Hledání nových trhů, orientace na koncové zákazníky a produkty s vyšší přidanou hodnotou. Takový recept by měl podle odborníků pomoci tuzemských podnikům zvládnout rok 2012.
Foto: Profimedia
Ten bude pro firmy těžký nejen kvůli návratu ekonomické recese do Evropy, ale také kvůli dopadům reformních kroků české vlády na tuzemskou ekonomiku. Právě souběh obou trendů bude pro české manažery představovat velmi náročnou výzvu.
Zatímco ministerstvo financí stále ještě předpokládá v příštím roce růst tuzemské ekonomiky o 0,8 procenta, analytici České spořitelny odhadují pokles o 0,4 procenta a Raiffeisenbank dokonce počítá s propadem českého hospodářství o 1,2 procenta.
Hospodářská komora upozorňuje především na akceleraci růstu cen. Kromě dopadů zvýšení základní sazby DPH o čtyři procenta totiž zároveň rostou i ceny některých komodit na světových trzích.
Zvýšení sazby DPH navíc zasáhne obory, jako jsou stavebnictví, potravinářství či zdravotnictví, které dosud těžily ze snížené sazby DPH. Analytici proto očekávají další pokles spotřeby v těchto odvětvích a tedy i problémy mnohých firem, které zřejmě nevyrovná ani případný nárůst exportu. Zvláště v situaci, kdy ani trhy v Evropě na tom nejsou příliš dobře.
Sázka na efektivitu
Firmy nejen v těchto odvětvích, ale v podstatě v celé ekonomice, tak budou muset v příštím roce maximálně šetřit, zvyšovat svou výkonnost a hledat nové trhy a příležitosti, aby přežily. Na druhu stranu, pro zdravé firmy se v době krize otevírá nebývalá šance, jak expandovat za mnohem výhodnějších podmínek než na vrcholu ekonomického cyklu.
I když to zní paradoxně, krize je pro zdravé, progresivní firmy s dobrým vedením a dostatkem zdrojů ideální dobou na expanzi. Ať už v rámci odvětví, ve kterém působí, nebo k pronikání do jiných odvětví. Pro české firmy je stále hodně příležitostí na lukrativních mimoevropských trzích.
V tom by podnikům měla pomáhat také nová Exportní strategie České republiky do roku 2020, kterou na konci loňského roku představilo ministerstvo průmyslu a obchodu a na níž se podílely také Svaz průmyslu a dopravy a Hospodářská komora.
Česko by tak v budoucnu mělo být méně závislé na vývoji ekonomického cyklu v jediné hospodářské oblasti. To, že tato cesta výrazně omezuje dopady hospodářské krize v současnosti ukazuje příklad Německa, kterému diverzifikace zahraničního obchodu výrazně pomáhá.
Osvědčený recept
To, že české firmy dovedou expandovat na nové, mimoevropské trhy prokázala řada podniků již během minulé krize v letech 2008 až 2009. V době následujícího ekonomického oživení se však bohužel mnoho z nich vrátilo zpět na evropské trhy, které nyní znovu mají obrovské problémy.
Český podnikový sektor tak nyní potřebují nejenom najít nové trhy pro vyvážení zboží a služeb, ale také naučit se z nich získat i maximum finančních prostředků, které mohou potom využít například na další investice.
Řada českých firem totiž nyní působí jen jako subdodavatelé pro větší zahraniční společnosti, nebo jen jako zdroje pro vyrovnávání špičkové poptávky v době silného ekonomického růstu.
Lepší zvládání příštích krizí tak firmám umožní, pokud začnou vyvážet produkty s vysokou přidanou hodnotou a nespokojí se jen s rolí subdodavatelů zahraničních firem. České firmy si musí najít cestu ke konečnému zákazníkovi, což je samozřejmě mnohem zajímavější z pohledu finančního i know how.
