Menu Zavřít

Řízená střela

20. 6. 2008
Autor: Euro.cz

Hot hatch století trhá konkurenci na kusy

Hromada peněz, množství volného času a dobrý přehled o akcích dopravní policie. To jsou asi základní předpoklady pro každého, kdo si hodlá pořídit libůstku v podobě některého z nažhavených hatchbacků. Auta typu Focusu ST, Golfu R32 nebo Astry OPC nemají ve své sportovní úpravě příliš velkou užitnou hodnotu a navíc jsou drahá. Kdo ale splňuje stanovené tři podmínky pro šťastný život s hot hatchem, dostane za hodně peněz naprosto luxusní sportovní nářadí. To se týká v podstatě všech dostupných typů a značek, protože automobilky si na této kategorii dávají velice záležet. A když například Ford svoji žijící legendu Focus navlékne do jedovatě oranžového hávu, přihodí osmnáctipalcová kola a nadupaný přeplňovaný pětiválec ukončený sportovním výfukem a za jméno doplní ST, vznikne z toho silniční ďábel těžkého kalibru. Srovnání současných hot hatchů není příliš jednoduchá záležitost, respektive není příliš jednoduché vybrat jeden, o němž se dá říci, že je nejlepší. Nedávno testovaný Golf R32 byl vynikající vůz, neskutečně výkonný, s bleskurychlou převodovkou DSG a řazením pod volantem, umožňujícím velice rychlé reakce na povahu cesty. Jenže vůz je bohužel příliš těžký, takže na těch opravdu nejzakroucenějších silnicích nebude nejrychlejší. Ještě dříve testovaná Audi S3 je také úžasné auto s unikátními jízdními vlastnostmi, pokud vás ale baví geometrie a pohyb po předem daných křivkách. S3 nerado driftuje, nerado se smýká a pro část nadšenců tak může být - skoro se to až nechce vyslovit - nudné. Opel Astra OPC je také zajímavý kus. Skvěle vypadá a jezdí, ovšem jen na dobrých silnicích. Jak do hry vstoupí výtluky a nerovnosti, auto začne střečkovat. Z hvězdné špičky zbývá ještě jedničkové BMW, které však trpí na velmi vysokou hmotnost i cenu, a právě testovaný Focus ST. Ten není ani nejsilnější, ani nejrychlejší, ani nejlehčí, ovšem důležité je, že v žádném z parametrů nezůstává dál, než jen o fous za naprostou špičkou. A to z něj ve výsledku onen špičkový vůz udělá. ST má totiž tak vyvážené parametry, že kdyby se volil ten „nejnabouchanější“ hatchback, pravděpodobně by vyhrál. Auto je neskutečně mrštné, podobně jako například jedničkové BMW, umí chirurgicky přesně řezat zatáčky (podobně jako S3), avšak když je chuť či potřeba, není pro něj problém prolétnout vlásenku nádherným smykem. Do něj lze ST poslat jen nepatrně malou prací s plynem a volantem v zatáčce, přičemž auto naprosto špičkově reaguje na korekční zásahy řízení. Přesné řazení, naprosto neutahatelné brzdy, komunikativní a citlivé řízení a zcela unikátní podvozek z Focusu ST dělají opravdu ostré sportovní nářadí. To vše v kulise lahodně znějícího pětiválce, vytáčeného na maximum. Kdyby se Fordu podařilo motor nechat pracovat až někam k sedmi tisícům otáček, výsledek by možná byl ještě lepší. Bohužel v případě ST je nutné řadit už poměrně brzy před omezovačem, někde v oblasti pěti a půl tisíc otáček za minutu. To je ale jen drobnost.
Sportovní jízda samozřejmě něco stojí. Kromě opotřebovaných pneumatik a spojky zejména palivo, a nutno přiznat, že v případě Focusu ST je paliva třeba poměrně hodně. Při klidné jízdě zhruba deset litrů na sto kilometrů, jízda pro zábavu bude stát o pět litrů více a brutální let na hranici možností auta i řidiče spotřebu popožene až někam k osmnácti litrům. Za tu legraci se skvělým vozem to ale stojí.

Klady
perfektní design
legendární podvozek
vynikající interiér
vynikající jízdní vlastnosti

MM25_AI

zápory
vysoká spotřeba i při klidné jízdě

tabulka
Ford Focus ST
Motor: zážehový přeplňovaný pětiválec
Objem 2522ccm
Maximální výkon 166 kW Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 241
Zrychlení 6,8
Průměrná spotřeba 13,8/6,8/9,3
cena 856 500 Kč - testovaný vůz

  • Našli jste v článku chybu?