Menu Zavřít

Rok 2004 je rokem velkých změn

19. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Vstup do Evropské unie přinesl řidičům řadu výhod i přísnější pravidla

Povinné ručení je termín, který se nám díky každoročním reklamním kampaním pojišťoven vryl hluboko do povědomí. Jeho cenu a celkové nastavení ovlivňuje celá řada faktorů, pod pokličku některých z nich jsme nahlédli s Jiřím Jirsou, který má povinné ručení na starosti v České pojišťovně.

Trh povinného ručení prošel v uplynulých letech výraznými změnami. Tou nejzásadnější byla jeho liberalizace. Jaké je rozložení sil nyní, čtyři roky po tomto zásadním kroku? Všechny pojišťovny, které poskytují povinné ručení, jsou ze zákona sdružené v České kanceláři pojistitelů (ČKP). Počet členských pojišťoven klesl v letošním roce z deseti na osm, a to jednak v důsledku slučování pojistných kmenů některých pojišťoven v rámci jejich specializace na životní nebo neživotní pojištění a jednak v důsledku zániku Union pojišťovny. Na konci třetího čtvrtletí letošního roku evidovala ČKP přibližně 5,3 milionu pojištěných vozidel, z toho téměř 2,4 milionu u České pojišťovny, která tak zůstává jednoznačně nejsilnější a nejoblíbenější pojišťovnou u motoristické veřejnosti.

V květnu se Česká republika stala členem EU. Jaké změny dolehly v této souvislosti na řidiče ve vztahu k povinnému ručení? Pozitivní změnou pro řidiče z pohledu jejich ochrany je zvýšení minimálního pojistného limitu na 35 milionů korun u škod na zdraví a 18 milionů korun pro věcné škody na majetku a ušlý zisk. Další příznivou změnou je uzákonění časové lhůty pro likvidaci pojistné události na tři měsíce od nahlášení nehody. Pokud pojišťovna poškozenému do tří měsíců pojistné plnění nevyplatí, musí tuto skutečnost oprávněné osobě vysvětlit a odůvodnit. Vstup do EU samozřejmě přinesl řidičům nejenom tyto příjemné skutečnosti, ale na druhé straně i přísnější pravidla. Pokud majitel auta neuzavře povinné ručení, vystavuje se riziku pokuty až 20 000 korun a odebrání řidičského průkazu až na rok.

Dotklo se naše členství v Unii i pojišťoven samotných? Pojišťovny musí mít v každém státě EU své škodní zástupce, kteří budou pomáhat vyřizovat škody způsobené klienty svých pojišťoven v členských zemích Unie. Česká pojišťovna řeší tuto povinnost prostřednictvím svých korespondenčních partnerů, se kterými spolupracuje. A platí to samozřejmě i obráceně – zahraniční pojišťovny ze zemí EU musí mít své škodní zástupce v Česku.

Často diskutovaným tématem je výše odškodnění v ČR a v jiných státech. Pozůstalí nebo zranění u nás měli často nárok pouze na malou částku. Jak je to nyní? I v této oblasti jsme si díky vstupu do EU polepšili – pozůstalí po obětech dopravních nehod mají od letošního května nárok na jednorázové odškodné od 85 do 240 tisíc korun.

Pojistné podvody sice nebývají nejčastějším tématem filmových nebo knižních detektivek, ale pro pojišťovny je to jistě závažné téma… Čtrnáct procent všech případů, které klienti hlásí pojišťovnám, patří podle světových statistik do kategorie pojistných podvodů. Česká pojišťovna vzhledem ke svému podílu na trhu eviduje nejvíce pojistných podvodů u motorových vozidel, kde více než třetina hlášených pojistných událostí je podvodných. Do popředí se dostávají zejména pojistné podvody páchané v souvislosti s fingovanými dopravními nehodami nebo s úmyslným navýšením škody. Aby se neoprávněně vyplacené finanční částky minimalizovaly a nepromítaly se do cen pojistného poctivých klientů, máme v České pojišťovně tým specialistů na pojistné podvody. Jsou to odborníci, kteří mají zkušenosti z práce u policie i v pojišťovnictví a na výsledcích jejich práce je to znát. Stále se zlepšuje i spolupráce mezi pojišťovnami, policií a soudy, každoročně se zvyšuje počet pravomocně odsouzených osob za pojistný podvod. Riziko pojistného podvodu snižuje i nový systém likvidace pojistných událostí České pojišťovny. Myslím, že kdyby podvodníci zvážili úsilí vynaložené na spáchání pojistného podvodu a pravděpodobnost svého úspěchu, zjistili by, že to za to nestojí.

Bič na podvodníky jste našli, ale jak zvládáte nenapravitelné piráty silnic? Jejich chování stojí pojišťovny také dost peněz. Česká pojišťovna se rozhodla, že od roku 2005 začne uplatňovat klasický bonus-malusový systém. Tímto krokem zvýhodníme dobré a odpovědně se chovající řidiče, a to slevou na pojistném až 50 %. A naopak – pirátům silnic se pojistné v závislosti na počtu jejich škodních událostí začne pojistné značně zvyšovat. Náš systém je přitom nastaven tak, aby žádným způsobem nepostihoval řidiče, u kterého je způsobení dopravní nehody jen náhodnou událostí.

bitcoin_skoleni

Ne každý jezdí jako pirát, ale přesto jsou statistiky nehodovosti pro české řidiče nelichotivé. Pojišťovny to sledují na výši vypláceného pojistného plnění, mělo by tedy být v jejich zájmu snížit nehodovost. Jak se k prevenci staví nejsilnější pojišťovna? Je pravda, že výše vyplaceného pojistného plnění z povinného ručení a havarijního pojištění neustále stoupá. To je dáno jak rostoucím počtem nehod tak rostoucími náklady na odstranění škod. Česká pojišťovna se vždy angažovala a nadále angažuje v mnohých preventivních projektech na podporu bezpečnosti dopravy. Za všemi těmi čísly totiž vidíme především lidské zdraví a životy, které byly nesmyslně zmařeny. Proto v současné době spolupracujeme s BESIPem na několika projektech, které míří především na obce a jejich obyvatele. Je to například instalace cedulí s výrazným upozorněním na padesátikilometrovou rychlost v obci, které budou instalovány při vjezdu do nejproblematičtějších obcí nebo podpora výraznější viditelnosti dětí pohybujících se na ulicích. I na příští rok plánujeme další dopravněbezpečnostní projekty, o kterých je ale nyní předčasné hovořit.

Jiří Jirsa Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. Poté pracoval v advokátní kanceláři s velmi úzkým zaměřením na realitní trh, správu nemovitostí a developerské společnosti. V současné době zastává pozici ředitele odboru povinného ručení České pojišťovny.

  • Našli jste v článku chybu?