PŘEHLÍDKU ČESKÉHO POTRAVINÁŘSTVÍ NABÍDNE MEZINÁRODNÍ VELETRH SALIMA. VELETRH PŘEŠEL NA DVOULETOU PERIODICITU, A TAK SE PO ROČNÍ PŘESTÁVCE V BRNĚ SEJDOU PŘEDNÍ TUZEMSKÉ I ZAHRANIČNÍ FIRMY, USKUTEČNÍ SE SETKÁNÍ ODBORNÍKŮ PŘI DOPROVODNÝCH PROGRAMECH.
Podle odborníků roční přestávka veletrhu Salima prospěla. Na letošní ročník, který se uskuteční v Brně na Výstavišti 2.-5. března, je přihlášeno přes 1100 firem. Při srovnání s poslední Salimou v roce 2002 stoupl počet zastoupených zemí na veletrhu z 21 na letošních 36. Podíl firem ze zahraničí přesáhl třetinu. Neevropské země projevily větší zájem vystavovat. Souvisí to patrně se vstupem České republiky do EU. Zastoupení na Salimě budou mít například Čína, Indie a Kanada. Vše nasvědčuje tomu, že přechod na dvouletý cyklus konání a orientace na odborníky jsou správným směrem v koncepci veletrhu. Zásadní změnou je registrace odborných návštěvníků při jejich vstupu do areálu výstaviště v prvních dvou dnech veletrhu. Třetí den budou moci veletrh navštívit odborné školy, v posledním dni pak i širší veřejnost se zájmem o obor. Pořadatelé veletrhu chtějí v souladu s přáním vystavovatelů omezit návštěvy úplných laiků. Salima změnila koncepci i co do skladby veletrhu. Zrušen byl pivní veletrh Pivex, který podle tiskové mluvčí BVV Soni Šmahelové přestal plnit funkci. Pivovary neměly zájem zde vystavovat. „Pivní trh je již rozdělen,“ upozornila Šmahelová. Přesto některé pivovary budou na Salimě vystavovat, ale již ne v rámci jednotné pivovarnické expozice. Bude zde také při doprovodné akci vyhlášen král výčepních, a to ještě před zahájením Salimy. Zajímavou novinkou v kontextu vstupu České republiky do EU je připravované Evropské konzultační centrum, které poskytne návštěvníkům zdarma úvodní bezplatné konzultace na řadu témat z oboru. Novinkou je rovněž veletrh Probiz, který se koná paralelně se Salimou a je určen vystavovatelům s rychloobrátkovým spotřebním zbožím. Oborové členění zahrnuje potraviny, výrobky pro zdraví a krásu a výrobky pro domácnosti. Podle přestav vystavovatelů by se Probiz mohl konat každoročně. Zajímavý je již tím, že má vyčleněn samostatný pavilon se zvláštním režimem i podmínkami vstupu. Ten bude povolen výhradně zaregistrovaným odborným návštěvníkům. Vystavující firmy proto získají seznam návštěvníků, mezi nimi i nákupčích, kteří budou tvořit většinu příchozích. Veletrh má čistě pracovní charakter. Ve střední Evropě se veletrh, jako je Probiz, nekoná, obdobný je pouze v Nizozemí. Výrazně odlišnou koncepci od předcházejích ročníků má veletrh Vinex. BVV ji převzalo od své mateřské německé společnosti. V části pavilonu A 1 bude pouze velká degustační zóna, zatímco v pavilónu A 2 se zájemci seznámí s technologií a se zbožím. Na Vinexu se představí 13 zemí, nejsilnější zastoupení budou mít rakouští vinaři. Zahraniční firmy cítí na českém trhu příležitost, protože v ČR se vyprodukuje pouze 50 procent spotřeby vína. Existuje zde značný prostor pro import. Na rozdíl od některých potravin u vína neexistuje chuťová bariéra, zahraniční vína se prodávají dobře. Za posledních deset let se Salima podle expertů výrazně změnila. V první polovině 90. let nastupovaly obchodní řetězce a podnikatelé jezdili na veletrh dělat kontrakty. Později se veletrh začal měnit v setkávání známých na jednom místě a pod jednou střechou. Po roce 2000 došlo s blížícím se vstupem do EU k další změně. Firmy chtějí dát vědět odborné veřejnosti, že existují. Očekávají přitom, že na veletrh přijdou zahraniční návštěvníci. Další změna bude čekat Salimu (a patrně mnohé další veletrhy) při působení na společném evropském trhu.