Když Mazda na autosalonu v Tokiu před dvěma lety ukázala koncept Kai, málokdo věřil, že takto skutečně bude vypadat i nová Mazda3. Ale až na drobné detaily se studie skutečně proměnila v sériové auto.
Sice záleží na úhlu pohledu - doslova -, ale design nové trojky vyzařuje dynamiku a emoce. Snad jen značná plechová plocha v zadní části může někdy působit příliš masivně. Rozhodně ale výrazně vybočuje z davu a máte jistotu, že si ji s ničím jiným nespletete.
Kdekdo by záviděl Mazda v poslední době deklaruje posun do prémiového segmentu. Pokud se posadíte do interiéru, nebudete o tom mít sebemenších pochyb. Čistý design a slušnou ergonomii doplňují vybrané materiály, které by Mazdě v této kategorii záviděla i většina prémiových značek.
Totéž platí i o zpracování a akustickém komfortu, je vidět, že zde se na ničem nešetřilo. Vyčerpávající je výbava. Head-up displej, klimatizace, navigace, vyhřívaná sedadla i volant, adaptivní tempomat… To vše nabídne trojka již v základu. Náš kus, vybavený navíc pakety Plus a GT, měl například i dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla a volant či adaptivní maticová LED světla.
Vpředu si nebudete stěžovat na nic, sedíte přirozeně, sedadla jsou pohodlná, i když by jim neuškodilo lepší boční vedení.
Vzadu je to již horší, navzdory délce 4,46 metru tam příliš místa nezbylo.
Také zavazadelník by mohl být větší.
Mazda prostě sází na styl, dynamiku a prémiovost, prostorný kočár musíte hledat jinde.
Trojka zato nadchne svým podvozkem. Sice přišla o multilink (pocítíte to pouze na hodně rozbitém povrchu, ale spíše nepatrně pomalejšími reakcemi než boucháním), její chování je ale špičkové a zastíní většinu konkurentů.
Prémiová třída Odpružení se nenechá rozhodit hříchy silničářů a neobtěžuje ani nadměrným hlukem, vše se k vám dostane příjemně utlumeně. A trojka nadchne svou živostí, nadšeně zatáčí, skvěle potlačuje nedotáčivost (spíše má tendenci pomoct si zádí) a dojem podtrhuje i přesné a citlivé řízení.
Řídit trojku je radost, ato jde o základní model. Do hot hatchů jí chybí jen větší ostrost, tento vůz přímo řve o verzi MPS. Kdyby takto jezdila všechna auta, pokud vás jen trochu baví řídit, jste zde na správné adrese.
Vyloženě nezklame ani základní atmosférický dvoulitr se 122 k. V našem případě byl však spojen se šestistupňovým automatem, který projev motoru tlumí a občas zmatkuje. Také zbytečně drží nižší stupně, v horních otáčkách se toho totiž moc neděje. Čtyřválec používá mildhybridní systém, který mu pomáhá zejména v nižších otáčkách.
S automatem se průměrná spotřeba ustálila na 6,7 litru, se špičkovým manuálem budete téměř o litr úspornější. Ale ani základní motorizace nezklame ajako celek se nová trojka může právem považovat za nového člena prémiové třídy. •
Mazda3 G122 AT Plus
Motor zážehový Ř4, 1998 cm3
Výkon 90 kW (122 k) při 6000/min
Točivý moment213 Nm při 4000/min
6st. samočinná převodovka,
pohon předních kol,
Pohon a podvozek vpředu McPherson,
vzadu vlečená náprava
Pneu 215/45 R 18
Zavazadlový prostor 330/1019 l
Nejvyšší rychlost 197 km/h
Zrychlení 10,8 s (z 0-100 km/h)
Spotřeba 5,6 l/100 km
Cena/s příplatky554 400 Kč/675 200 Kč
Mazda sází na styl, dynamiku a prémiovost, prostorný kočár musíte hledat jinde. plusy • pohodlný a agilní podvozek • přesné řízení • prémiové materiály i výbava
minusy
• méně místa vzadu • malý zavazadelník
O autorovi| Jan Hreňo, spolupracovník redakce