Menu Zavřít

Rizika mezinárodní mobility zaměstnanců

30. 8. 2010
Autor: Euro.cz

Vyslání pracovníků do zahraničí by mělo společnostem přinášet strategickou hodnotu

Nejen pro místní pobočky nadnárodních koncernů, ale i pro úspěšné české firmy na zahraničních trzích je mezinárodní mobilita zaměstnanců klíčovou součástí podnikatelské strategie. Jak však zajistit, aby programy mezinárodní mobility zaměstnanců přinášely společnostem očekávané výsledky a výdaje na ně se jim vrátily?

Úzká spolupráce V dnešní době se daňová a právní rizika spojená s vysláním zaměstnanců do zahraničí rychle zvyšují, a proto se firmy musejí především zaměřit na překonání interních bariér. Oddělení lidských zdrojů by mělo úzce spolupracovat s účetním, daňovým a právním oddělením a zapojit by se měl i liniový management, aby byli společně schopní efektivně řídit mezinárodní mobilitu zaměstnanců a výdaje na jejich vyslání do zahraničí přinášely společnostem požadovanou strategickou hodnotu. V posledních letech ve světě také výrazně narostla rizika spojená se správným daňovým ošetřením mezinárodních vyslání zaměstnanců. Počet kontrol daní zaměstnanců vyslaných do zahraničí a jejich důkladnost a rozsah se zvyšuje. Současně s tím si daňové správy stále intenzivněji vyměňují informace a usilovněji se hledají zdroje dodatečných daňových příjmů, které by pomohly zacelit „díry“ ve státních rozpočtech. Výsledkem je nárůst pokut a penále – jedné západoevropské společnosti bylo nedávno vyměřeno penále téměř milion eur, protože nesrazila správně daň z příjmů z akciového plánu zaměstnanci vyslanému do sesterské pobočky. Jde sice o přeshraniční mobilitu, ale podobné příklady jsou známy i v Česku. V červenci 2009 zveřejnila česká daňová správa na svých webových stránkách nález kontroly finančního úřadu. Ten doměřil daň z příjmů ze závislé činnosti ve výši zhruba 790 tisíc korun plus penále za zahraniční členy představenstva vyslané k české firmě. Loni také jedna zahraniční společnost zaplatila českému státu na nedoplatcích na sociálním a zdravotním pojištění 40 milionů korun. A navíc obdržela platební výměr na penále víc než 21 milionů korun. To vše za pouhé tři zaměstnance vyslané na několik let do České republiky.

Outsourcing odborníků Výsledky pravidelného průzkumu Ernst & Young Global Mobility Effectiveness Survey za rok 2009 ukázaly, že mnoho společností si uvedená rizika dobře uvědomuje. Na dotaz, jaká jsou nejvyšší rizika v procesu řízení mezinárodní mobility, 63 procent respondentů odpovědělo, že v odvodu daní z příjmů. Jak je mohou společnosti maximálně snížit? Častou odpovědí je outsourcing daňové a právní agendy spojené s vysláními zaměstnanců do zahraničí. I velké nadnárodní koncerny však přiznávají, že jen obtížně dokážou udržet krok s legislativním vývojem v zemích, do nichž vysílají své zaměstnance. Vzhledem k častým změnám zákonů a složitosti této problematiky není šťastným řešením, ponechají-li tyto záležitosti na zaměstnancích, protože nemusejí dostát všem právním a daňovým povinnostem. To může jejich zaměstnavatelům způsobit problémy, vystavit je riziku zaregistrování stálé provozovny a dalším nežádoucím dopadům. Outsourcing odborníků je pouze částečným řešením. Externí rizikové prostředí totiž vyžaduje interní spolupráci personalistů, odborníků na daně a účetnictví a právníků firmy. A zejména zapojení a poučení liniového managementu, který většinu vyslání zaměstnanců do zahraničí iniciuje, ale legislativní omezení, interní předpisy a externí rizika často ignoruje. Potvrzuje to i zkušenost s mnoha projekty v ČR.

