Protože současná pandemie e-shopům evidentně svědčí, vydává se čím dál více internetových obchodníků zkoušet své štěstí i do zahraničí. To je i případ společnosti Everli, italského online tržiště s potravinami, které po Apeninském poloostrově nabízí na 300 tisíc různých produktů. Tam nákupní platforma založená v roce 2014 spolupracuje s velkými potravinovými řetězci typu Lidl či Kaufland – a nejinak by tomu mělo být i u nás.
„V České republice je hlavním cílem týmu Everli pomoct obchodníkům s potravinami urychlit proces přechodu do online prostředí prostřednictvím finančně udržitelného a snadno implementovatelného řešení,“ uvedlo vedení společnosti. Své služby hodlá na tuzemském trhu spojit vedle zmíněného Kauflandu rovněž s Tescem, Billou a Albertem.
Příchod italské společnosti na český trh umožnila mimo jiné nedávná 2,2miliardová investice, vedená firmou Verlinvest. Finanční prostředky poslouží vedle samotné územní expanze i ke značnému rozšíření technologických, produktových, logistických, marketingových a finančních týmů.
Jak moc se Everli bude v Česku dařit, ukážou až následující měsíce. Pravdou nicméně je, že se bude muset vyrovnat s poměrně tvrdou konkurencí, kterou v tomto případě představují etablované tuzemské značky Rohlík.cz a Košík.cz.
Výhodou hovořící ve prospěch Everli by mohlo být samotné pojetí jeho podnikání. Na rozdíl od výše zmíněných společností totiž nedisponuje žádnými vlastními potravinami ani sklady. Vše, co na svých stránkách nabízí, pochází přímo od spolupracujících supermarketů. Do nich pak na základě zákazníkovy objednávky vyšle své nákupčí, respektive osobní asistenty, kteří zboží následně doručí až k němu domů.
To jde ruku v ruce s výhodou v podobě dostupnosti. Právě vzhledem k absenci centralizovaných skladů, které se obvykle nacházejí poblíž velkých měst, může Everli fungovat i v oblastech s malou hustotou obyvatel. Přesvědčit se o tom mohli například zákazníci v domovské Itálii, kde má firma pobočky hned v sedmi desítkách měst.
„Cílem společnosti Everli bylo odjakživa pomáhat lidem dosáhnout duševní pohody prostřednictvím zjednodušení nakupování v potravinách,“ tvrdí šéf milánské společnosti Federico Sargenti. „Vytvořili jsme model, o kterém věříme, že nabízí spotřebitelům bezkonkurenční hodnotu prostřednictvím rozsáhlého přístupu k maloobchodníkům a produktům, které mají rádi, a to i v méně obydlených oblastech. V současnosti jsou tak i maloobchodníci schopní cenově konkurovat online a vybudovat si zcela novou spotřebitelskou základnu,“ dodává.
Spolupracovat mohou supermarkety i malí obchodníci
Vedení Everli věří, že díky svým znalostem světa internetu dokáže veškerý sortiment spolupracujícího supermarketu, ale i kteréhokoliv jiného maloobchodníka přesunout do online prostředí za tři až čtyři týdny. Doručit zboží zákazníkovi firma zvládne do hodiny od objednání.
Testovací provoz na území České republiky odstartovalo Everli v Praze, k níž se před několika dny přidalo rovněž Brno a Ostrava. Vedle tuzemska italská společnost nedávno expandovala i do Francie a zkraje loňska i do sousedního Polska. Z finančních výsledků za rok 2020 pak vyplývá, že její tržby se ve srovnání s předchozími 12 kalendářními měsíci téměř zečtyřnásobily a dosáhly v přepočtu 2,9 miliardy korun.
Nejlepší obrana je (proti)útok
Že oblíbené rčení platí, i pokud jde o byznys, doložil během posledního březnového dne i sám majitel českého Rohlíku Tomáš Čupr. Osmatřicetiletý podnikatel se na svém twitterovém účtu totiž nechal slyšet, že na vstup italského Everli do Česka hodlá jeho společnost patřičně zareagovat, a naznačil její možnou expanzi právě na Apeninský poloostrov. Další informace k této úsměvné, leč z podnikatelského hlediska důležité reakci hodlá představit již brzy.
https://twitter.com/tomcuprcz/status/1377233588014489601