Hodiny proklikávání e-shopů, a pořád nic. Scénářem hledání perfektního doplňku do šatníku mezi tisíci podobných kousků si prošel nejspíš každý. I přes snahu obchodů o vytvoření zákaznického chatu vám prodavačka na webu poradí jen těžko. Místo ní ale může zákazníkovi servírovat produkty umělá inteligence, kterou používá například portál Zoot.
Na první pohled není algoritmus na pozadí vůbec vidět, ale za výběrem produktů, které najdete na webu na prvních místech, stojí nový start-up visionPigeon.
Jeho zakladatel Jan Kotek kvůli vizi umělého nákupního asistenta opustil teplé místo v kanceláři Heureky a rozhodl se vybudovat vlastní firmu, která bude za pomoci analýzy obrazu pomáhat internetovým obchodům personalizovat služby. visionPigeon funguje od září a jejich služby jako první e-shop v Česku vyzkoušel v prosinci právě Zoot.
Počítač poradí, co na sebe
Pokud jste už na e-shopu vybaveném tímto softwarem někdy nakupovali, pravděpodobně uvidíte na jeho homepage něco jiného než ostatní. Počítač na základě historie prohlížení pozná váš vkus a podává vám jednotlivé kousky jako kamarádka před kabinkou. „Naše služba je implementovaná v e-shopu a my webu říkáme, co a kdy má ukázat konkrétnímu zákazníkovi. Pak uživateli nabízíme, co si k produktu může ještě přikoupit nebo jaké alternativy může najít,“ vysvětluje Kotek (na titulním snímku vpravo vedle technického ředitele Radima Špetlíka).
Když se na produktovou fotografii dívá člověk, okamžitě pochopí, že má před sebou květované šaty nad kolena, a ve vzoru rozpozná například barevné růže. Taky chápe, že nebude dobrý nápad si k nim obout běžecké tenisky. Pro počítač jsou to ale jen jedničky a nuly. V databázi obchodů se zpravidla jednotlivé výrobky ukládají pod stručnými obecnými názvy, takže většina personalizačních nástrojů na trhu nedokáže doporučit vhodné produkty, protože pracují pouze s popisy.
Jádrem technologie visionPigeon je analýza obrazu, což programu poskytuje mnohem více dat o každém kousku než samotný název. AI sleduje, co si zákazník prohlíží, a na základě jeho preferencí může doporučit celý outfit.
Počítač že má vkus? Sám o sobě samozřejmě ne. „Abychom určili, co se k čemu hodí, používáme už existující fotografie. Tričko je většinou vyfocené na modelce, která na sobě má i sukni a boty. My jsme schopni detekovat celý outfit a identifikovat všechny produkty, které se na obrázku nachází. Díky tomu se učíme, že bílé tričko jsme viděli v kombinaci s béžovou sukní a balerínami,“ říká Jan Kotek.
Zákazníci chtějí osobní přístup
Nápad na projekt vznikl, když se Jan setkal se svým technologickým společníkem Radimem, který učí strojové vidění a umělou inteligenci na ČVUT. Zakladatele firmy okamžitě napadlo, jaký má AI potenciál ve sféře e-commerce. Díky Heurece byl v internetových obchodech jako doma a taky před sebou viděl obrovský prostor pro zlepšení personalizace.
„Primárně pracujeme s fashion e-shopy nebo s nábytkem, zkrátka v kategoriích, které se vybírají vizuálně,“ říká šéf visionPigeon. „Naše služba se týká homepage a pořadí produktů v kategorii. E-shop může typicky prodávat třeba tři tisíce triček, přičemž se jich na jednu stranu vejde dvacet, takže obchod má velmi omezený prostor, aby vás zaujal,“ vypráví.
