Babiš přitvrzuje hru na pekárenském hřišti. Kdo je opustí?
Z Moravy a Slovenska letos Penam přišel také do Čech a do tří let chce být lídrem na česko-slovenském pekárenském trhu. Na něj teď z druhé pozice útočí z Herinku u Prahy, kde firma ze skupiny Agrofert otevřela novou průmyslovou pekárnu, první takových rozměrů od listopadové revoluce. Zelená louka, jak se jmenuje velkokapacitní pekárenský provoz uprostřed oraniště, bude každou hodinu chrlit dva tisíce chlebů, dva a půl tisíce vek a 50 tisíc rohlíků. Je otázkou času, kdy pečivo z provoněné Zelené louky vytlačí z obchodních řetězců (Penam má zastoupení téměř ve všech) jiné dodavatele. Nejsilnějšími soupeři o pražský a středočeský trh bude trojice MP Produkt, United Bakeries a Penam.
Kam půjde dál.
Poté, co Penam nedávno ovládl pekárnu KLS Klimentov u Mariánských Lázní a dostavěl Zelenou louku, má v Česku desítku pekáren a tři mlýny. Loňský obrat mlýnsko-pekárenské společnosti činil 2,75 miliardy českých korun a čistý zisk 136 milionů korun. Na Slovensku, kde je rovněž dvojkou na trhu s osmi pekárnami a třemi mlýny, loni utržila asi 1,2 miliardy českých korun. Majitel Agrofertu Andrej Babiš chce svou pekárenskou divizi během tří let rozšířit do východních, severních a jižních Čech. „Jednáme o akvizicích, a pokud to nevyjde touto cestou, postavíme nové pekárny jako v Herinku, ale o něco menší,“ plánuje. Pekárna Zelená louka, která do dálky září v bíločerveném kabátě, vyrostla od letošního ledna. Investice za 474 milionů korun, díky níž Penam zvedl svůj podíl na trhu ze zhruba dvanácti na šestnáct procent, by se Babišovi měla vrátit do deseti let. „Chceme být celoplošným česko-slovenským dodavatelem, aby si v Aši i Košicích mohli zákazníci koupit stejný výrobek od nás,“ přál by si generální ředitel Penamu Jaroslav Kurčík, jehož úkolem je vytáhnout tržní podíl firmy na 25 až 30 procent.
Ještě mlýny.
„Penamu se nejspíše podaří stát se jedničkou, má pro to zázemí,“ říká Pavel Filip ze Svazu průmyslových mlýnů. Výkupy Agrofertu zásobují obilím vlastní mlýny, z nichž polovina produkce směřuje do firemních pekáren. Společnost United Bakeries, která se po spojení Delta Pekáren a Odkolku stala tuzemskou jedničkou v oboru, přímou vazbu s mlýny nemá. Filip předpokládá, že brzy nastane další restrukturalizace pekáren. „Je tu určitě dvojnásobný přebytek výrobních kapacit a zelenou mají pekaři přímo v hypermarketech a supermarketech. Letošní cenové výkyvy navíc dolehnou na některé podniky. Nejvíce ohrožené jsou bývalé ,okresní‘ pekárny,“ míní. Tím, že Penam rozšířenými dodávkami vystrnadí z obchodní sítě některého z konkurentů, by se mohl dostat i k dalšímu mlýnu, s nímž je často pekárenská firma propojená. S mlynárenskou společností Unimills se Penam pere o stejné mlýny, které nepatří do žádné skupiny.
Čip vše sleduje.
„V Zelené louce, kde řadu procesů řídí počítač, pracuje 120 lidí. To je asi třikrát méně než ve stejně velkých pekárnách,“ porovnává Kurčík. Vyzvedává některé technické unikáty v nové velkopekárně, především sila z trevírové textilie, robotizované hnětení těsta nebo speciální firemní přepravky se zataveným čipem, který dokáže rozpoznat druh výrobku i putování žluté bedýnky. Takzvaný aroma systém, což je speciální postup při zpracování různých druhů obilí a olejnin, má zajistit delší trvanlivost, vyšší vláčnost, lepší chuť a chránit před plísněmi. Ač se z jídelníčku Čechů chleba mírně vytrácí, Penam si nestěžuje. „Prodej chlebů nám neustále stoupá,“ dodává generální ředitel.