Menu Zavřít

Rok 2006 byl rekordní

12. 1. 2007
Autor: Euro.cz

Výroba vozů

bitcoin_skoleni

V loňském roce padly snad všechny dosavadní rekordy ve výrobě automobilů v Česku. Výjimečný rok zažila mladoboleslavská Škoda, jež poprvé v dějinách překročila hranici půl milionu vozů. „Letošní dobrý výsledek jsme očekávali, protože půlmiliontý vyrobený vůz sjel z pásu už v listopadu,“ říká mluvčí Jaroslav Černý. Celý rok se činila také kolínská TPCA, takže společně s jejími třemi sty tisíci vozy vyprodukoval český automobilový průmysl v roce 2006 téměř devět set tisíc nových aut.
Loni rovněž narostla výroba nákladních vozů a autobusů, přestože ani Tatra se svými třinácti sty nákladních vozidel, ani Iveco, SOR či Tedom se zhruba třemi tisícovkami autobusů celkové statistiky příliš neovlivňují.
Lze očekávat, že během dvou let nastane další posun v produkci vozidel v ČR. Spuštěním nošovické továrny Hyundai už v prvním roce přesáhne úhrnný počet produkovaných vozů hranici milionu kusů. Společně s rozjezdem továrny na plnou výrobní kapacitu bude růst pokračovat, podobně jako tomu bylo u TPCA v minulých letech. „Velmi pravděpodobně se růst nezastaví. Po roce 2012 (kdy lze čekat plný provoz Hyundaie - pozn. redakce) sice poroste pomaleji, ale stále,“ doplnil ředitel Sdružení autoprůmyslu Antonín Šípek.
Současně ovšem nastanou změny v charakteru vyráběných vozů. Vzhledem k rostoucím cenám ropy se průmysl přikloní k vozům s nízkou spotřebou pohonných hmot, případně k hybridním technologiím. Ze studie vydané společností KPMG vyplývá, že první na řadě budou jedny z nejoblíbenějších automobilů dneška, takzvané SUV. „Výsledky tohoto průzkumu jasně dokazují, že automobilové odvětví čeká velká výzva. V poměrně krátké době se bude muset adaptovat a přeorientovat dle měnících se nákupních zvyklostí a preferencí,“ říká Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika.
V následujících letech se také se svými produkty více prosadí Čína, která prozatím vozy hlavně dováží. Po počátečním období, kdy automobily z Říše středu bude zřejmě diskvalifikovat horší kvalita zpracování, může Čína ovlivňovat trhy s podobnou razancí, s jakou se dnes pohybuje v textilním nebo ocelářském průmyslu. Na to musejí být české automobilky připravené, protože naše ekonomika - už nyní na autoprůmyslu poměrně závislá - by v případě větších turbulencí výrazně tratila.

  • Našli jste v článku chybu?