. Snad právě proto, že mi některé pasáže prvního dílu připadaly jako z hororu a já jsem spíše romantická duše milující pohádky. A navíc dennodenních „hororů“ mám v životě dost. Jinak ale pokládám mezinárodní mánie způsobené kinematografií za důkaz toho, že v nás všech žije dětská duše, která se - ač vědoma si všudypřítomné komerce - stejně nakonec nechá strhnout. Já jsem například propadla Harrymu Potterovi.

bitcoin_skoleni

EURO: Na internetu jsou k dispozici jsou všechny audio a videozáznamy nedávného tragického letu raketoplánu Columbia poskytnuté pozemní letovou kontrolou, včetně posledního rozhovoru mezi letovým střediskem a raketoplánem. Jaký je váš názor na takovou medializaci „leteckého“ neštěstí? DRAHOŇOVSKÁ: I když se ve své práci setkávám s jiným typem „létajících strojů“, událost se mě velmi osobně dotkla. Jsem sice na reakce v podobných situacích školená, ale přesto mi stále běhá mráz po zádech. Velmi si v takových chvílích uvědomuji děsivou moc médií, jež dokážou jakoukoliv katastrofu vylíčit do sebemenších podrobností. Medializace naturální podoby průběhu tragédie samotné je jistě pro rodinu, přátele, ale i spolupracovníky té které postižené společnosti nervy drásajícím zážitkem. Přítelem medializace lidského neštěstí jsou však také spekulace, které se v řadě případů nakonec ukážou jako liché. Pravda samotná se bohužel málokdy dočká stejné pozornosti.

EURO: Příští rok se náš stát zřejmě stane členem Evropské unie. Jak se to projeví ve vaší společnosti? DRAHOŇOVSKÁ: Neočekávám, že se vstup České republiky do Evropské unie nějak výrazněji dotkne naší letecké společnosti. Užší spolupráce s členskými zeměmi ale vytvoří více podnikatelských příležitostí, což i nám přinese více cestujících. A to je pro leteckou společnost, která cíleně vyvíjí produkty pro tento typ cestujících, jistě pozitivní zpráva.

  • Našli jste v článku chybu?