Mladý generální ředitel plzeňské Škody Holding Martin Roman (31) vyhrál pro některé firmy zastoupené v anketě týdeníku EURO zaslouženě, pro jiné překvapivě a omylem. Jeho vítězství není přijímáno tak jednoznačně, jak bylo to loňské Vratislava Kulhánka ze „druhé Škody. Roman je až fanatickým zastáncem řízení přes čísla. A přitom pro něj nehlasoval nikdo z auditorské velké pětky. Jeho vzorem je Jack Welsh. Každý ho srovnává s jeho předchůdcem, charismatickým Lubomírem Soudkem. Zdá se, že jsou velmi odlišní – v řízení i ve vystupování. Soudek reagoval více impulsivně, podle tiskového mluvčího Karla Samce nechtěl (zvláště v posledních dvou letech škodováckého působení) slyšet špatné zprávy. Ještě dnes ve Škodě vzpomínají, jak se procházel ve tři ráno po fabrice a kontroloval, jestli některý dělník nespí, na poradách křičel, nejvíce ho zajímal růst obratu. Do řízení firmy pouštěl Soudek svoji přítelkyni Martu Majorovou, čile za Škodu Plzeň obchodoval se svými soukromými firmami NERO a NERo. Oproti tomu Roman manželku do Škody nezapojuje, snaží se získávat do holdingu nové schopné lidi, negativní informace ho zajímají. Soudek chodil oblečen jen v prvotřídních oblecích a jezdil ve své soukromé americké limuzíně. Po oba dva dny naší návštěvy (úterý a čtvrtek) měl Roman stejný oblek, tutéž kravatu i košili. A vozí ho firemní řidič v šest let starém Oplu Omega. „Má–li být úspěch trvalý, tak je potřeba provést systémové změny. Není možné chodit po dílně a říkat: propustím tebe a tebe. K takovým hurá akcím nemám důvěru. Začít se musí financemi, řídit přes finance. Zavedli jsme reporting a controling podle zahraničních standardů, účetnictví máme podle US GAAP, začali jsme kvartální plánování a vědět, kde chceme být za rok. Není možné, aby se stávalo to, co se ve Škodovce dělo dříve: v listopadu se ohlásil miliardový zisk a pak se za několik měsíců, když skončil audit, řeklo: Jsou to tři miliardy, ale ztráty. Je třeba naučit lidi pracovat s financemi, z čísel jim musí vypadnout, co mají udělat. A pokud vím, že na to sami přijít nemohou, tak za ně musím najít lepší lidi, kteří na to přijdou. Jedině tohle je restrukturalizace postavená na pevných základech, popisuje Martin Roman manažerský styl, kterému věří. Vystudoval Právnickou fakultu na Univerzitě Karlově a Karl–Ruprechtsununiversität v Heidelbergu. Poté nastoupil jako ředitel prodeje do firmy Wolf Bergstrasse ČR. V roce 1994 usedl do křesla šéfa Janky Radotín, kde působil do konce roku 1999 a poznal, co to je americký akcionář. Před pár dny oslavil první rok v kanceláři generálního ředitele a předsedy představenstva Škody Holding. Je ženatý, domluví se anglicky, německy a rusky. Týdeník EURO s ním strávil dva dny, kdy absolvoval několik firemních i obchodních jednáních a porad. Mimo jiné jsme tak mohli pozorovat jeho vystupování, argumentaci a vedení jednání s Šimonem Jacobsonem z izraelské firmy Shiran, která je jedním z největších kolejových přepravců v Rusku a na Ukrajině, a na byznys mítincích s vedením dcer firem Škoda Steel a Škoda Jaderné strojírenství. Na všech těchto akcích působil klidně, unaveně, nikdy neseděl v čele stolu a nevystupoval jako vrchní ředitel. Upíjel zelený čaj nebo limonádu a ujídal vánoční cukroví. Na jednání v dceřiných společnostech poradu vedl Jiří Zapletal, místopředseda představenstva holdingu, který je zodpovědný za kapitálové účasti Škody Holding. Roman přes své lidi prosazuje též snižování stupňů hierarchického řízení (například ve Škodě Dopravní technika ze sedmi na dva stupně) i přes odpor středního managementu. Snaží se zvyšovat produktivitu práce i snižováním počtu zaměstnanců, metrů čtverečních skladových ploch a doby průchodnosti zakázky firmou. Chce, aby informační technologie a internet hrály větší role, než tomu bylo doposud. „Internet je jednou z věcí, kde můžeme získat konkurenční výhodu. Na západě mají lépe zorganizovanou nejen výrobu, ale i distribuční sítě, ale v aplikaci internetu jsme na stejné startovní čáře. Vzhledem k charakteru výroby nebude internet hlavní prodejní nástroj, ale měl by být hodně využíván pro nákup a pro zefektivnění procesů. Začneme s pilotním projektem v oboru trakčních motorů, říká Roman.