Sportovně užitkové automobily nemusejí být na silnici k smrti nudné
Založit nový segment automobilů a udržet si v něm nadvládu je tím těžší, čím je třída u zákazníků populárnější. A sportovně užitkové vozy miluje podle prodejních čísel skoro každý. Přes všechny výhrady, které k nim člověk může mít, však nelze neobdivovat zejména jeden: Toyotu RAV4. Ta to totiž před nějakými dvanácti lety všechno začala. Všechny ty pseudoterénní výtvory supící po dálnici nebo se marně snažící vymotat z parkoviště před hypermarketem jsou tu kvůli ní. Letos přišla už třetí inkarnace malé terénní toyoty. A opět chce z ostatních konkurentů udělat pouhé statisty.
Toyota RAV4 k tomu má ty pravé dispozice. Vynikající je obří kufr, do něhož se v základní konfiguraci vejde přibližně šest set litrů nákladu. Hrana je přitom rovná, takže nezpůsobuje žádné zvláštní komplikace, když do automobilu chcete nakládat pračku nebo něco podobně nesmyslně těžkého. Zadní řada sedadel navíc disponuje chytrým systémem sklápění, díky němuž vám stačí jedna volná ruka, abyste pro převážené předměty měli několikrát více místa. Sedačky dělené v poměru 2:3 se dají posouvat dopředu či dozadu v kolejničkách, lze nastavit sklon jejich opěradla, nebo je pochopitelně můžete sklopit do rovné podlahy. Páčky pro manipulaci s nimi Toyota umístila chytře jak v kabině, tak v kufru, což přestavbu RAV4 na dodávku značně ulehčuje.
Vzhledem k citu, s nímž v Toyotě pojali řešení interiéru, vás zarazí až zadní dveře. Jednak se vyklápějí do strany, přičemž panty mají směrem k chodníku. Je trochu protivné, že se Japonci rozhodli ignorovat všechny řidiče, kteří nemají volant na pravé straně. A jednak se dveře nedají otevřít zcela, takže překážejí při nakládání objemných předmětů. Jsou to sice detaily, ale veskrze zbytečné.
Zvláště když v ostatních ohledech na této toyotě sotva najdete slabší místa. Vysoko posazená sedadla poskytují velmi dobrý přehled o tom, o co se ve svých směšně nízkých vozech pokoušejí ostatní řidiči. Zpracování interiéru je kvalitativně na dostatečné úrovni a budíky přístrojů působí dokonce vyloženě hezky. To nejlepší si však Toyota RAV4 schovává na silnici.
Turbodiesel s maximálním výkonem 136 koní je tím slabším v nabídce (druhý dosahuje 177 koní), nikoliv však horším. Projevuje se tichostí a kultivovaností ve středních otáčkách, díky čemuž se dálniční rychlost jeví v toyotě příjemnější než v leckterém sedanu, čtyřválec spotřebuje minimum nafty a díky mohutnému točivému momentu se v rámci možností chová celkem živě. Akcelerace na stovku za 10,5 vteřiny se nedá označit za zázrak, mezi sportovně užitkovými vozy s podobným motorem nicméně RAV4 patří v tomto ohledu k nejrychlejším.
V součinnosti se šestistupňovým manuálem se motor na dálnici vyžívá v překonávání rekordů o spotřebování co nejnižšího množství paliva při ujetí stovky kilometrů. Dosáhnout průměrných osmi litrů neznamená žádný problém, což udiví zejména u automobilu, jehož hmotnost snadno přesahuje 1,5 tuny. Dobře poskládané stupně optimálně využívají charakteru motoru a řadicí páka je navíc ergonomicky po ruce.
Ještě větší překvapení má nicméně v záloze podvozek. Díky tvrdším tlumičům se náklony v zatáčkách dají označit za umírněné, přestože jde o sportovně užitkový automobil. Přitom RAV4 pohlcuje velmi přesvědčivě nerovnosti jak ve městě, tak na dálnici a poddajný podvozek vozu zprostředkovává dostatečnou přilnavost. Řízení je v pomalých rychlostech lehké, avšak v rychleji projížděných zatáčkách poskytuje správný odpor. Vzato kolem a kolem, přestože jde o SUV, je s toyotou zábava jezdit. A to má ještě uzávěrku diferenciálu, kdybyste chtěli zkusit lehčí terén.
RAV4 s motorem D-4D o výkonu 136 koní je tou nejlepší variantou, pokud máte pocit, že potřebujete SUV. Máte-li na její nákup přichystáno zhruba devět set tisíc, stačí to akorát na verzi Sol, od níž si tuzemský importér Toyoty slibuje největší prodeje a která disponuje optimální výbavou. Dostanete v ní měnič na šest kompaktních disků s ovládáním na volantu, automatickou klimatizaci, tempomat užitečný pro cestování po dálnici nebo přední mlhovky. To vše k výbavě nižší varianty Terra, jež má za 830 tisíc uvnitř veškeré airbagy a elektronické přisluhovače od kontroly stability a trakce až po plné osazení airbagy. RAV4 je podařený automobil. Jelikož se jeho cena pohybuje v průměru segmentu, těžko o něm neuvažovat jako o prvním kandidátovi na rodinné SUV.
Toyota RAV4 D-4D 135 Sol
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 2231 cm3
Max. výkon: 100 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Průměrná spotřeba: 6,6 litru na 100 km
Základní cena: 759 900 Kč
Klady
+ flexibilita zadních sedadel
+ příznivá cena
+ slušné jízdní vlastnosti
Zápory - způsob otevírání pátých dveří