„Nejsou ukončena jednání ohledně smluvních ani finančních podmínek nákupu“ hlásí Marek Vala z tiskového oddělení ministerstva obrany. Mluví o zakázce za 1,1 miliardy, v rámci níž si má státní podnik LOM Praha pořídit čtyři podzvukové stroje L-39NG pro výcvik armádních pilotů.
I to dokazuje, že kontrakt, na němž silně závisí nejbližší budoucnost továrny Aero Vodochody, nepatří k vládním prioritám. Uběhl už celý rok od chvíle, kdy ministr Lubomír Metnar (za ANO) přinesl na vládu informace o obchodu. Jenže ono hladké a víceméně formální posvěcení v pondělí 7. ledna 2019 nedostal.
Premiérovi Andreji Babišovi se kromě jiného nepozdávala cena, a obchod tak spadl ze stolu. Za posledních dvanáct měsíců se paradoxně nabízená cena letounů kvůli ekonomickému vývoji ještě zvýšila o několik desítek milionů korun.
Firma Aero Vodochody patřící do skupiny Penta Investments musí stále čekat a doufat. „Jednání nadále pokračují, nicméně uzavření kontraktu na dodávku letounů L-39NG se odvíjí od zajištění financování zakázky ze strany státního podniku LOM Praha“ reaguje Tobiáš Tvrdík, mluvčí středočeského leteckého výrobce.
Podle informací týdeníku Euro během uplynulých dvanácti měsíců proběhla řada setkání a rozhovorů, kde zástupci fabriky sondovali, co konkrétně Babišovi na kontraktu vadí a jak obraně vyjít vstříc.
Zmetky a závady
I když je v posledních letech běžné, že nákupy ministerstva obrany se zpožďují v řádu let, nikoli měsíců, případ letounů L-39NG je přece jen v něčem jiný. Tentokrát za odsouvání nemohou ani tak resortní úředníci a nedotažené plány, ale s největší pravděpodobností rozmary Andreje Babiše. Především tedy jeho nelibost vůči státním podnikům. A přestože loni proběhly ve vedení LOM Praha změny, kdy se klidil dlouholetý šéf Roman Planička a nahradil jej Jan Rouček, s Babišem to nehnulo.
Nejkřiklavěji to bylo znát během jeho srpnové návštěvy vrtulníkové základny u Náměště nad Oslavou, kde si letci postěžovali, jakým způsobem LOM Praha provádí opravy jejich transportních a bitevních helikoptér Mi. Někteří vojáci tam měli Babišovi oznámit, že státní podnik servisuje jejich stroje nekvalitně a že se obávají o svou bezpečnost, o „zmetcích“ a „závadách“ tam mluvil i sám ministr Metnar. Jestli byl Babišův problém s podnikem LOM Praha do té doby pouze virtuální, po loňské prázdninové návštěvě armádních vrtulníkářů nabyl poměrně hmatatelných obrysů.
Komplikovanou a slabou pozici státního podniku LOM Praha dokresluje i jeho vyjádření na dotazy týdeníku Euro. Na několik otázek týkajících se zajištění financování obchodu či případného náhradního řešení, když dnes používaným letadlům L-39C skončí životnost už v letech 2021 a 2022, přišla jako odpověď jediná věta: „Smluvní i finanční podmínky nákupu letounů L-39NG jsou v intenzivním jednání.“
Klíčová reference
Tato situace dělá daleko větší starosti firmě Aero Vodochody. Ta se kvůli vývoji nového stroje L-39NG zadlužila a razantně osekala další výrobní programy. Prodej prvních letounů výcvikovému centru státního podniku LOM Praha, jehož hlavním smyslem je trénink pilotů české armády, od začátku brala jako nejdůležitější referenční zakázku a výraznou reklamu pro svá nová letadla. „Reference od domácího zákazníka je klíčová pro budoucnost projektu,“ shrnul už dříve Tobiáš Tvrdík.
Loňským neschválením kontraktu tak Babiš nešlápl na krk jen ministerstvu obrany a jeho podniku, ale především Aeru Vodochody, jehož projekt L-39NG se zatím vůbec nevyvíjí podle představ majitelů, a objednávky se tak nehrnou.
Že by se ve věci angažovala ministerská sekce průmyslové spolupráce, která funguje od Nového roku? To se nedá čekat, přestože jejími „hlavními prioritami bude rozvoj domácího obranného průmyslu kvůli zvýšení vlastní obranyschopnosti v případě krize“, jak uvádí sama obrana. Pořizování materiálu pro armádu se prý řeší jinde.
„Sekce může dopomoci k prodeji do jiné země,“ upřesňuje Marek Vala z ministerstva.
„Jedná se často o tradiční destinace minulých generací letounů z produkce Aera. Kromě Slovenska či Maďarska můžeme zmínit Senegal, kde se očekávají jednání v nejbližší době, nebo Thajsko,“ dodává Vala.
Co se týče objednávky čtyř strojů L-39NG do Senegalu, tam Aero očekává první předplatbu do konce března, kdy by mělo na kontraktu začít pracovat. LOM Praha zatím musí vydržet. Jak dlouho ještě, nechce nikdo říct. Obrana prý dosud nevyřešila, jak čtveřici letounů zaplatí, přestože každoročně nedokáže utratit několik miliard. '
Tentokrát za odsouvání nemohou ani tak resortní úředníci a nedotažené plány, ale s největší pravděpodobností rozmary Andreje Babiše.
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz