Nepřehledný pavouk závazků.
Generální ředitel pražského strojírenského koncernu ČKD Josef Lopata si uvědomuje, že pokud se podnik nezbaví deset let staré ruské nedobytné pohledávky, tak nemůže přežít. Úvěr ve výši 2,1 miliardy korun na tento obchod zaručila komerčním bankám Česká in kasní spolu s Fondem národního majetku a ty ho nyní vedou jako svoji pohledávku vůči ČKD. Vedení strojíren proto jedná s oběma institucemi, aby pohledávku kapitalizovaly, a vstoupily tak přímo do holdingu. „Je to jedna z možností, uvedl bez dalších podrobností ředitel České inkasní Miloslav Hynek.
„To by muselo jít ruku v ruce se snížením a následným zvýšením základního jmění, abychom nepoškodili zahraniční akcionáře, upřesnil Lopata. Stát by pak v ČKD ovládal zhruba čtyři pětiny akcií. V případě, že se kapitalizace neuskuteč ní, vyvstává podle slov generálního ředitele otázka, zda bude podnik vůbec zahrnut do revitalizačního programu.
Jak se zbavit dluhů.
Holding se nyní horlivě snaží dokončit vyčlenění své bývalé dcery ČKD Dopravní systémy, kterou převzala Konsolidační banka. V souvislosti s tímto procesem se mají z koncernu na zličínský podnik převést zhruba pětimilia rdové závazky. Pak by úvěrové zatížení včetně dvoumiliardové emise obligací skupiny ČKD dosáhlo 8,6 miliardy. Od této částky je třeba odečíst 1,6 miliardy, což jsou úvěry na metro a hliník také pro Dopravní systémy. Bez obligací, jejichž splatnost s e bude řešit v rámci věřitelského konsorcia, celá skupina dluží ještě čtyři a půl miliardy korun.
Největší část spadá na matku - kromě ruské pohledávky dalších 400 milionů korun dluhů. „Většinu z nich chceme řešit prodejem zástav, pak by zbylo jenom asi padesát milionů, uvedl finanční ředitel koncernu Vladimír Žižka.
Vagónku Studénka tíží zase úvěry za 1,7 miliardy. Ty se budou vypořádávat v rámci prodeje této společnosti, na oddlužení se zčásti bude podílet státní Konsolidační banka. ČKD Motory dluží 176 milionů, ČKD Dukla 268 milionů. Posledně jmenované firmě snad pomůže, že zhruba dvě stě milionů bylo převedeno z portfolia Komerční banky právě na státní finanční ústav. Bez úvěrového zatížení není ani ČKD Energo, s ostatními dcerami však nejsou větší potíže.
Co brání dohodě o neútočení.
Nejdůležitějším bodem počínající finanční restrukturalizace je podepsání standstill agreement. O této dohodě zatím věřitelé jenom jednají. Jednou z překážek je i převod osmatřicetiprocentního balíku akcií holdingu z bývalého vlastníka ČKD spol ečnosti INPRO na Investiční a Poštovní banku. „Technické překážky převodu by měly být dořešeny zhruba během měsíce, míní mluvčí banky Barbora Tachecí. Jde zřejmě o to, že finanční ústav se nemůže s majitelem INPRA a bývalým šéfem ČKD dohodnout na ceně akcií.
Generálnímu řediteli strojíren je jasné, že firma je v situaci, kdy nedostane žádné nové úvěry na další zakázky. „Nejdříve musíme podniky přivést do restrukturalizace a pak teprve žádat o další peníze, zdůraznil. To potvrzují i věři telé, například Konsolidační banka prostřednictvím svého mluvčího Tomáše Kronese informuje, že žádné nové úvěry pro ČKD nepřipravuje. „Další finanční účast IPB bude záležet jednak na úspěšnosti restrukturalizace, jednak na dohodách mezi věřiteli, dodává Barbora Tachecí.
Úkolem jednotlivých dcer podle Lopaty bude podstoupit vnitřní restrukturalizaci a potom přesvědčit banky, že jejich výrobní programy jsou perspektivní, aby se podílely na finanční stabilizaci.
Hubenější koncern.
Holding nyní čeká výrazné zeštíhlení. V první řadě zcela opustí výrobu kolejových vozidel. Dopravní systémy již vlastní Konsolidační banka, jedná se o prodeji Vagónky Studénka americké firmě Thrall. Ta má ale zájem jen o ;nákladní trakci. Vedení holdingu spolu s Konsolidační bankou chce Američany přesvědčit, aby si koupili akcie celého podniku, a problém divize osobní železniční dopravy chce řešit spolu se vstupem Siemensu do ČKD Dopravní systémy (EURO 39/1999) . „První stanoviska o prodeji přijdou snad do měsíce, soudí ředitel Lopata.
Poslední firmou ve skupině, která zapadá do výroby kolejových vozidel, je výrobce brzdných systémů ČKD DAKO. „To je sice zdravá firma, ale už se nebude do výrobního programu holdingu hodit, tak ji prodáme, upřesnil šéf strojíren. Další dceru Carborundu m Electrite koupil americký investiční fond Riverside a jedná se rovněž se zájemci o ČKD Choceň.
Vlajkovou lodí skupiny bude dodavatel investičních celků ČKD DIZ, který je díky svému univerzálnímu zaměření nosičem práce i pro zbylé firmy. Tento podnik je zdravý, již deset let hospodaří v černých číslech.
Součástí holdingu zůstanou kromě výrobce převodovek ČKD Hronov i další tři dcery - ČKD Energo, Dukla a Motory. Ty se zatím potácejí ve finančních potížích. Aby přežily, musí najít zakázkové krytí, které přinese i zisky. V poslední do bě se podařilo získat významné obchody, byla podepsána miliardová dodávka tlukadlových mlýnů, z níž 300 milionů spadá na Duklu a 700 milionů korun na Energo. Dukla také dodá pro Košice spalovnu za 250 milionů a bude se podílet i na zakázce čističky odpadních vod pro Děčín, na niž vyhrál tendr ČKD DIZ. Pro Motory sehnal holding na příští rok zakázky za miliardu korun. „Během je dnoho roku by tak měl být v koncernu nastartován výrobní program, na nějž budou peníze a který bude odpovídat potřebám trhu, konstatuje Lopata.