Směli bychom zdvořile požádat laskavého čtenáře, aby si představil horskou bystřinu? Takovou, na niž by nejspíše narazil při turistické výpravě hluboko v šumavských lesích. S průzračnou vodou, jež si razí cestu mnoha tenkými pramínky přes balvany, štěrk a spadané větve v těsném údolíčku, sevřeném z obou stran bujnou vegetací starého hvozdu. Máte? Výborně. V tom případě prosím přidejte živou iluzi podzimní lesní vůně a pro dokreslení idylické atmosféry i něco ptačího švitoření. A teď si představte, že se skrz ten lesní kýč prodíráte v obrovitém terénním autě. Nikoli napříč potokem, abychom si rozuměli. Hezky proti proudu.
Těžký terén v genech
Co se našinci jeví jako extrémní off-road, je pro britskou automobilku Land Rover jen menší tisková prezentace modelových novinek pro rok 2012. Z historických důvodů je v Británii jízda motorovými vozidly po zvykových nezpevněných cestách (a za určitých okolností i ve volném terénu) stále legální a většinou společensky akceptovaná. Právě v ostrovní zemi se totiž zrodila a posléze vyrostla v největšího evropského výrobce terénních automobilů značka, jejíž první produkt umožnil krátce po druhé světové válce tamním majitelům a správcům pozemků objíždět rozlehlé polnosti jinak než v koňském sedle. Pravda, dnes se land rovery i luxusnější range rovery potýkají častěji se zpomalovacími prahy v podzemních garážích nákupních center než s rozmáčenými pastvinami, ale terénu se bát nepřestaly. Výsledkem je opravdu jedinečná kombinace užitných vlastností.
Konkrétně model Discovery je v podstatě rodinné auto a drtivá většina zákazníků ho také tak používá. Pro rozvoz dětí do školy je jako dělaný: nabízí až sedm sedadel, variabilní interiér s obřím zavazadlovým prostorem a díky výtečně naladěnému pneumatickému podvozku také skvělý komfort odpružení, jaký by mu mohl závidět nejeden prémiový sedan vyšší třídy. Zkrátka rodinné SUV par excellence.
Hlavní technickou novinkou pro modelový rok 2012 je zástavba výtečné osmistupňové samočinné převodovky od specializovaného německého výrobce ZF. Tato rychlostní skříň se v různých modifikacích objevila už třeba v BMW řady 5, Audi A8 nebo naposledy v range roveru a v současné době představuje technický i uživatelský vrchol automatických převodovek. V modelu Discovery ji poznáte podle otočného voliče, který po způsobu jaguarů nahradil klasickou páku, a hlavně podle toho, že její přítomnost ani v náročných jízdních situacích nevnímáte. V každém okamžiku totiž dělá přesně to, co je zrovna potřeba. Při zpomalování dokáže podřadit až o šest stupňů najednou (!) a výtečně si rozumí s motorem.
Neobvyklá kombinace talentů
Současná generace Discovery platila v naftové verzi původně za lenocha. A právem, šestiválec o relativně malém objemu 2,7 litru se s dvouapůltunovým kolosem pořádně nadřel. Předloni byl ale motor převrtán na tři litry a osazen neobvyklým paralelním přeplňováním dvěma turbodmychadly, k čemuž letos přibylo zvýšení výkonu z dosavadních 180 na 188 kW. A protože převodovka s vyšším počtem rychlostních stupňů dovoluje motoru častěji pracovat v optimálních otáčkách, je výsledkem tišší, svižnější a celkově suverénnější jízda, ať už cesta do školky vede po dálnici nebo klikatou horskou silničkou. Ale co když silnice zmizí pod (dejme tomu) sesuvem půdy?
Žádný velký problém. Stačí zvolit tlačítkem na středové konzoli redukovaný převod (spolu s tím se vzduchový podvozek nafoukne do výšky) a vybrat na otočném ovladači systému Terrain Response vhodný režim podle toho, co vidíte před sebou: štěrk a sníh, bahnité koleje, kamení, písek… Elektronika na základě zvoleného jízdního režimu aktivně reguluje nejen předvídatelné funkce, jako jsou automatické uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu, ale rovněž řazení, odezvu plynového pedálu nebo citlivost protiblokovacího systému brzdové soustavy. Průchodnost discovery pak bere dech. Vůz zvládne nejen kamenité koryto potoka, ale i brodění řekou, bahnité koleje hluboké tak, že v nich po vystoupení zmizíte až po okraje holínek, strmé výjezdy do kamenité stráně nebo kluzké sjezdy, na kterých by se dalo sáňkovat.
Ještě úžasnější než samotné terénní schopnosti je však to, jak pohodově přitom působí uvnitř. Zatímco při pohledu zvenku tajíte bezděčně dech, když se auto zlověstně smýká v hlubokém bahně nebo se zdánlivě nekontrolovatelně sune dolů po slizkém srázu, uvnitř stačí jen zlehka přidržovat volant a nechat přední kola, aby si mezi nerovnostmi našla tu nejlepší cestu. Díky systému proti zhasnutí motoru nemusíte v nejnáročnějších pasážích ani přidávat plyn a v klesáních brzdit – dokonce se to ani nedoporučuje. Elektronické systémy v kombinaci s brzdným momentem motoru, násobeným redukovanou převodovkou, vás dostanou dolů jistěji a spolehlivěji. Řidič má tudíž spoustu času rozvalit se co nejpohodlněji v příjemném koženém křesle, zapnout si vyhřívání a naladit na audiosystému Harman Kardon oblíbenou skladbu ze svého iPhonu.
Nadání pro drsné nasazení v terénu samozřejmě mají hluboko v DNA i další modely Land Rover pro rok 2012, od nekompromisního pracanta Defenderu, který díky novému motoru o objemu 2,2 litru splňuje emisní normy Euro V, až po superluxusní model Range Rover, jemuž se dostalo dalšího jemného faceliftu. Přidaná hodnota Discovery je ale v kombinaci terénních schopností s těmi rodinnými. Není to rodinné auto, které v nouzi zvládne lehčí terén (jako Volvo XC90), ani teréňák použitelný pro rodinné účely (Toyota Land Cruiser). Exceluje v obou rolích, což je k nezaplacení nejen tehdy, když cesta do nejbližší školky vede horským potokem.
Plusy
unikátní kombinace sedmi sedadel a průchodnosti terénem
vynikající osmistupňový automat
na SUV skvělý komfort odpružení
nízké nároky na řidiče v terénu
Minusy
„neskladnost“ v městském provozu
nikoli neoprávněná pověst poruchové značky
Land Rover Discovery 4 3.0 SDV6 HSE
Cena: 1 508 196 Kč Motor: dvakrát přeplňovaný V6 3,0 l, 188 kW, 600 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s Nejvyšší rychlost: 180 km/h Spotřeba 8,8 l/100 km