Nekoordinovaný přístup Mnoho společnosti nekoordinuje přístup ve složitém problému mezinárodního vyslání zaměstnanců. Oddělení řízení lidských zdrojů, finanční útvar či tým interních právníků často jednají izolovaně. Relevantní znalosti a zkušenosti jsou proto rozesety po firmě a nejsou úplné. Nejhorší pak je, že si málokdo ve firmě uvědomuje, že tomu tak skutečně je. Dle zmíněného průzkumu Global Mobility Effectiveness Survey 2009 chce 81 procent firem uspořit v mezinárodní mobilitě zaměstnanců, 58 procent z nich však neví, kolik finančních prostředků na ni dává. Například jeden personalistický manažer odpovědný ve velké nadnárodní korporaci za mezinárodní vysílání zaměstnanců nedávno dostal otázku, v kolika zemích má jeho společnost vyslané zaměstnance. Odpověděl, že ve 120. Na to s velkým údivem zareagoval finanční manažer. Dle jeho informací totiž jejich společnost podniká pouze v 91 zemích. Jak zajistit, aby ve společnosti fungoval efektivně program mezinárodní mobility zaměstnanců?

Jediné řešení Jediným možným řešením je důkladný interdisciplinární přístup a týmová práce – spolupráce oddělení lidských zdrojů, právníků, daňových pracovníků a externích poradců. Pouze tímto způsobem lze správně řídit proces mezinárodní mobility zaměstnanců. A zajistit, aby výdaje na mezinárodní vyslání zaměstnanců přinášely společnostem požadovanou strategickou hodnotu.

Box: Jak dosáhnout strategické hodnoty

– Každé vyslání zaměstnance do zahraničí by mělo být koncipováno a řízeno tak, aby maximalizovalo návratnost prostředků, jež jsou do něj investovány. Správní lidé by měli být vysílaní na správný druh zahraniční stáže s odpovídající úrovní podpory a řízení. Především však musí mít každé mezinárodní vyslání jasně definovaný cíl. – Program mezinárodní mobility by měl motivovat zaměstnance k zahraničním stážím, aniž by je nepřiměřeně obohacoval. – Řízení programu by mělo být nákladově efektivní a zajišťovat, aby zahraniční vyslání zaměstnanců byla v souladu s právními předpisy. To umožní vyslaným odborníkům soustředit se na pracovní úkoly namísto řešení administrativních, právních, daňových a jiných záležitostí. – Vyslání do zahraničí by mělo zapadat do kariérního plánu daného zaměstnance a být zřejmé, jak mezinárodní zkušenosti zlepší jeho pracovní výkonnost i podniku. Celková přidaná hodnota by měla převýšit prostředky na vyslání. – Program mezinárodní mobility zaměstnanců by měl generovat dostatečný počet vrcholných manažerů s mezinárodními zkušenostmi, kteří dokážou úspěšně vést firmu v globálním konkurenčním prostředí.

Situace

Mnoho společností nekoordinuje přístup ve složitém problému mezinárodního vyslání zaměstnanců. Oddělení řízení lidských zdrojů, finanční útvar či tým interních právníků často jednají izolovaně. Relevantní znalosti a zkušenosti jsou proto rozesety po firmě a nejsou úplné. Nejhorší je, že si málokdo ve firmě uvědomuje, že tomu tak je.

MM25_AI

Souvislosti

Jak zajistit, aby ve společnosti fungoval efektivně program mezinárodní mobility zaměstnanců? Jediným možným řešením je důkladný interdisciplinární přístup a týmová práce – spolupráce oddělení lidských zdrojů, právníků, daňových pracovníků a externích poradců. Pouze tak lze správně řídit proces mezinárodní mobility zaměstnanců.

  • Našli jste v článku chybu?