Turecká společnost Tofas Türk Otomobil Fabrikasi je jedním ze dvou nejvýznamnějších výrobců osobních a lehkých užitkových aut v Turecku. Tofas je z 38 procent vlastněný místním holdingem KOC, z dalších 38 procent italskou automobilkou Fiat a zbylých 24 procent je obchodováno na burze v Istanbulu.
Společnost vyrábí v licenci pod značkami Fiat, PSA, nově také Opel/Vauxhall a chystá se spolupráce s Chryslerem. Výnosy jdou z 43 procent z domácích prodejů a z 57 procent z exportu.
Očekáváme další růst prodejů v Turecku, nejméně podobným tempem jako roste HDP (až pět procent ročně), ale spíše ještě rychleji vzhledem ke stále nenasycenému trhu (172 aut na jeden tisíc obyvatel oproti asi 300 vozům ve východní Evropě). Vývozy směřují stále hlavně do Itálie a Francie, i když export do těchto zemí klesl za poslední dva roky o čtvrtinu.
Naopak rostou vývozy do Německa a Británie. Pozitivní pro Tofas je, že exporty pro Fiat a PSA fungují v režimu „take-orpay“, tedy pokud není odebrán dohodnutý objem výroby, dostane Tofas náhradu za ušlý zisk. Díky tomu je hospodaření firmy dostatečně robustní.
Tofas nyní skončil období velkých investic a jeho cash flow (EBITDA marže přibližně 12 procent) umožňuje vyplácet jednu z nejvyšších dividend v Turecku s aktuálním výnosem téměř sedm procent. V současnosti se akcie Tofasu obchoduje přibližně za 11 tureckých lir (TRY). Náš roční cíl je o 30 procent výše na 14,5 TRY.
Čtěte také:
Erdogan do Prahy přivezl delegaci byznysmenů
Erdogan chce v Istanbulu postavit největší letiště na světě
Turecko hraje riskantní hru. Zemi se daří, ale dluh strmě roste
Autor je portfolio manager Verdi Capital