Francouzské automobilce Renault dlouhodobě chyběl v nabídce sportovně užitkový vůz. V současnosti, kdy se automobilky snaží vykrýt každou část spektra zákazníků, je taková absence téměř nemyslitelná. Příchod modelu Koleos však není nijak uspěchaný, právě naopak. Auto vyzařuje určitou zralost, jaká je obvyklá spíše u druhých či třetích generací vozů.
Francouzi se na přeplněný a vysoce konkurenční trh se sportovně užitkovými vozy pustili netradiční cestou. Koleos je v podstatě jakýsi kříženec velkého hatchbacku, rodinného víceúčelového vozu a SUV. I když genetická sada sportovně užitkového auta dominuje, příměsi ostatních předků dávají vozu určitou výjimečnost. Obzvláště prvky přejaté z kategorie MPV, tedy odkládací prostory nebo různé háčky a příchytky v zavazadelníku, činí koleos nesmírně praktickým autem pro každodenní ježdění.
Vnitřní uspořádání bude vyhovovat i početnější rodině. Přední sedačky jsou skvěle dimenzované, s dostatečným bočním vedením a současně díky možnostem nastavení i pohodlné. Interiér vozu je vybavený cenově přiměřenými materiály a přehlednou palubní deskou. Snad jen mraky tlačítek kolem displeje navigace a palubního počítače by si zasloužily vylepšení podobné německé konkurenci a systémům MMI či iDrive. Zadní sedačky pak leží dost nízko nad úrovní podlahy, což sice příliš neocení dospělí, o to více však dětští pasažéři, na něž se tu zřejmě myslelo především. Kufr vozu je možné otevírat dvěma způsoby, buďto pouze jeho skleněné víko, nebo i spodní část. Ta má mimochodem nosnost přibližně dvě stě kilogramů a díky tomu je například možné na ní stát při upevňování předmětů na střešním nosiči. Zmíněný háčkový a příchytkový program pak zase umožňuje precizně připoutat přepravovaná zavazadla.
Koleos je možné pořídit i ve verzi s pohonem všech čtyř kol. Přestože technika pochází od spřízněného Nissanu X-Trail, který si s terénem rozumí velmi dobře, koleos je vhodný maximálně na polní cesty či na výlety do zasněžených hor. Dlouhý rozvor vozu a jeho převisy totiž znamenají stop před každým pařezem či větším kamenem. Tohle auto je ze všeho nejraději doma na silnici.
Testovaný vůz poháněl naftový dvoulitr o výkonu 150 koní. Ve spojení s přesnou šestistupňovou převodovkou je tato motorizace pro koleos coby rodinné auto naprosto ideální. Nízkou spotřebu a zákonné náklady doplňuje dostatečná síla pro běžné ježdění. Auto samozřejmě nemá ani špetku sportovních vlastností, na to mu chybí nejen výkon, ale i všechno ostatní. Podvozek je naopak laděný do maximálního komfortu, přeposilované řízení bez odezvy k dění pod koly vozu zase dává autu skvělou manévrovatelnost ve městě, avšak zcela řidiče izoluje od dění pod koly auta. Koleos se také v ostrých zatáčkách naklání. Výměnou za sportovní ambice však rodina dostane do užívání exkluzivně pohodlné auto, s nímž je možné cestovat stovky kilometrů za pár litrů nafty a minimální porci únavy.
***
klady
komfort
odhlučnění
nízká spotřeba
široká základní výbava
zápory
přeposilované řízení
spotřeba při vyšších rychlostech
tabulka:
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem (ccm): 1995
Převodovka: šestistupňová manuální
Nejvyšší výkon (kW): 110
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0–100 km/h (s): 10,4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9,1 / 6,3 / 7,3
Cena: 460 000 Kč