V obchodech přibývá lovců cen
Krizi jako příležitost – tak ji vnímá společnost Ahold, provozující obchody Albert a Hypernova. Chce zkvalitňovat služby a ke třem stovkám prodejen přidat v letošním roce další. A zákazníkům dopřát ještě více akčních nabídek a zlevněného zboží. „Přibývá lidí, kteří vyhledávají výhodné ceny v různých prodejnách. To je pro nás velká výzva,“ říká Robert de Groot, viceprezident Aholdu pro marketing a formát prodejen Albert a Hypernova.
EURO: Jak se ekonomická recese odráží ve vašich obchodech, utrácejí lidé za nákupy méně? DE GROOT: Pochopitelně dochází k tlaku na výdaje. Zákazníci začali více přemýšlet o útratách. Zajímavé přitom je, že ty zůstávají v přibližně stejné výši. Výrazně se však změnil obsah nákupních košíků. Zaznamenáváme, že se lidé snaží vyhledávat co nejlepší poměr ceny a kvality zboží.
EURO: Ženou se teď Češi více za akčními cenami? DE GROOT: Ano, určitě je to současný trend. Češi v daleko větší míře využívají akční nabídky. Roste též počet zákazníků, kteří jsou ochotni strávit nakupováním více času a vyhledávat výhodné ceny v různých prodejnách. To na jedné straně vyvolává určitý tlak na zákaznickou loajalitu, na straně druhé to pro nás znamená velkou výzvu. Tedy zajistit, aby kupující u nás našli to, co hledají, a za dobrou cenu. V současné situaci to také znamená, že se budeme více věnovat právě prezentaci zboží v akcích a zlevněným produktům. Pochopitelně při zachování vysoké úrovně služeb. Na to se zaměřujeme při přeměně prodejen Hypernova na hypermarkety Albert.
EURO: Reagujete na poptávku po akčních cenách výraznějším rozšiřováním akčních nabídek? Co tomu říkají dodavatelé? DE GROOT: Iniciativu v této oblasti chceme udržet na své straně. Dlouhodobě máme každý týden mnoho výrazných akčních nabídek zboží ze všech oblastí sortimentu. V tom hodláme pokračovat. Navíc jsme rozšířili nabídku pod privátní značkou Albert Quality pro kvalitní zboží za dobrou cenu. Naši zákazníci jsou ze všech příjmových skupin a jsme přesvědčeni, že každý si u nás vybere, co skutečně potřebuje. Dodavatele zahrnujeme do svých strategií u akčních nabídek, nicméně výchozím bodem je vždy zákazník. Mohu říci, že naši dodavatelé si velmi dobře uvědomují, že současná ekonomická situace vyžaduje rozdílný přístup k propagačním akcím.
EURO: Nedostává při rozhodování zákazníků „na frak“ kvalita? DE GROOT: To bych neřekl. Zastáváme názor, že je na zákazníkovi, zda si – podle svých potřeb a finančních možností – vybere produkty s vysokou, standardní nebo nižší kvalitou. Pochopitelně vždy dbáme na to, aby zboží splňovalo všechny legislativní požadavky, což vyžadujeme i od dodavatelů.
EURO: Češi si zatím příliš nezvykli na privátní značky. Roste jejich obliba v době krize? DE GROOT: Ano, a růst je výrazný. V zahraničí si zákazníci privátní značky, které spojují vysokou kvalitu a výhodnější cenu, oblíbili již dříve. Nyní je začínají objevovat i Češi. V loňském roce jsme uvedli dalších tisíc položek pod značkou Albert Quality a také produkty Albert BIO a Albert Excellent. Čeští spotřebitelé si za dobrou cenu mohou pořídit nejen standardní zboží, ale i biopotraviny a luxusní sortiment. To jsou další výhody privátních značek. Nabídku budeme dále rozšiřovat. Nedělali bychom to, kdyby tu nebyl jasný tržní potenciál a výrazná poptávka po privátních značkách. Z prodejů je vidět, že Češi jejich kvalitě, chuti a atraktivitě věří.
EURO: Jaký podíl potravin nyní prodáváte pod vlastní značkou a na kolik ho chcete během jednoho dvou let zvýšit? DE GROOT: Rozhodně budeme navyšovat počet produktů a poroste i jejich podíl na tržbách. Nemohu prozradit konkrétní čísla, ale střednědobým cílem je podíl tržeb našich privátních značek na úrovni 25 procent. Například v Nizozemsku nebo ve Švýcarsku se podíl privátních značek na trhu pohybuje kolem třiceti až čtyřiceti procent z celku nabízeného zboží. V České republice je to obecně pod dvacet procent.