Posílení obchodu
To, že si to většina tuzemských podniků uvědomuje ukazuje výzkum společnosti Sprinx System, dodavatele systémů pro řízení vztahů se zákazníky. Něj bude 67 procent podniků hledat lék na krizi především v posilování vlastních obchodních aktivit. Zároveň 56 procent podniků sází na inovace ve své nabídce.
S nynější ekonomickou situací v Evropě, dominantní oblasti pro český export, souvisí většina obav tuzemských firem a živnostníků. Podle průzkumu Hospodářské komory se tuzemské podniky v letošním roce nejvíce obávají dopadů dluhové krize v eurozóně. Až s velkým odstupem pak následují dalších hrozby, jako jsou rostoucí ceny energií, politická nestabilita v České republice nebo výkyvy kurzů.
Pokud se současnou krizi nepodaří rychlé a efektivně vyřešit, mohou být firmy postiženy ztížením dostupnosti bankovních úvěrů, zvyšováním počtu nedobytných pohledávek, investiční nejistotou a snižováním odbytu v České republice i v zahraničí. Rozsáhlejší angažování České republiky v pomoci předluženým státům by se pak pravděpodobně neobešlo bez dalšího zvýšení daní a odvodů.
Současné obavy z budoucího vývoje budou mít v letošním roce dopady také na zaměstnanost. Velká část podniků například v roce 2012 vůbec neuvažuje o zvyšování platů. Nárůst platů plánuje pouze 15 procent firem, nejčastěji o 2 až 5 procent.
Naopak se snižováním počtu zaměstnanců počítá každá pátá firma. Podle průzkumu Hospodářské komory se počty zaměstnanců chystají snižovat zejména firmy ve stavebnictví, bankovnictví, pojišťovnictví a zpracovatelském průmyslu. Především jde o střední a velké podniky nad padesát zaměstnanců. Nejvíce se chystají propouštět firmy na Vysočině a ve Středočeském kraji, nejméně v Královéhradeckém a Libereckém kraji.
Třinácté platy přežily
I přes složitou ekonomickou situaci počítá přibližně jedna třetina firem se zachováním třináctých platů a jiných mimořádných bonusů pro zaměstnance. Přibírat nové pracovníky plánuje jen 9 procent podniků.
I při relativně vysoké nezaměstnanosti a plánovaném propouštění dalších zaměstnanců zůstává i v roce 2012 pro podniky jako jeden z největších problémů získávání kvalitních a kvalifikovaných pracovníků.
To považuje za problém téměř 90 podniků sdružených v Česko-německé obchodní komoře. Podle nich chybí v České republice odborníci, převážně s technickým vzděláním. Situace se podle firem navíc rok od roku zhoršuje, a pokud tento trend bude pokračovat, mohou firmy začít z Česka odcházet.
Rovněž 60 procent členů Hospodářské komory má v době ekonomické krize problém sehnat potřebné pracovní síly, dvě třetiny z nich pak lidi v technických profesích. Sehnat kvalifikované odborníky mají největší problém firmy ve strojírenství, elektrotechnice a zpracovatelském průmyslu, naopak výrazně menší problém mají firmy ve stavebnictví či obchodě.
Právě dostatek kvalifikovaných odborníků je ale podle expertů nutný předpoklad k tomu, aby Česko postupně přestalo být zemí montoven a aby namísto dílů pro další exportéry začalo vyvážet nápady a technologie.
Hlavně se domluvit
Na 86,3 procenta českoněmeckých firem proto požaduje větší propojení odborného vzdělávání s praxí. Přípravu současných absolventů na praxi totiž považuje 37 procent podniků za nedostatečnou. Za problém označují zhruba tři čtvrtiny firem nedostatečnou jazykovou připravenost absolventů.
Právě komunikace se zahraničními partnery přitom bude pro firmy z Česka v příštích týdnech a měsících klíčovým faktorem. Tuzemská poptávka výrazně oslabovala již v loňském roce a ekonomika se nedostala do červených čísel jenom díky vývozu. Úspěchy na zahraničních trzích tak budou letos i v následujících letech pro Česko dvojnásob důležité.