Malých víceúčelových vozů (MPV) je dnes na trhu obrovské množství. V takto drsné konkurenci se schopnost prodat povyšuje na skutečné umění. Pomoci může skvělá pověst předchozí generace či netradiční technické řešení, které k vozu přitáhne pozornost. Na klasické prvky výbavy či běžné technologie už nelze spoléhat, a to ani pokud jsou přítomny v hojném množství. Do menších segmentů totiž už delší dobu proudí vychytávky, jež byly dříve vyhrazeny limuzínám na špičce prestiže i ceníku té které automobilky.
Tvůrci merivy to pochopili velmi dobře a dali vozu do vínku řešení, které dnes na trhu chybí. Proti sobě otevírané boční dveře totiž byly dlouhou dobu dokonce zákonem zakázány, protože se kvůli technickým nedokonalostem v zatáčkách otevíraly, což bylo spojeno s následným „výletem“ nepřipoutaného pasažéra do škarpy. Opel dle slov svých zástupců hodně důkladně zkoumal, zda bude mít tento systém výrazný vliv na ergonomii vozidla, protože opravdu bezpečné řešení takového otvírání bylo prý značně náročné. Technické i marketingové oddělení dalo nakonec projektu zelenou a meriva vyjela na silnice. Z hlediska praxe jde opravdu o příjemné zlepšení všeho, co souvisí se zadními sedačkami. Nastupování i vystupování je pohodlnější a rychlejší. Pro jakoukoliv manipulaci s čímkoliv vzadu platí totéž, zejména upevňování dětské sedačky je v nové merivě záležitost, která se obejde bez vyhřeznutí ploténky a pošlapání výplně dveří, jako tomu bývá obvykle. Meriva si tím zajisté najde nadšené zástupce zejména z řad rodin s malými dětmi.
Avšak v autě se nejezdí pouze vzadu. V prostoru řidiče je ukázkově navržená kaplička s přístroji přehlednými za všech světelných podmínek. Trochu méně nadšení už budí tlačítková mánie na středovém panelu. Především starším lidem by mohla způsobit bolení hlavy při ladění rádia nebo nastavování navigace. Jinak ale interiéru není co vytknout. Vynikající sedačky s hodně vysoko položenými sedáky umožňují mít nohy spuštěné kolmo k zemi, což spolu se skvělým tvarem zádové části sedadla znamená bezproblémové toulky na libovolnou vzdálenost. Vynikající je i výhled z vozu a přehled po okolí, proto se s merivou dá zaparkovat na milimetry. U evropských aut dneška už snad ani nemá smysl hovořit o dokonalém zpracování a dobrých materiálech. Za zmínku však stojí systém FlexRail. Takto Opel označuje zcela novou konstrukci středové konzole, skládající se z posuvných a odnímatelných schránek na hliníkových kolejnicích mezi předními sedadly. Toto řešení vylepšuje variabilitu i ergonomii vnitřního prostoru a současně umožňuje přihrádky jednoduše složit do posuvné loketní opěrky. Celkem je v merivě k dispozici dvaatřicet odkládacích míst včetně prostoru ve dveřích pro 1,5litrové lahve.
Jízdní vlastnosti řadí Opel Merivu na vrchol třídy. Tužší tlumiče a měkké pružiny dávají podvozku až sportovní charakter, což podtrhují i minimální náklony karoserie a ostré brzdy s rázným nástupem, to vše samozřejmě v intencích dané třídy. Meriva navíc dobře filtruje nerovnosti, pouze u příčných překážek se přední náprava projevuje hodně hlasitě. Testovaný model poháněla přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka, jejíž výkon 140 koní ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou představuje pro merivu naprosto dostatečné optimum. A rozumná je i spotřeba, průměrných osm litrů v kombinovaném režimu pro prostorný vůz, který sotva opustil bránu továrny, není rozhodně moc.
KLADY
systém otevírání dveří
jízdní vlastnosti
motor
variabilita interiéru
ZÁPORY
množství tlačítek
Tabulka:
Opel Meriva
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1364 ccm
Převodovka: šestistupňová manuální
Největší výkon: 103 kW
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,3 s
Spotřeba: 8,0 l/100 km kombinovaná