Na začátku se dohodli se Zootem a během tří měsíců pro něj naprogramovali online vizuálního rádce. Kromě řazení produktů provozuje umělá inteligence na webu ještě okno s nejpodobnějšími kousky. Mimo personalizaci a porovnávání společných znaků umí AI rozpoznat všechny produkty na jedné fotce, takže u značky T. M. Lewin, která se start-upem také spolupracuje, si lze za pomoci počítače pohodlně nakoupit celý outfit najednou a bez pátrání, v jakých kategoriích se jednotlivé kusy oblečení nachází. Technologie nabízí ještě možnost vyhledávání podle obrázku nebo odstranění rušivého pozadí z fotografie.
Podle analýzy společnosti SAP zákazníci v poslední době oceňují právě personalizovaný zážitek a příjemný přístup obchodníka. Dávají přednost značkám, které jim zprostředkují pozitivní zkušenost prostřednictvím aplikací, efektivní komunikace a užšího propojení uživatele s produktem. Nicméně podle dalších statistik až 75 % zákazníků není s nabídkou personalizovaných produktů spokojeno, což otevírá pro visionPigeon díru na trhu.
Česko je nám malé
Největším cílem firmy zůstává export. Jan Kotek říká, že pro start-up budou brzy Česko i Slovensko malé. Protože umělá inteligence nezná jazykové a kulturní bariéry, může se produkt prosadit kdekoli na světě. „Německý trh pro nás bude naprosto klíčový, protože v Čechách budeme mít desítky klientů, ale v Německu jich budou stovky. Pro nás není podstatné, jestli expandovat, ale kdy,“ vysvětluje Kotek.
Zatím se mu daří navazovat spolupráce s českými módními a nábytkářskými e-shopy a letos se chystá začít oslovovat obchody na Slovensku. Za rok plánuje rozšíření do Německa. „Po největších evropských trzích, což jsou Velká Británie a Německo, bychom se chtěli dostat i do USA,“ líčí plný nadšení a sebevědomí.
Zeměpisné hranice neplatí ani pro budoucí zaměstnance visionPigeon. Protože firma vznikla v době covidu, její zakladatelé jsou rozesetí po celé České republice. Prý se všichni dohromady osobně viděli jednou. Sedm členů týmu aktuálně hledá další kolegy do vývoje. Můžou klidně pracovat z pláže na Bali, když budou mít talent. „Budovat firmu na dálku je naše největší challenge a zároveň výhoda,“ směje se zakladatel.
Patent na oblečení, které padne
Vytvářet firmu šel Jan Kotek z místa, které by mu kdekdo mohl závidět. Tři roky pracoval na slušné pozici ve srovnávači cen Heureka. Přiznává, že pro něj bylo těžké opouštět práci, co ho bavila, a lidi, které měl rád. Touha založit nový podnik byla však silnější.
„Vždycky jsem chtěl mít vlastní úspěšnou firmu s globálním potenciálem. Vidím, že ve visionPigeon by to šlo realizovat. Bude mít zákazníky a dopad ve světě. Díky tomu pozitivně ovlivníme nákupy milionů lidí,“ říká. V Heurece se prý setkal s pochopením. „Rozhodně jsem nečekal, že mi budou lidi tolik fandit a podporovat mě v tom, že to bylo správné rozhodnutí. Myslím, že je důležité, že když někdo chce odejít z firmy do vlastního, musí to říct včas a popravdě a pak dotáhnout všechny projekty, aby po něm nezůstala rozdělaná práce,“ tvrdí Kotek.
Nyní dokončuje poslední úkoly v Heurece a zároveň pracuje na zlepšování svého nového start-upu. Kromě expanze chce v budoucnu jednou pro vždy vyřešit takzvaný fitting problem, aneb jak v online obchodě zjistit, jestli vám oblečení padne. „Chtěli bychom přicházet s vlastními patenty a publikovat objevy v AI komunitě,“ hovoří Kotek o dlouhodobých plánech.
Zakladatel visionPigeon si neklade snadné cíle. „Proto máme taky v názvu holuba. Je to chytré zvíře, které vidí téměř celých 360° okolo sebe a dokáže se rozeznat i v zrcadle. Navíc jsme parta mladých lidí a chtěli jsme vtipný název, co se bude dobře pamatovat,“ směje se Kotek. „A co poslouchám, tak tohle se zatím daří.“