Menu Zavřít

RODINNÝ RECEPT MOŽNÁ SKONČÍ VE SBĚRU

22. 1. 2002
Autor: Euro.cz

Aby se udržel, musí to Heineken zkusit s velkými firmami

Byl marketingovým géniem, jenž oblékl pivo Heineken do zelené. Byl jasnovidcem, který pochopil, že dobré pivo může cestovat. Dokázal z tradičního holandského ležáku udělat nejznámější značku piva na světě, něco jako pěnivou obdobu marlborek nebo coca-coly. A díky tomu Alfréd „Freddy“ Heineken proměnil svůj čtvrtinový kontrolní podíl na rodinném podniku ve jmění v hodnotě čtyř miliard dolarů, a stal se tak nejbohatším Holanďanem. Když letos na začátku ledna zemřel ve věku 78 let, zanechal po sobě jedno z legendárních evropských rodinných impérií.
Ale rodinné podniky, ani ty bohaté jako Heineken s obratem 8,7 miliardy dolarů, to ve světové ekonomice nemají lehké. Aby si Freddy Heineken udržel nad firmou kontrolu, musel léta omezovat akvizice a odmítat fúze. Nyní by se však pravidla mohla změnit. Heinekenovo bohatství zdědila jeho dcera Charlene de Carvalho, která žije v Londýně, je v domácnosti a stará se o pět dětí. „Teď by se mohl Heineken doslova odvázat,“ říká Michael Kraland, nizozemský ředitel pařížské investiční společnosti Trinity Capital Partners.
Představitelé Heinekenu však trvají na tom, že na způsobu vedení podniku se nic měnit nebude. Kontinuita bude prý zachována i poté, co v dubnu výkonného ředitele Karla Vuursteena nahradí dlouholetý muž číslo dvě Thony Ruys (54). Také Heinekenův zeť Michel de Carvalho, místopředseda představenstva londýnské společnosti Schroder Salomon Smith Barney a zároveň člen představenstva Heinekenu, jménem své ženy prohlásil: „Budeme ctít zásady starého pána.“
Potíž je v tom, že přístup „starého pána“ čím dál víc vychází z módy. Poptávka na klíčových trzích Heinekenu v Evropě a v Americe se nemění. Pro producenty piva toužící po růstu to znamená, že musí skupovat své konkurenty. Heinekenu se podařilo odkoupit národní pivovarnické firmičky, jako italskou Moretti nebo španělskou Cruzcampo. Ale u velkých akvizic ho zatím předhání jeho největší evropský protivník Interbrew z Belgie. Za dva roky vydal Interbrew za značky, jako německá Beck’s a britské Whitbread a Bass, 5,5 miliardy dolarů. Interbrew a Heineken spolu nyní soupeří o druhé místo světového žebříčku za americkou firmou Anheuser-Busch.
Rodina se tedy bude muset rozhodnout. Aby Heineken zůstal ve hře na světové šachovnici, bude potřebovat peníze. Hodně peněz. Ředitel Vuursteen tvrdí, že jedna z nejlépe postavených firem na burze si může na významné investice půjčit, kolik chce, třeba i miliardy dolarů. Jestliže se ale bude chtít postavit konkurentům i na klíčových rostoucích trzích od Číny po Latinskou Ameriku, bude muset být i maximálně flexibilní. Pokud se vedení nepodaří prodat nové akcie, a získat tak prostředky na akvizice, nebo použít akcie jako platební prostředek při fúzích, mohl by tradiční holandský pivovar ztrácet své pozice a jeho růst by se mohl ocitnout na mrtvém bodě. Ale ať už se firma vydá tou či onou cestou, rodina přestane mít rozhodující slovo. Nyní kontroluje těsnou nadpoloviční většinu holdingové společnosti a ta zase vlastní jen o vlásek víc než polovinu akcií Heinekenu. Vuursteen má kancelář v rodinné vile, jež se stala součástí amsterodamského centra firmy. Z křesla v bývalém obývacím pokoji vyzdobeném portréty Heinekenovy rodiny vzkazuje, že „v dlouhodobém výhledu nikdo neví, co se stane“. Heinekenův konzervativní přístup až dosud zcela vyhovoval zájmům akcionářů. Firma těží ze svého dominantního postavení v Evropě a skvělého podílu ve výši 2,2 procenta na obrovském americkém trhu. Po většinu Vuursteenova devítiletého funkčního období dosahuje růst zisku a má tržby v dvouciferných hodnotách. Pro rok 2001 předpovídá společnost Schroder Salomon Smith Barney růst zisku o patnáct procent na 711 milionů dolarů. Hodnota akcií Heinekenu je téměř dvojnásobná oproti hodnotě před čtyřmi lety, a to i přestože za posledních čtrnáct měsíců klesla o 20 procent.
Rodina zatím chrání Heineken před převzetím jinou firmou. Bez její ochrany by podle analytiků mohly pivovar pohltit takové společnosti jako Anheuser-Busch, nebo dokonce Coca-Cola. Pravděpodobnější však je, že se Heineken bude chtít zvětšovat s tím, že akvizice by přinejmenším rok až dva financoval z bankovních půjček. A možné cíle? Mohly by být rozmanité, od pivovarské společnosti Miller Brewing, jež je součástí skupiny Phillip Morris, až po rodinná impéria v Jižní Americe. Ale pokud ho v těchto tendrech opět trumfnou nabídky kurážné společnosti Interbrew, mohlo by to pro Heinekenův rodinný podnik znamenat pořádné změny. Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc

  • Našli jste v článku chybu?