Zaměstnanci, kterým firma vytvoří flexibilní pracovní podmínky, bývají nejvíce loajální
Rozhodnutí zavést ve větší společnosti systém flexi office, tedy jednoduše řečeno možnost práce odkudkoliv, s sebou nese poměrně velké riziko a odvahu.
Zásadní je totiž důvěra ve vlastní zaměstnance a v to, že možnosti nezneužijí, ale spíše ji efektivně využijí ve prospěch celého svého týmu. My jsme se ve Vodafonu rozhodli jít jako jedna z dalších firem po celém světě cestou důvěry v zaměstnance. A díky tomu můžeme vycházet mnohem lépe vstříc i poměrně rozšířené skupině, která má často problémy se začleněním zpět do pracovního procesu, a to jsou matky po mateřské dovolené a ženy po delší pracovní pauze.
Chci se ve Vodafonu podílet na společenské změně a dát možnost rodičům plně se zapojit do pracovního procesu za podmínek, které si sami nastaví. Vím i z vlastní zkušenosti, že z takových zaměstnanců jsou pak ti nejvíce loajální. Důvěru, kterou v ně firma vloží, jí vrátí na sto procent.
Zároveň se společně s ostatními institucemi v naší společnosti zapojujeme do debaty o délce mateřské dovolené, která je v porovnání s jinými evropskými zeměmi velmi dlouhá. Ženy, které se vracejí po delší pauze do pracovního procesu, z 80 procent vykonávají práci, která je pod úrovní jejich původní kvalifikace, berou v průměru o 20 procent méně než muži ve stejných pozicích a v závěru života mají kvůli tomu i mnohem menší důchody.
To jsou některé z mnoha důvodů, kvůli kterým jsme se ve Vodafonu rozhodli nejen pro podporu matek těsně po mateřské, ale také pro zavedení mezinárodního programu ReConnect, který pomáhá ženám po dlouhé pracovní pauze znovu takzvaně naskočit do rozjetého vlaku. Zaměstnávat rodiče ve flexibilním režimu je náročné jak na organizaci, udržování přehledu, tak například na mzdové náklady, samotné manažerské řízení a motivaci či kontrolu pracovního výsledku. Málokterý zaměstnavatel si zatím dokáže spočítat návratnost investic a nárůst zisku, pokud má motivované, zaškolené a vysoce loajální zaměstnance.
Věřím, že i to pomáháme na českém trhu změnit. •
O autorovi| Veronika Ivanovic, viceprezidentka pro lidské zdroje ve Vodafonu