Menu Zavřít

Roboshop

6. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Tenhle obchod nikdy nezavírá

Kalifornská firma Zoom Systems loni oprášila starý kabát a představila své prodejní automaty jako zcela novou formu distribuce. Americká média sršela nadšením: Úžasné! Obrovská myšlenka! Zapomeňte na fronty a nerudné prodavače! Přijdete a koupíte si iPod za 20 vteřin! Amerika něco takového ještě neviděla!
Zapůsobila zkušenost zákazníků s online objednávkami a bankomaty? Systém robotických prodejen se jim silně podobá. Zákazník se na displeji dotkne obrázku zboží, které si vybral, zasune do stroje kreditní nebo debetní kartu, a než mu mechanická ruka podá vybraný artikl, vytiskne stroj účet.
Jednotné, poměrně rozměrné kovové skříně odlišuje rám dekorace s motivy firmy, jejíž zboží za neprůstřelným sklem nabízejí. Pro firmy jsou jistě zajímavým doplňkem obchodní strategie pracovníků marketingu. „Svůj úspěch stavíme na stále nových nápadech, jak se přiblížit spotřebitelům,“ uvedl například viceprezident pro obchod v Motorole Jason Few. Automaty Motoroly označené stylovým nápisem Instantmoto (vizte snímek) obsahují 36 typů výrobků, od designového telefonu Motorazr v několika barvách přes bluetooth handsfree až po dobíječky mobilů k autobaterii. První dvě Instantmota jsou v San Francisku na mezinárodním letišti a v obchodním domě Macy’s na State Street.
Motorola ale není prvním výrobcem mobilních telefonů, který nabídl své produkty prostřednictvím instantního prodeje. Vodafone v britském Manchesteru už v minulém roce vyzkoušel dva skromnější prodejní automaty QuickPhone box, které nabízejí tři různé mobily v rozmezí 30 až 60 liber a samostatný balíček se SIM kartou za pět liber. QuickPhone box je průběžně monitorován a přílišné snížení zásoby určitého modelu, případně vloupání, sám nahlásí přes 3G síť do centra Vodafonu.
Zoom Systems své těžko přehlédnutelné robotické shopy rozmisťuje v letištních terminálech, univerzitách, v obchodních centrech nebo hotelových lobby. „Díky nim budou i naše telefony a další produkty dostupné na místech, kde nejsou běžné prodejny,“ soudí obchodní ředitel divize mobilních telefonů tuzemské Motoroly Radek Vychytil. „Například pro turisty a obchodníky z Asie je neocenitelné, když si stylové GSM mobily mohou koupit přímo na letišti, a zůstanou tak ve spojení se svými rodinami či partnery, protože asijský systém není kompatibilní s evropským nebo americkým.“
V americkým městech firma do začátku počítá nejméně s dvaceti prodejními automaty. Když se projekt v USA osvědčí, rozšíří se zřejmě do dalších zemí včetně Evropy.

  • Našli jste v článku chybu?